با تکمیل ستاره خلیجفارس اتفاق می افتد بایکوت خروج میلیاردها دلار ارز بنزینی از مرزهای کشور جای خالی بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در شرکت پالایش و پخش سمیه مهدوی- کاهش سرمایه کلان از بودجه پالایش و پخش، خبری بود که از زبان مدیرعامل جوان این شرکت شنیده شد. جای خالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی امری […]
با تکمیل ستاره خلیجفارس اتفاق می افتد
بایکوت خروج میلیاردها دلار ارز بنزینی از مرزهای کشور
جای خالی بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در شرکت پالایش و پخش
سمیه مهدوی- کاهش سرمایه کلان از بودجه پالایش و پخش، خبری بود که از زبان مدیرعامل جوان این شرکت شنیده شد. جای خالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی امری نیست که بتوان به سادگی از کنارش عبور کرد، آن هم در شرایطی که تمام توقعات از سوی این نهاد نظارتی بر مبنای ساماندهی هرچه سریعتر در امر خودکفایی بنزین بیش از گذشته شده است.
به گزارش خبرنگار مناقصهمزایده، در سالهای گذشته ۵ درصد از درآمدها به نوسازی خطوط لوله و زیرساختها اختصاص مییافت که در بودجه سال ۹۷ به صورت کامل حذف شد.
بنابراین در این اوضاع زیاد بعید به نظر نمیرسد که از طریق دیگری این بودجه حذف شده جبران شود. یکی از نگرانیهایی که به صورت هرساله مطرح میشود، دغدغه گرانی بنزین است. البته این موضوع از سوی علیرضاصادقآبادی به شدت و حدت تکذیب شده است و علیرغم پیشبینیها در خصوص افزایش مصرف بنزین در سال جاری خبری از گرانی نخواهد بود. به گفته وی درباره قیمت بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش تصمیمی نمیگیرد، بلکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیمگیرنده هستند، البته هماکنون خبری از افزایش قیمت نیست.
فارغ از ماجرای نرخ سوخت مصرفی، میزان عرضه و تقاضای این کالای ارزشمند نقل محفل بسیاری از مباحث کارشناسان شده است. پالایشگاه ستاره خلیجفارس یکی از اصلیترین مراکز در تأمین این خوراک سوختی است. پالایشگاهی که استفاده از کاتالیستهای داخلی و تجهیزات مربوط به آن تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی را بر تارک خود به ثبت رسانیده است.
ستاره خلیجفارس که ۷۰ درصد از آن ماحصل کالا و تجهیزات بازار داخلی است، قرار است فازهای باقی مانده خود را امسال تکمیل کند.
به گفته معاون جوان بیژن زنگنه پالایشگاه ستاره خلیجفارس از پیچیدهترین تجهیزات استفاده شده و در حال راهاندازی است و قرار نیست تجهیزات خاصی خریداری شود، افزون بر این نمیشود ظرفیتهای ایجاد شده در تحریمها را انکار کرد، زیرا پالایشگاه ستاره خلیجفارس در تحریمها راهاندازی شد.
اگر فازهای ستاره تکمیل شوند و میزان مصرف بنزین به درستی مدیریت شود، میتوان امیدوار بود که ایران از واردات بنزین بینیاز شود و از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور ممانعت شود. این در حالی است که میانگین واردات بنزین در ۶ ماه نخست سال ۹۶ روزانه ۱۳ میلیون لیتر بود که در ۳ ماه پایانی سال ۹۶، به روزانه ۵ میلیون لیتر کاهش یافته است؛ در مجموع ارزش واردات بنزین حدود دو میلیارد دلار برآورد شده است.
تولید روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تا پایان سال ۹۷
از نظر مدیرعامل شرکت پالایش و پخش چشمانداز تولید بنزین یورو ۴ تا پایان امسال به این شرح است: مقدار تولید بنزین یورو ۴ تا پایان امسال به ٢٨ میلیون لیتر میرسد، افزون بر این، ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار لیتری پالایشگاه لاوان تا شهریورماه به ۳ میلیون لیتر افزایش مییابد، همچنین ظرفیت تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه آبادان نیز به ٩ تا ١٠ میلیون لیتر میرسد که دو میلیون لیتر از آن، بنزین سبز است.
صادقآبادی با بیان اینکه تولید بنزین یورو ٥ در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیجفارس روزانه ١٢ میلیون لیتر بود، اظهارکرد: در مجموع تولید کل پالایشگاه به روزانه ٣٦ میلیون لیتر میرسد؛ چشمانداز ما برای تولید بنزین تا پایان سال ۹۷ روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر است که از این مقدار ۸۷ میلیون لیتر آن یورو ۴ و ۵ خواهد بود.
وی از راهاندازی فاز ۲ ستاره خلیجفارس در هفتههای آینده خبر داد و گفت: فاز نخست این پالایشگاه تثبیت شده و فاز دوم نیز امسال راهاندازی شد که افتتاح رسمی آن بهزودی از سوی رییسجمهوری انجام خواهد شد، فاز سوم این پالایشگاه نیز تا پایان امسال راهاندازی میشود.
به گفته وی، در سال ۹۷ همه پالایشگاهها وارد تعمیرات اساسی و نیمه اساسی میشوند و برنامه تعمیرات آنها بهگونهای طراحی شده که کمترین تأثیر را در میانگین تولید داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، درباره انتقال سوخت نیز گفت: ۶۵ درصد از انتقال سوخت به عهده شرکت خطوط لوله و مخابرات و ۳۵ درصد به عهده شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی است.
معاون وزیر نفت در خصوص درباره تولید بنزین یورو ٤ در پالایشگاههای اراک، تبریز، اصفهان و آبادان بیانکرد: در این پالایشگاهها روزانه ٣٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ تولید میشود که میانگین تولید روزانه پارسال ٢٨ میلیون لیتر بوده است، همچنین مقدار تولید بنزین یورو ٤ در پالایشگاه ستاره خلیجفارس ١١ میلیون لیتر در روز است.
وی درباره تولید نفتگاز یورو ۴ توضیح داد: تولید نفتگاز یورو ۴ در پالایشگاههای تهران، اراک، اصفهان و لاوان روزانه ٢٨ میلیون لیتر است که میانگین روزانه تولید در سال ۹۶، ٢٦ میلیون لیتر بوده است؛ حجم تولید گازوئیل به ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون لیتر افرایش مییابد که ۷۰ میلیون لیتر از آن یورو ۴ خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره مجموع تولید بنزین در کشور گفت: میانگین تولید بنزین در ۳ ماه نخست پارسال، ٦٠ میلیون لیتر بود که در ۳ ماه پایانی همان سال به روزانه ٧٨ میلیون لیتر رسید؛ از این مقدار تولید، ٩ میلیون لیتر در پالایشگاه ستاره خلیجفارس و ٩ میلیون لیتر دیگر در پالایشگاههای بندرعباس، آبادان، اراک و تبریز بوده است.
صادقآبادی درباره کاهش یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی بودجه پالایش و پخش گفت: همه ساله ۵ درصد از درآمدها به نوسازی خطوط لوله و زیرساختها اختصاص مییافت که در بودجه سال ۹۷ حذف شد.
وی با اشاره به اینکه براساس پیشبینیها، امسال مصرف بنزین ٩ درصد افزایش مییابد، ادامهداد: غیر از بنزین، مصرف گازوئیل نیز امسال حدود ۷ درصد افزایش خواهد داشت، بنابراین نمیتوان درباره مصرف سوخت بیتفاوت بود. هماکنون جهش خوبی در ظرفیت تولید داشتهایم و همین اتفاق باید در زمینه مصرف نیز رخ دهد؛ برای کاهش مصرف، میتوان متنوعسازی سبد سوخت را بررسی کرد و سهم سیانجی را در این سبد افزایش داد.
معاون وزیر نفت اظهارکرد: میانگین مصرف بنزین در فروردین امسال با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبهرو بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.