غضنفرآبادی:برندسازی رمز افزایش صادرات خرمای ایرانی

  نماینده مردم بم در مجلس برندسازی خرما عاملی برای افزایش صادرات خرمای بم است، گفت: خرمای درجه ۳ ایرانی هم در دنیا مشتریان بسیاری دارد و از همین رو با صنایع تبدیلی خرمای ترشیده را نیز می‌توان به محصولاتی همچون سرکه تبدیل کرد. به گزارش خانه ملت، موسی غضنفرآبادی درباره صادرات خرما، گفت: رمز […]

 

نماینده مردم بم در مجلس برندسازی خرما عاملی برای افزایش صادرات خرمای بم است، گفت: خرمای درجه ۳ ایرانی هم در دنیا مشتریان بسیاری دارد و از همین رو با صنایع تبدیلی خرمای ترشیده را نیز می‌توان به محصولاتی همچون سرکه تبدیل کرد.

به گزارش خانه ملت، موسی غضنفرآبادی درباره صادرات خرما، گفت: رمز افزایش صادرات خرمای ایرانی برندسازی است و درگذشته خرمای بم بدون برند صادر می‌شد؛ اما خوشبختانه هم اکنون خرمای بم علاوه بر برند اختصاصی با بسته‌بندی مناسب صادر می‌شود.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که افزایش تولید خرما نیازمند یک عزم جهادی است، تصریح کرد: نخل انواع مختلف دارد و باید با بررسی کارشناسانه زمینه کاشت نخلی مهیا شود که باروری مناسب‌تری دارد تا شاهد افزایش تولید خرما در صنعت کشاورزی باشیم تا علاوه بر تقویت اقتصاد داخلی در امر صادرات هم مثمرثمر عمل کنیم.

وی ادامه داد: اگر خواهان افزایش تولید خرما در کشور هستیم، باید نخل‌های اصیل کاشت و پرورش یابند؛ زیرا این نخل‌ها بازدهی بسیار مناسبی دارند و این درحالی است که برخی از نخل‌ها پس از باروری محصول دانه‌درشت و با کیفیت تری را تولید می‌کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، یادآور شد: خرما شامل ۳ درجه است؛ اما نکته مهم این است که خرمای با کیفیت ایرانی حتی در درجه ۳ خواهان بسیاری در دنیا دارد و از همین رو می‌توان خرمای ترشیده را نیز با صنایع تبدیلی به سرکه تبدیل کرد و برای فروش به بازار فرستاد.

خرما در سال گذشته یکی از پرمشتری‌‌ترین محصولات ایران بوده که صادرات آن از نظر وزنی و ارزشی تنها حدود دو درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ افزایش پیدا کرده است و ما تعداد مشتریان این محصول نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری پیدا کرده و آمریکا هم به جمع مشتریان خرمای ایرانی پیوسته است.

سال گذشته ۱۷۱ هزار تن انواع خرمای ایرانی از جمله استعمران، پیارم، مضافتی، زاهدی، کبکاب و غیره به ارزش ۲۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به ۷۷ کشور مختلف صادر شد که از نظر وزنی ۲٫۲ درصد و از نظر ارزشی ۲٫۸ درصد نسبت به سال ۱۳۹۳ افزایش یافته است.

بلاروس، یوگسلاوی، لتونی، پاکستان، چین، ژاپن، گرجستان، آذربایجان، آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، اتریش، اتیوپی، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، اسلواکی، اسلوونی، افغانستان، امارات، انگلستان، اندونزی، اوکراین، آمریکا (۱۲ تن به ارزش ۱۴ هزار دلار)، ایتالیا، ایرلند، بحرین، بلژیک، بلغارستان، بوسنی و هرزگوین، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری چک، سوریه، کره جنوبی، مولداوی، دانمارک، رومانی، سریلانکا، سنگاپور، سوئد، سوییس، سومالی، شیلی، صربستان، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، فنلاند، فیجی، فیلیپین، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کرواسی، کنیا، کویت، لبنان، لهستان، لیتوانی، مالتا، مالزی، مجارستان، مصر، موریس، نروژ، نیوزیلند، هلند، هند، ویتنام و یونان همه مشتریان خرمای ایرانی در سال گذشته بودند .

 تعدد و تنوع آن‌ها در قاره‌های مختلف نشان از افزایش مشتریان خرمای ایرانی پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ دارد، چراکه پیش از این ایران برای صادرات محصولات خود مجبور بود تا دست به دامان کشورهای واسطه‌ای مانند ترکیه و امارات شود تا بتواند از طریق آن‌ها و با صادرات مجدد این محصولات درآمد ارزی برای خود کسب کند. سال گذشته آمریکا هم به جمع مشتریان خرمای ایرانی بازگشت و حدود ۱۲ تن به ارزش ۱۴ هزار دلار انواع خرمای ایرانی را خریداری کرد.

قیمت خرمای ایرانی در بازار صادراتی طی سال گذشته با افزایش حدود شش درصدی مواجه شد و به کیلویی ۱٫۳ دلار رسید که این وضعیت نشان می‌دهد که بازار صادراتی خرما از نظر ارزشی طی سال‌های گذشته با روند تقریباً پایداری همراه بوده است.

 

گرچه وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته برای افزایش مشتریان داخلی و خارجی خرمای ایرانی همه تلاش خود را به‌کار گرفت، اما افزایش حدود دو درصدی صادرات خرما نسبت به سال گذشته نمی‌تواند چندان امیدوارکننده باشد و به نظر می‌رسد تیره و تارشدن رابطه ایران با برخی کشورهای عربی مانند عربستان و کویت در این بازار بی‌تأثیر نبوده است.