فرصت دولت به موتورسیکلت‌سازان برای ارتقای استاندارد‌ها

فرصت دولت به موتورسیکلت‌سازان برای ارتقای استاندارد‌ها گروه خودرو- براساس مصوبه هیأت‌دولت قرار بر این بود که موتورسیکلت‌سازان از ابتدای سال۹۶ اقدام به تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری کنند و از ابتدای سال‌جاری تولید موتورسیکلت‌های بدون استاندارد یورو۴ را متوقف کنند به گزارش مناقصه‌مزایده، اما چون فاصله زمانی اجرای این دو مصوبه کوتاه بود انجمن صنعت موتورسیکلت […]

فرصت دولت به موتورسیکلت‌سازان برای ارتقای استاندارد‌ها

گروه خودرو- براساس مصوبه هیأت‌دولت قرار بر این بود که موتورسیکلت‌سازان از ابتدای سال۹۶ اقدام به تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری کنند و از ابتدای سال‌جاری تولید موتورسیکلت‌های بدون استاندارد یورو۴ را متوقف کنند

به گزارش مناقصه‌مزایده، اما چون فاصله زمانی اجرای این دو مصوبه کوتاه بود انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از دولت درخواست کرده تا فرصتی ۱۰ماهه برای تولید موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو۴ به تولیدکنندگان داده شود.

علت این تصمیم از سوی دولت کاهش میزان آلایندگی بیش از حد موتورسیکلت‌های کاربراتوری بود تا با تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری بتوان از آلودگی هر چه بیش‌تر هوا به ویژه در پایتخت جلوگیری کرد.

وزارت صمت نیز پس از درخواست موتورسیکلت‌سازان آن را به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارجاع داده تا براساس آن تا ابتدای دی‌ماه سال‌جاری به واحدهای تولیدی زمان داده شود که بتوانند تولیدات خود را با مطابق با استاندارد یورو۴ روانه بازار کنند

در این مورد ابوالفضل حجازی- عضو هیأت‌رییسه انجمن صنعت موتورسیکلت ایران صراحتاً اعلام کرد که در حال‌حاضر امکان تولید موتورسیکلت براساس استاندارد یورو۴ توسط تولیدکنندگان داخلی در کشور وجود ندارد و مسؤولانی که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند، باید بدانند با چنین رویکردی صنعت موتورسیکلت از بین می‌رود و صددرصد تولید داخل به واردات تبدیل خواهد شد.

به دنبال ارایه فرصت ۱۰ماهه به موتورسیکلت‌سازان برای تولید موتورهای یورو۴، مسعود زندی – رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که احتمال اختصاص مهلت بیش از ۱۰ماه به سازندگان موتورسیکلت به منظور ارتقای استاندارد وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر فرصت ۱۰ماهه به موتورسیکلت‌سازان برای تولید موتورهای یورو۴، یک بحث مهم وجود دارد. این‌که آیین‌نامه تبصره ماده ۲ قانون هوای پاک در دست تهیه قرار دارد، ماده‌ای که در مورد استانداردسازی موتورسیکلت‌‌ها و خودرو‌ها است.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست گفت: در آیین‌نامه فنی مربوط به این ماده به موتورسازان تا پایان ۹۷ فرصت داده می‌شود تا نسبت به ارتقای استاندارد محصولات خود اقدام کنند.

زندی تأکید کرد: در پیش‌نویس آیین‌نامه چنین فرصتی به سازندگان داده شده است و در صورت تصویب در هیأت‌وزیران طی دو هفته آینده ابلاغ می‌شود. تاکنون این آیین‌نامه در کمیسیون زیربنایی دولت به بحث گذاشته شده است و به احتمال قوی تا پایان سال ۹۷ به موتورسازان فرصت ارتقای استاندار‌ها را می‌دهد.

همچنین مهدی‌دهقان‌آزاد – کارشناس مسؤول استانداردهای موتورسیکلت سازمان ملی استاندارد مسؤول استانداردهای موتورسیکلت سازمان ملی استاندارد با اشاره به این که موتورسیکلت‌های تولید شده با استانداردهای یورو۴ آلایندگی کمتری داشته موجب بهبود وضعیت هوا می‌شوند، بیان کرد: موتورسیکلت‌هایی که قرار است با استاندارد یورو۴ تولید شوند باید ۳تغییر در خود داشته باشند که شامل افزایش کیفیت کاتالیست، اجرای سیستم OBD و اضافه کردن محفظه کنیسترس و از این طریق بتوانند استانداردهای یورو۴ را پاس کنند.

گفتنی است؛ در سال‌ گذشته تنها ۱۵۳ هزار و ۱۱۹ موتورسیکلت انژکتوری تولید شده است