چین در صدر جدول صادرکنندگان کالا به ایران است

چین در صدر جدول صادرکنندگان کالا به ایران است مناقصه‌مزایده‌ـ مجتبی قدیری- براساس آمار منتشر شده توسط گمرک، ایران در سال ۹۶ به میزان ۵۴,۳۰۲,۳۱۳,۱۵۶ دلار واردات داشته است که از این میزان ایران با واردات چین با۱۳میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار و سهم ۱۲٫۴درصدی از کالاهای وارداتی ایران در سال ۹۶ در رتبه اول […]

چین در صدر جدول صادرکنندگان کالا به ایران است

مناقصه‌مزایدهـ مجتبی قدیری- براساس آمار منتشر شده توسط گمرک، ایران در سال ۹۶ به میزان ۵۴,۳۰۲,۳۱۳,۱۵۶ دلار واردات داشته است که از این میزان ایران با واردات چین با۱۳میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار و سهم ۱۲٫۴درصدی از کالاهای وارداتی ایران در سال ۹۶ در رتبه اول قرار دارد.

بعد از کشور چین ایران از کشورهای امارات و کره‌جنوبی واردات بیش‌تری داشته است. آمار‌ها نشان می‌دهد کشورهای اروپایی با این‌که سهم ناچیزی در خرید کالاهای ایرانی غیرنقتی ایران داشته‌اند اما در صادرات محصولاتشان به ایران وضعیت خوبی دارند و از ۲۰ کشوری که ایران بیش‌ترین واردات را از آنها داشته است، ۹ کشور اروپایی است.

در بین کشورهای اروپایی کشور آلمان با صادرات بیش از ۳میلیارد دلاری کالاهای خود به ایران در صدر کشورهای صادرکننده اروپایی قرار دارد.

آمار‌ها نشان می‌دهد تجارت ایران با اروپا با اختلاف قابل توجه به سود کشورهای اروپایی بوده است.

چین۱۳۲۱۶۲۶۶۹۱۷

امارات متحده عربی ۱۰۰۶۶۵۶۵۸۷۷

جمهوری کره ۳۷۱۷۳۴۲۸۴۱

ترکیه ۳۱۹۳۰۰۳۴۹۳

آلمان ۳۰۸۳۲۴۰۲۳۰

هند ۲۲۵۵۰۸۳۶۶۸

سوئیس ۲۱۵۸۰۶۹۰۴۳

فرانسه ۱۷۶۶۰۴۳۴۹۴

هلند ۱۴۳۹۰۱۳۱۲۶

ایتالیا ۱۴۲۷۸۰۵۴۷۵

انگلستان ۲۱۰۴۰۹۵۲۵۱

سنگاپور ۹۴۹۶۶۰۳۹۸

فدراسیون روسیه ۷۴۳۱۵۰۹۹۶

سوئد ۱۴۰۵۱۳۱۹۳

برزیل ۶۷۴۷۸۹۹۲۵

ژاپن ۶۶۷۴۸۰۸۵۱

بلژیک ۶۳۲۶۵۵۱۱۷

تایوان ۵۳۴۳۸۰۶۶۹

مالزی ۴۸۹۶۵۳۴۴۶

اسپانیا ۴۴۲۵۲۶۴۳۶