ضرورت ایجاد مراکز تصمیم‌سازی به جای تصمیم‌گیر

رییس اتاق بازرگانی البرز مطرح‌ کرد ضرورت ایجاد مراکز تصمیم‌سازی به جای تصمیم‌گیر مناقصه‌مزایده ـ رییس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به مراکز متعدد تصمیم‌گیری گفت: ما اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به جای تصمیم‌گیری باید مراکز تصمیم‌سازی ایجاد کنیم تا ضمن رفع انبوه مشکلات بخش صنعت‌، راه را برای توسعه اقتصادی فراهم کنم. […]

رییس اتاق بازرگانی البرز مطرح‌ کرد

ضرورت ایجاد مراکز تصمیم‌سازی به جای تصمیم‌گیر

مناقصه‌مزایده ـ رییس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به مراکز متعدد تصمیم‌گیری گفت: ما اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به جای تصمیم‌گیری باید مراکز تصمیم‌سازی ایجاد کنیم تا ضمن رفع انبوه مشکلات بخش صنعت‌، راه را برای توسعه اقتصادی فراهم کنم.

به گزارش مناقصه‌مزایده رحیم‌بنامولایی تصریح کرد: باید افراد دانشمند، کارشناس و صاحب‌نظر در بخش صنعت مشکلات را حلاجی کنند و تصمیمات لازم را برای شکوفایی صنعت کشور در بلندمدت ارایه دهند تا به مرحله اجرا در‌آید.

وی خاطر نشان‌کرد: در مسیر توسعه بایستی نگاه‌های سنتی گذشته را عوض کنیم و این تصور غلط که هر محصولی تولید شود‌، خریدار دارد را کنار بگذاریم.

بنامولایی اضافه‌ کرد: باید این حقیقت را باور کنیم که الگو‌های تولید و مصرف در جوامع تغییر کرده و برای کسب موفقیت در صحنه تولید و صادرات متناسب با الگو‌های جدید استراتژی‌هایمان را تغییر دهیم .

رییس اتاق بازرگانی البرز با تأکید بر نقش مهم شرکت توسعه صادرات گفت: این شرکت‌ها نقش مهمی در تقسیم بازار و ثبات قیمت دارند.

بنا‌مولایی تأکید کرد: با وجود شرکت توسعه صادرات می‌توان برای صادرات برنامه‌ریزی خاص و هدفمند داشته باشم و به صورت مستمر دلایل کاهش یا افزایش صادرات هر محصولی را مورد بررسی قرار دهیم.

وی خاطرنشان‌ کرد: در این صورت است که می‌توانیم میزان افزایش یا کاهش صادرات محصولات استان را برای سال آتی پیش‌بینی کنیم.

رییس پارلمان بخش خصوصی استان البرز گفت: امیدواریم با تاسیس شرکت توسعه صادرات استان البرز در ارتقای کیفیت و شناخت بازار و توزیع محصولات تولیدی البرز در سطح بین‌المللی گام‌های مؤثری ‌برداریم.

وی گفت: حمایت از کالای ایرانی باید با اصلاح الگوی مصرف و نهادینه شدن روش‌های صحیح استفاده از منابع کشور همراه شود.

بنامولایی گفت: با اصلاح الگوی مصرف هزینه‌ها کاهش و شاخص‌های زندگی مردم بهبود می‌یابد، ضمن آن‌که بستر برای گسترش عدالت اجتماعی در جامعه مهیا خواهد شد.

وی افزود: تا زمانی که الگوی مصرف اصلاح نشود، در بخش‌های تولید، عرضه، مصرف داخلی و صادرات تحول اساسی اتفاق نخواهد افتاد.

وی تصریح‌ کرد: باید در کنار اصلاح الگوی مصرف هم از مردم و هم از تولید‌کنندگان ایده بگیریم و در جامعه رفتاری حاکم شود که بیش از این اجازه ندهیم منابع کشور در حوزه‌های مختلف به هدر برود.

بنامولایی به عنوان مثال گفت: در بحث مصرف انرژی در بخش‌های خانگی، مشاغل، تولیدی، خدماتی و تجارتی با استانداردهای جهانی هم‌‌خوانی نداریم و همچنان به هدر رفتن انرژی ادامه داده‌ایم.

رییس پارلمان بخش خصوصی البرز اظهار ‌کرد: با توجه به این مهم که حرکت در مسیر توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی را به عنوان الگو در دستور کار قرار داده‌ایم، بنابراین باید ضمن اصلاح الگوی مصرف، زیر ساخت‌های لازم را برای توسعه صادرات فراهم کنیم.

وی حرکت به سوی توسعه صادرات را مستلزم تقویت دیپلماسی اقتصادی دانست و گفت: رایزن‌های اقتصادی ما در خارج باید در نخستین گام به تقویت روابط اقتصادی با کشورهایی بپردازند که از لحاظ فرهنگی با ما همخوانی دارند.

وی افزود: تا زمانی که از دیپلماسی خوبی برخوردار نباشیم نمی‌توانیم به معنای کامل کلمه شعار صادرات محوری را یدک بکشیم.

بنامولایی افزود: بر اساس ماده ۸ و ۹ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، وزارت امورخارجه مکلف است با انجام اقداماتی نظیر لغو روادید تجاری با کشورهای هدف و تنظیم توافقات تجاری بلند‌مدت ترتیبی اتخاذ کند تا امور تجاری برای صادرکنندگان کالا‌ها و خدمات مهندسی با سهولت انجام پذیرد.

وی خاطرنشان‌ کرد: در جمهوری‌اسلامی‌ایران انواع کالا و محصولات متنوع و قابل عرضه در بازار جهانی تولید می‌شود‌، اما برای معرفی مناسب توانمندی‌هایمان با مشکل ضعف دیپلماسی اقتصادی مواجه هستیم.

وی اصلاح مفادی از قوانین مربوط به صنعت را ضروری دانست و افزود: به عنوان مثال طبق یک مصوبه قانونی ۳اتاق «بازرگانی»، «اصناف» و «تعاون» موظفند قوانین مخل کسب‌وکار را شناسایی و برای اصلاح در شورای گفت‌وگو مطرح‌ کنند‌، اما الزام برای اجرایی شدن این مصوبه قانونی پیش‌بینی نشده است.

ضرورت جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی

رییس پارلمان بخش خصوصی استان البرز یکی از مشکلات امروز بخش تولید کشور را کسادی بازار «فروش» عنوان‌کرد و گفت: تولید‌کننده فروش مناسب ندارد و در این صورت نمی‌تواند تولید در حد انتظار داشته باشد.

وی افزود: بازار مصرف هم مملو از انبوه کالاهای وارداتی مشابه تولیدات داخلی از جمله پوشاک است و این معضل تعطیل کارگاه‌های پوشاک ۱۰ نفره استانمان را به همراه داشته است.

بنامولایی اضافه‌ کرد: این‌گونه مسایل باید با جدیت عارضه‌یابی شود و مردم پوشاک مرغوب مورد نیازشان را از تولیدات داخلی تأمین کنند.

رییس اتاق بازرگانی البرز تأکید‌ کرد‌: مسیر اقتصاد مقاومتی در شرایطی هموار خواهد شد که بتوانیم از امکانات موجود کشور استفاده بهینه داشته باشیم.

وی نظارت دقیق و مستمر ارگان‌های نظارتی در بحث کیفیت تولید را مورد تأکید قرارداد و گفت: درجه‌بندی بخش تولید و اصناف ضروری است.

وی ادامه داد‌: باید تولید محصولات براساس کیفیت درجه‌بندی و قیمت‌گذاری شود و برای محصولات بی‌کیفیت و باکیفیت تفاوت قایل شویم تا تولید‌کننده به سمت تولید محصولات باکیفیت هدایت شود‌.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش نمایشگاه دائمی توانمندی‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی استان البرز مستقر در اتاق بازرگانی استان را گامی در فرهنگ‌سازی در حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد.

بنامولایی گفت: از آنجا که اتاق بازرگانی البرز به صورت مستمر میزبان هیأت‌های تجاری از کشورهای مختلف است‌، این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرده است تا فعالان اقتصادی خارجی با توانمندی‌های استان آشنا شوند.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به راه‌اندازی سایت تجارت الکترونیک گفت: سایت تجارت الکترونیکی اتاق بازرگانی استان البرز نیز با هدف سهولت در معرفی و عرضه محصولات تولیدی کارخانجات استان افتتاح شده است.

بنامولایی گفت: فعالان اقتصادی می‌توانند با مراجعه به این سایت هر کدام یک صفحه را برای معرفی و عرضه محصولات تولیدی واحدهایشان اختصاص دهند.