کوله کولبران سبک می‌شود؟!

وزیر کشور از ساماندهی کولبران خبر داد کوله کولبران سبک می‌شود؟! مسعود طاهری- کولبری، کاری سخت که نه قانونی دارد و نه بیمه‌ای! به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، کولبری از وقتی بر سر زبان‌ها افتاد که تعدادی از کولبران زمستان دو سال قبل در گردنه‌ها جانشنان را از دست دادند. یکی از پر مخاطره‌‌‌ترین شغل‌‌ها در […]

وزیر کشور از ساماندهی کولبران خبر داد

کوله کولبران سبک می‌شود؟!

مسعود طاهری- کولبری، کاری سخت که نه قانونی دارد و نه بیمه‌ای!

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، کولبری از وقتی بر سر زبان‌ها افتاد که تعدادی از کولبران زمستان دو سال قبل در گردنه‌ها جانشنان را از دست دادند.

یکی از پر مخاطره‌‌‌ترین شغل‌‌ها در کشورمان (البته اگر بتوان برچسب شغل به آن زد) کولبری است. بلند کردن و حمل کردن سنگین‌‌‌ترین کالا‌‌ها کاری است که از توان هر کسی بر نمی‌آید و وقتی کار سخت‌تر می‌شود که از گردنه‌های خطرناک آن هم با طی مسافتی طولانی نیز بگذری و بار خود را سالم به مقصد برسانی.

در سوز سرمای زمستان و در گرمای کشنده تابستان، این کولبران هستند که از جانشان مایه می‌گذارند. از همه بدتر و سخت‌تر شاید مسیر راه باشد. مسیری که گاهی از وسط رودخانه می‌گذرد و گاهی از گردنه‌هایی که تنها نگاه کردنشان نفس را در سینه حبس می‌کند.

چند وقتی است که کولبری بر سر زبان‌ها افتاده و مشکلاتش زبانزد مسؤولان شده است. وزیر کشور از طرح جدید دولت برای کولبران رونمایی کرد. رحمانی فضلی گفته که استانداران هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خوزستان، کردستان، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رییس سازمان توسعه تجارت، جانشین فرماندهی ناجا، فرمانده مرزبانی ناجا و فرمانده نیرو زمینی سپاه و نمایندگانی از گمرک و وزارت اطلاعات تنها یک هفته فرصت دارند تا راهکارهای خود را برای حل مشکلات کولبران ارایه دهند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا کولبری شغلی که نفس‌‌ها را در سینه حبس می‌کند، می‌تواند مبنایی قانونی برای ادامه فعالیت پیدا کند یا همچنان کوله کولبران سنگین‌تر خواهد شد.