ضرورت دقیق متره برآورد پروژه‌ها قبل از برگزاری مناقصات

ضرورت دقیق متره برآورد پروژه‌ها قبل از برگزاری مناقصات خواب سرمایه در طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام مشهود است   رامین شاهی – پروژه‌های نیمه‌تمام مانند ویرانه‌های یک جنگ خیالی، دیگر تبدیل به کابوس اقتصادی کشور شده است و اهل فن و دلسوزان کشور همه به دنبال ارایه راهکارهایی برای خط بطلان کشیدن به این بحران عظیم […]

ضرورت دقیق متره برآورد پروژه‌ها قبل از برگزاری مناقصات

خواب سرمایه در طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام مشهود است

 

رامین شاهی – پروژه‌های نیمه‌تمام مانند ویرانه‌های یک جنگ خیالی، دیگر تبدیل به کابوس اقتصادی کشور شده است و اهل فن و دلسوزان کشور همه به دنبال ارایه راهکارهایی برای خط بطلان کشیدن به این بحران عظیم هستند تا دیگر طرح‌های نیمه‌تمام روی دست نماند و بیت‌المال کشور هدر نرود.

عبدالکریم حسین‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی

ارزیابی درست کیفی راه ورود پیمانکاران ضعیف را می‌بندد

با توجه به رتبه و یا گریدی که به پیمانکاران و مهندسان مشاور داده می‌شود، می‌توان ظرفیت واقعی پیمانکاران را سنجید و در نتیجه آن پیمانکارانی که ظرفیت اجرایی بالایی دارند، می‌آیند و ساخت طرح‌ها را در نظر می‌گیرند، به جای این‌که پیمانکاران ضعیف پروژه‌ها را با قیمت پایین‌تر در اختیار بگیرند لذا لازم است ارزیابی کیفی را در مناقصات دو مرحله‌ای جدی بگیریم و با دقت و توجه ویژه‌ای اجرا کنیم تا در نتیجه پیمانکارانی که توان اجرایی بالایی ندارند، عملاً امکان برنده شدن در مناقصات را پیدا نکنند.

راه پیروزی پیمانکاران کوچک در مناقصات گرفته شود

دولت و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مهم واگذار کننده پروژه‌های عمرانی باید در موضوع برآورد متره مهندسی پروژه‌ها، قبل از برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار و شروع مراحل ساخت دقت کارشناسی بیش‌تری داشته باشند تا به کمک آن ارزیابی دقیق کارشناسی، قیمت ساخت پروژه‌های واقعی و دقیق مشخص شود. در این صورت پیمانکاران کوچک با قیمتی غیرکارشناسی و پایین‌تر از قیمت واقعی و اجرایی برنده مناقصات نمی‌شوند و اینگونه در اجرای طرح‌‌ها و ساخت پروژه‌ها در کشور به دلیل خطای محاسبه، متضرر نمی‌شوند.

واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام راه تحرک اقتصاد کشور

واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام ظرفیت بزرگی برای تحرک اقتصادی کشور به‌وجود می‌آورد و می‌تواند با امر بومی‌سپاری طرح‌های نیمه‌تمام، امکان شکوفایی اقتصادی به‌خصوص در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و محروم را فراهم کند. همچنین شاید نتوانیم فاینانس‌ها را از خیلی کشور‌ها وارد کنیم اما ایرانیان خارج از کشور دارای منابع مالی کلانی هستند که با ورود سرمایه‌های آنها می‌توانیم بسیاری از پروژه‌های روی دست مانده را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

 

مجید کیانپور، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی

خواب سرمایه در طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام مشهود است

دولت باید به سمت استفاده از مدل‌های جدید تأمین مالی پروژه‌های عمرانی حرکت کند تا پروژه‌های انباشت شده به رقمی بیش از رقم موجود نرسد و عدم تزریق منابع کافی روند تکمیل پروژه‌های عمرانی را طولانی کرده است. بی‌توجهی به تکمیل پروژه‌های عمرانی مستهلک شدن سازه و همچنین خواب سرمایه را در پی دارد لذا دولت برای جلوگیری از تخریب پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و متضرر شدن کشور از این حیث باید با استفاده از توان بخش خصوصی به روند تکمیل آنها سرعت ببخشد، لذا با توجه به این‌که بیش از ۹۰ درصد پروژه‌های عمرانی کشور نیمه کاره ر‌ها شده‌اند.

 

فعالسازی مجدد طرح‌های نیمه‌تمام چندین برابر بودجه اولیه هزینه دارد

در شرایط فعلی کشور وضعیت پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به‌گونه‌ای است که اگر اعتبارات مالی مورد نیاز آن تأمین نشود، هزینه‌های قبل نیز مستهلک شده و برای فعالسازی مجدد آن باید چندین برابر بودجه اولیه هزینه کرد، در نتیجه دولت باید به سمت استفاده از مدل‌های جدید تأمین مالی پروژه‌های عمرانی حرکت کند تا پروژه‌های انباشت شده به رقمی بیش از رقم موجود نرسد.

ایجاد اشتغال پایدار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

بسیاری از کشورهای پیشرفته با تکمیل پروژه‌های عمرانی خود اشتغال پایدار ایجاد کرده و زمینه استفاده از کالاهای داخلی را فراهم می‌کنند، لذا امید است در سال جاری که با نام حمایت از کالای ایرانی مزین شده زمینه تکمیل پروژه‌های عمرانی با دست رنج کارگران داخلی فراهم شود.

در سال جاری بهترین فرصت برای استفاده از توان بخش خصوصی و فاینانس خارجی در راستای استفاده از تولیدات داخلی در تکمیل پروژه‌های عمرانی فراهم شده است، دولت باید با اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی زمان تقریبی تکمیل آنها را مشخص کرده و طبق برنامه پیش برود.