تکمیل ۱٫۹ میلیون واحد از طرح نیمه تمام مسکن مهر

    وزیر راه و شهرسازی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه را در دولت یازدهم در بخش‌های مختلف حمل و نقل و مسکن ارایه داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی گفت: کمیسیون عمران یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های […]

 

 

وزیر راه و شهرسازی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه را در دولت یازدهم در بخش‌های مختلف حمل و نقل و مسکن ارایه داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی گفت: کمیسیون عمران یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس است و نظارت بر اجرای قوانین در حوزه مهمی چون حمل و نقل، مسکن و شهرسازی و نیرو را بر عهده دارد و بدون هماهنگی این کمیسیون، امکان انجام کارهای بزرگ در این بخش‌ها نیست.

وی افزود: از ابتدای مسؤولیتم در وزارت راه و شهرسازی با وجود این‌که با بسیاری از اعضای کمیسیون عمران مجلس رابطه قبلی نداشتم، اما اعضای کمیسیون در این دو سال متوجه شدند این وزارتخانه می‌خواهد تعامل صادقانه با مجلس داشته باشد و ما نیز در مقابل، رفتار دوستانه از سوی نمایندگان را شاهد بودیم.

وزیر راه و شهرسازی سپس گزارشی از عملکرد این وزارتخانه را از ابتدای کار خود در این وزارتخانه در دولت یازدهم ارایه داد و گفت: گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در واقع گزارش عملکرد مشترک دولت و مجلس است و بدون حمایت نمایندگان مجلس این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره سخت تحریم کاری کردیم که چرخ همه شقوق حمل و نقل در حرکت باشد و حتی ارتقای کیفیت هم بدهند. در حوزه‌های مختلف رشده‌ای خوبی هم داشتیم. در شرایط سخت مالی سال گذشته مجموع عملکرد عمرانی وزارت راه و شهرسازی به بیش از ۸ میلیارد دلار رسید که در این تنگنای مالی عملکرد خوبی است

** گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل

الف – حمل و نقل هوایی

آخوندی با اشاره به چند پروژه عمده وزارت راه و شهرسازی در این سال‌ها اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل هوایی آن‌چه می‌توانم بگویم این است که اتفاقات بزرگی رخ داد، هم رشد فعالیت داشتیم هم تعداد زیادی هواپیما اضافه شد، در شرایط تحریم، در حوزه مسافری هر سال رشد سفر داشتیم که عید امسال شاهد اوج تعداد مسافرت‌های هوایی بودیم. بعد از برجام نیز هواپیما خریدیم که کار بی‌نظیری است، ۱۱۸ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ‌ای‌تی‌آر به مجموع ناوگان هوایی افزوده می‌شود و این می‌تواند کل صنعت حمل و نقل هوایی کشور را دگرگون کند.

به گفته وی، ظرفیت صندلی‌های اضافه شده، یک و نیم برابر کل صندلی‌های موجود است که اتفاق بزرگی را در حوزه حمل و نقل هوایی رقم می‌زند، همه این هواپیما‌ها صددرصد به‌طور مستقیم از شرکت و به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری می‌شوند و وارد تضامین دولتی هم نمی‌شویم.

وی ادامه داد: در این مدت که از عمر دولت یازدهم گذشته است، توانستیم در وزارت راه و شهرسازی شرکت شهر فرودگاهی، منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام خمینی (ره) را تشکیل دهیم، ترمینال دوم این فرودگاه با ظرفیت ۴٫۵ میلیون مسافر در سال در دست ساخت است که پاییز امسال افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هفته گذشته یادداشت تفاهم میان شرکت فرودگاه‌ها با ایتالیایی‌‌ها برای نوسازی ۸۰ هزار متر مربع فرودگاه مهرآباد منعقد شد.۴۰ سال است که مهرآباد بازسازی کامل نشده و در حال حاضر کل باند راست و تاکسی وی بازسازی شده و فقط بخش کمی از باند چپ باقی مانده که در حال اجراست.

آخوندی گفت: کل سیستم ناوبری ایران بازنگری شده است، راه‌های هوایی جدید با همکاری وزارت دفاع و شورای عالی امنیت ملی تعریف شده که به دو برابر راه‌های موجود رسید، ضمن این‌که تعداد پروازهای عبوری نیز به ۲۸۷ هزار پرواز افزایش یافت. در فرودگاه‌های بوشهر، مشهد، اصفهان، اهواز، کرمان و شیراز نیز پروژه‌های مهمی در دست ساخت داریم.

ب – حمل و نقل ریلی

عضو کابینه دولت یازدهم به بخش ریلی اشاره و خاطرنشان کرد: در حوزه ریلی نیز اتفاق‌های خوبی در کشور در این مدت رخ داد، به‌طور مثال قرارداد قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان منعقد شد، اسناد اعتباری مورد نظر آن گشایش یافت و چینی‌‌ها مستقر شدند.

آخوندی اضافه کرد: در دوره‌های قبل یادداشت تفاهم‌های زیادی برای این پروژه داشتیم اما هیچ‌گاه کار به گشایش اعتبارات و امضای قرارداد نرسید، همچنین قرارداد برقی کردن قطار تهران – مشهد به امضا رسیده و بسیاری از خطوط ریلی ما دو، ۳ و ۴ خطه شده‌اند.

به گفته وی، دوخطه کردن ریل یزد – اصفهان به طول ۵۰۰ کیلومتر نیز در دست اجرا قرار گرفته و مدیرعامل راه‌آهن هفته گذشته توانست قرارداد خرید ریل را از هند منعقد کند و اعتبارات اسنادی آن نیز هفته گذشته گشایش یافت که این آخرین خبر خوش ریلی است. بنابراین در سال جاری و آینده دو هزار کیلومتر در کشور ریل گذاری می‌کنیم که اتفاق بزرگی است.

ج – حمل و نقل جاده‌ای

آخوندی در باره پروژه‌های حوزه حمل و نقل زمینی گفت: در حوزه جاده‌ای کارهای مهم انجام شده است و در بحث نگهداری و حفظ راه‌های موجود اعم از آزادراه‌ها، بزرگراه و راه روستایی حرکت‌های بزرگی شد و پروژه‌های متوقف فعال شدند.

وی گفت: احداث آزادراه تهران – شمال که به آرزو تبدیل شده بود فعال شد. در این پروژه در ۳۰ کیلومتر اولش در هر ۳۰۰ متر یک کارگاه داریم یعنی همزمان ۱۰۰ کارگاه فعال است. یکی از پیمانکاران ما، چینی است و با اتمام کارش از این پروژه می‌رود و پنج پیمانکار نیز داخلی هستند.

وی گفت: قطعه یک آزادراه تهران – شمال سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و در این آزادراه، تنها یکی از تونل‌‌ها ۶ هزار و ۴۵۰ متر طول دارد که از هر دو طرف در حال خاکبرداری است و این نشان می‌دهد چه کار بزرگی در دست اقدام است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل قطعه اول آزادراه تهران – شمال، ۶۰ کیلومتر از طول مسیر کم می‌شود و با تکمیل بزرگراه همت نیز مردم مستقیماً وارد آزادراه تهران – شمال می‌شوند و دیگر به آزادراه کرج وارد نخواهند کرد.

وی ادامه داد: در این سال‌ها تعریض جاده‌های هراز و فیروزکوه انجام شد، ضمن این‌که اتصال آزادراه قم به چرمشهر تکمیل شد و اتصال چرمشهر به آبیک در حال اجرا است.

د – حمل و نقل دریایی

وزیر راه و شهرسازی سپس به تشریح جایگاه حمل و نقل دریایی پرداخت و گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی اتفاق‌های خوبی رخ داده است، توسعه بندر مهم ما در دریای عمان که بار‌ها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده به سرعت در حال انجام است و امیدوارم فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی بندر چابهار اواخر امسال آماده شود و با افتتاح آن ظرفیت این بندر از دو و نیم میلیون تن فعلی به ۸٫۵ میلیون تن ارتقا می‌یابد، ضمن این‌که در ریل گذاری بندر چابهار- ایرانشهر ۴۰ درصد از زیرسازی آن انجام شده است.

وی افزود: در بندرعباس هم کارهای خوبی شده است، به‌طوری که غیر از توسعه خود بندر، در پس کرانه‌ها نیز شاهد ۶۰ هزار میلیارد ریال(۶ هزار میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی بودیم، توسعه بنادر شمالی از جمله امیرآباد و انزلی هم در دست اجراست، بنابراین در تمام ۴ حوزه حمل و نقل کارهای خوبی انجام شده است.

** گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی

الف – مسکن مهر

آخوندی در ادامه اظهارات خود به گزارشی از وضعیت مسکن و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این حوزه پرداخت و گفت: در بخش مسکن، طرح نیمه تمام مسکن مهر را داشتیم، جراحی کردن مسکن مهر باتوجه به این‌که بار مالی آن را بانک مرکزی برعهده داشت کار بزرگی بود، در این زمینه ۵۰ هزار میلیارد ریال کسری داشتیم به اضافه ساخت فضا‌ها و ساختمان‌های روبنایی و تأسیسات زیربنایی. با تدابیری که اندیشیدیم توانستیم تا به امروز یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد را به اتمام برسانیم و امسال بیش‌تر پروژه‌ها جمع می‌شوند.

وی گفت: از جهت خدمات روبنایی نیز آموزش و پرورش نگران کمبود مدارس در پروژه‌های مسکن مهر بود، در سال گذشته ۱۶۵ مدرسه برای اول مهر افتتاح کردیم و نگذاشتیم حتی یک پروژه مسکن مهر بدون مدرسه بماند با این‌که مدرسه‌سازی مأموریت ما نبود، در پرند قبلاً ۱۶ مدرسه وجود داشت ولی در سال گذشته وزارت راه و شهرسازی ۲۱ مدرسه ساخت که همه این‌ها را خودمان سرمایه‌گذاری کردیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بدون سر و صدا کارهای زیادی در مسکن مهر انجام دادیم، بیان داشت: دنبال آن هستیم تا پرونده مسکن مهر امسال بسته شود، ما حتی مجبور شدیم برای دسترسی بهتر مردم در پردیس تونل بسازیم.

ب – مسکن

آخوندی در تشریح اقدام‌های انجام شده برای بخش مسکن در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه مسکن با توجه به آغاز فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم امیدواریم تسهیلات جدید در این بخش بتواند مؤثر باشد. تنها در ۱۵ روز دوم فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۶ درصد رشد اعطای تسهیلات داشتیم که این ارقام نشان می‌دهد در حال خروج از رکود مسکن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خاطر تصویب تأسیس صندوق توسعه حمل و نقل، راه‌اندازی این صندوق را مایه ایجاد تحول در صنعت حمل و نقل دانست و گفت: به خاطر همکاری‌های نزدیک وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس نهم از رییس کمیسیون، هیأت رییسه و همه اعضا صمیمانه تشکر می‌کنم.

به گزارش ایرنا، قرار بود اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز ۱۹ اردیبهشت ماه به همراه خبرنگاران و اصحاب رسانه از آزاد راه تهران شمال بازدید کنند اما به دلایلی این بازدید لغو شد.

با آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ابتدای کار خود قول داد احداث قطعات این آزادراه با سرعت بیش‌تری دنبال شود و متعاقب آن با پیشرفت عملیات اجرایی این پروژه قطعه چهار آن تابستان ۹۴ و قطعه یک آن قرار است اوایل سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد. قطعه یک این آزاد راه از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به ۳ راهی شهرستانک می‌رسد و با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر می‌شود.

قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دو آب شهرستانک – پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است، تونل‌های بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۳۵۰ متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج – چالوس حدود ۵ کیلومتر کوتاهتر می‌شود.

قطعه سوم آزادراه تهران – شمال حد فاصل پل زنگوله‌ـ ۳ راهی دشت نظیر به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است، مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود که به گفته رییس بنیاد مستضعفان مطالعات اولیه این قطعه انجام نشده و احداث این قسمت از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است.

 

قطعه چهار آزاد راه تهران – شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر – چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد و با همت دست اندرکاران به خصوص شرکت آزاد راه تهران – شمال تابستان ۹۴ زیر بار ترافیک رفت.