تأمین امنیت حاشیه واردکننده و تخریب حاشیه امنیت صادرکننده

نایب‌رییس انجمن صادرکنندگان نمونه مطرح‌ کرد تأمین امنیت حاشیه واردکننده و تخریب حاشیه امنیت صادرکننده مناقصه‌مزایده نایب‌رییس انجمن صادرکنندگان نمونه گفت: مسأله امروز نه قیمت ارز بلکه اجرایی نبودن سازوکارهای مطرح شده توسط بانک‌مرکزی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا فرشچیان، تصریح‌کرد: بحث ما این نیست که دلار صادراتی ما ۴۲۰۰تومان باید باشد یا ۷هزار تومان […]

نایب‌رییس انجمن صادرکنندگان نمونه مطرح‌ کرد

تأمین امنیت حاشیه واردکننده و تخریب حاشیه امنیت صادرکننده

مناقصه‌مزایده نایب‌رییس انجمن صادرکنندگان نمونه گفت: مسأله امروز نه قیمت ارز بلکه اجرایی نبودن سازوکارهای مطرح شده توسط بانک‌مرکزی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا فرشچیان، تصریح‌کرد: بحث ما این نیست که دلار صادراتی ما ۴۲۰۰تومان باید باشد یا ۷هزار تومان یا یک تومان. ما راجع به این صحبت می‌کنیم که وقتی در کشور شعار ملی حمایت از تولید داخلی و بازار داخلی است به چه صورت در هفته اول فروردین ماه اتفاقی می‌افتد که حاشیه امنیت واردکننده صددرصد افزایش پیدا می‌کند و حاشیه امنیت صادرکننده ۱۰۰ درصد لطمه می‌خورد.

وی در خصوص علت چیست؟ افزود: ما به عنوان صادرکنندگان تجارت را دو سویه می‌دانیم و مخالف واردات نیستم بلکه به دنبال سلامت تجاری هستیم و می‌گویم شانس برابر برای تولیدکننده داخلی و تولیدکننده خارجی در شرایط برابر باشد.

نایب‌رییس انجمن صادرکنندگان نمونه تأکید‌کرد: ما این انتظار را از دولت نداریم که برای صادرات و تولید مملکت یارانه بدهد اما برای تولید خارجی یارانه نپردازند.

وی با بیان این‌که در شرایطی که ما منتظر تحریم‌های بیگانه هستیم چرا خود تحریمی را از درون آغاز می‌کنیم، گفت: آیا آقایان بانک‌مرکزی نمی‌دانند که نقل‌وانتقال ارز به کشور قابل عمل نیست؟ آیا نمی‌دانند طبق قوانین پولشویی در دنیا ارز صادراتی باید به حساب صادرکننده بازگردد؟ چگونه می‌توانیم بخشنامه‌‌ای که در بدو امر پایه آن روی آب است چگونه بعضی دوستان ما صحبت می‌کنند که بخشنامه اجرایی است؟

فرشچیان با مقایسه پیمان‌سپاری ارزی و سیاست‌های فعلی بانک‌مرکزی افزود: ‌ای کاش به جای این سیاست پیمان ارزی احیا می‌شد. پیمان ارزی طی ۴۰سال گذشته می‌گوید ارزی را که متعهد شده‌اید، بیاورید و مازاد آن متعلق به شماست.

نایب‌رییس انجمن صادرکنندگان نمونه یادآور شد: طبق دستورالعمل جدید هیأت دولت کلیه ارز قاچاق و با موادمخدر یکی است. یک شبه بازار آزاد تبدیل به بازار سیاه می‌شود. در کجای دنیا وقتی بازار سیاه می‌شود قیمت‌ها پایین می‌آید؟ شرایط به گونه‌‌ای است که اگر بخواهیم سالم کار کنیم نباید صادرات کنیم.