تمدید ۲۴ ساعته آتش‌بس در حلب

    ارتش سوریه در پی بیانیه مشترک روسیه و آمریکا که از تمامی طرف‌‌ها خواستند حملات را متوقف کنند از تمدید آتش‌بس در حلب و حومه آن به مدت ۲۴ ساعت دیگر خبر داد.به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمدید آتش‌بس در حلب […]

    ارتش سوریه در پی بیانیه مشترک روسیه و آمریکا که از تمامی طرف‌‌ها خواستند حملات را متوقف کنند از تمدید آتش‌بس در حلب و حومه آن به مدت ۲۴ ساعت دیگر خبر داد.به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمدید آتش‌بس در حلب و حومه آن تا پایان روز چهارشنبه(امروز) خواهد بود.

این اعلام نظام سوریه چند ساعت بعد از صدور بیانیه روسیه و آمریکا بود که در آن بر تعهد دو طرف برای تضمین آتش‌بس تأکید کرده و از طرف‌‌ها خواسته بودند حملات را متوقف کنند. اجرای آتش‌بس در حلب از پنجم ماه مه آغاز شده است.

این دومین بار است که آتش‌بس موقت در حلب واقع در شمال سوریه تمدید شده است.

همچنین وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که واشنگتن و مسکو بر دولت سوریه و مخالفان برای پایبندی به آتش‌بس شکننده اعمال فشار می‌کنند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پاریس به خبرنگاران ،گفت: این وظیفه و مسؤولیت ماست که از پایبندی مخالفان به آتش‌بس در سوریه اطمینان حاصل کنیم. روسیه و ایران نیز مسؤولیت تضمین پایبندی نظام سوریه به آتش‌بس را برعهده دارند.

وی افزود: پس از مذاکراتی که حدود چند ساعت طول کشید روس‌‌ها توضیح دادند این همان مسیری است که آماده رفتن در آن هستند. تجربه بزرگ‌ترین برهان و دلیل خواهد بود.

اظهارات کری در حالی ایراد شد که آتش‌بس در حلب و لاذقیه برای دو روز دیگر تمدید شده است.

این در حالی است که وزیر خارجه فرانسه، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا و وزیر خارجه آلمان و دیگر مقامات از متن بیانیه مشترک روسیه و آمریکا در زمینه تعهدات گرو‌ه‌ها تقدیر کردند. این بیانیه یک ساعت قبل از نشست پاریس منتشر شد. موگرینی این بیانیه را مثبت ارزیاب کرد.

وزیر خارجه فرانسه گفت: مهم این است که این بیانیه اجرایی شود.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه نیز در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای کشورهای حامی سوریه درباره بیانیه مسکو و واشنگتن برای تضمین پایبندی طرف‌های سوری به آتش‌بس، گفت: ما این اقدام را مثبت می‌خوانیم. هدف مشترک ما اجرای بیانیه واشنگتن و مسکو در این باره است.

وی نتایج گفت‌و‌گوهای تلفنی سرگیی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با جان کری را ستود و پیشنهادات آن‌ها برای تقویت آتش‌بس را مثبت ارزیابی کرد.

روز دوشنبه کری و لاوروف در گفت‌و‌گوی تلفنی بر لزوم ادامه مذاکرات میان طرف‌های سوری و پایبندی به آتش‌بس تأکید کردند.

روزنامه الشرق الاوسط نوشت: شرکت‌کنندگان در نشست پاریس از هیأت عالی مذاکرات خواستند به‌طور جدی مخالفان میانه رو را از مواضع جبهه‌النصره دور نگه دارد و ریاض حجاب نیز متعهد به آن شد.

موگرینی در این باره افزود: این درخواست تنها روسیه نیست بلکه درخواست تمامی شرکت‌کنندگان در نشست است.

نشست پاریس حمایت خود را از مخالفان سوریه و برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه اعلام کرد و متعهد شد به راه‌حلی براساس بیانیه ژنو یک و قطعنامه ۲۲۵۴ دست یابد.

دستگاه دیپلماسی روسیه از تماس تلفنی وزیر امور خارجه این کشور با همتای آمریکایی خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه روسیه صادر کرد، سرگیی لاوروف، رییس دستگاه دیپلماسی روسیه و جان کری، همتای آمریکایی وی بر اهمیت ادامه گفت‌وگو‌ها میان مقام‌های دولت دمشق با طیف گستره‌ای از مخالفان سوری با میانجی‌گری سازمان ملل متحد تأکید کردند.

وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه همچنین خواستار نظارت جدی بر اجرای آتش‌بس در سوریه شدند.

در این تماس تلفنی، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که لازم است میان گروه‌های تروریستی و عواملی که با این گروه‌ها مبارزه می‌کنند، تمایز قائل شود.

این گفت‌وگوی تلفنی به ابتکار طرف آمریکایی صورت گرفت و در آن طرفین همچنین با اشاره به جنگ جهانی دوم، بر اهمیت حفظ حقایق تاریخی درباره این رویداد تأکید کردند.

وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا همچنین خواستار همکاری نزدیک میان نیروهای نظامی دو کشور در چارچوب توافق‌های پیشین شدند.