تنش‌‌ها در شبه‌جزیره کاهش می‌یابد

چشم‌انداز دیدار رهبران دو کره تنش‌‌ها در شبه‌جزیره کاهش می‌یابد سومین دیدار تاریخی رهبران دو کره در دو دهه گذشته در ساختمانی به نام صلح در منطقه روستای مرزی پان‌مون‌جون با شعار صلح یک شروع جدید انجام گرفت. روستایی که در سال ۱۹۵۳ در آن معاهده آتش‌بس میان دو کره به امضا رسید. در این […]

چشم‌انداز دیدار رهبران دو کره

تنش‌‌ها در شبه‌جزیره کاهش می‌یابد

سومین دیدار تاریخی رهبران دو کره در دو دهه گذشته در ساختمانی به نام صلح در منطقه روستای مرزی پان‌مون‌جون با شعار صلح یک شروع جدید انجام گرفت. روستایی که در سال ۱۹۵۳ در آن معاهده آتش‌بس میان دو کره به امضا رسید. در این محل چند کانکس آبی رنگ سمبل مرز جدایی دو کره  و سیم‌میکرون بر روی میز خط مرزی دو کره در طول ۶۰سال گذشته را نشان می‌دهد. حال با گذشت سال‌ها در همین منطقه کیم‌جونگ‌اون رهبر جوان کره‌شمالی با مون‌جه‌این رییس‌جمهور کره‌جنوبی دیدار کرد.

اعضای هیأت کره‌جنوبی شامل وزرای دفاع، خارجه، وحدت، ریاست دفتر ریاست‌جمهوری، مشاور امنیت ملی و ریاست سازمان امنیت ملی این کشور بودند. رهبران سابق دو کشور دو بار در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ با یکدیگر ملاقات داشتند. برای برگزاری این اجلاس مهم یک تیم ۴۶ نفره شامل تعداد زیادی از وزرا و نیز ۲۰نفر از اساتید مراکز مهم تحقیقات استراتژیک و اساتید برجسته از دانشگاه‌های کره‌جنوبی در قالب کمیته آماده‌سازی مذاکرات رهبران دو کشور به مدت یک ماه تلاش کردند. همچنین این دیدار را ۲۵۳۷ خبرنگار داخلی و خارجی پوشش دادند.

بر مبنای اخبار منتشره برای این دیدار ۳موضوع مهم خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره، استقرار سیستم صلح به جای وضعیت آتش‌بس موقت، توسعه و پیشرفت روابط دو کره بیش‌تر مورد توجه محافل سیاسی بود.

اگر بخواهیم نتایج احتمالی این گفت‌و‌گو‌ها را مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار دهیم، باید بگوییم موضوع خلع‌سلاح هسته‌ای که یکی از مهم‌ترین موضوعات می‌باشد، در این مذاکرات مورد توجه جدی قرار گرفت و احتمالاً در این خصوص توافق کلی صورت خواهد گرفت. این مهم در دیدار کیم‌جونگ‌اون و ترامپ بیش‌تر مطرح شد و این احتمال وجود دارد که در این خصوص نیز مذاکرات سه‌جانبه آمریکا، کره‌شمالی و جنوبی نیز برگزار شود. موضوع کاهش تحریم‌های اقتصادی کره‌شمالی در صورت توافق با آمریکا و همکاری سه‌جانبه اقتصادی میان آمریکا و دو کره نیز دور از انتظار نیست.

موضوع استقرار صلح در کره به احتمال زیاد بیش‌تر مورد توجه و گفت‌و‌گو خواهد بود زیرا پیمان آتش‌بسی که در سال ۱۹۵۳ به امضا رسیده در واقع طرف‌های اصلی آن کره‌شمالی، آمریکا و چین بودند و امضای کره‌جنوبی پای این معاهده وجود ندارد. کره‌جنوبی تلاش خواهد کرد تا در تغییر وضعیت آتش‌بس به صلح در شبه جزیره نقش پررنگ‌تری ایفا کند. در این رابطه موضوعاتی نظیر کاهش تنش‌ها و تحرکات نظامی میان دو کره در مرز‌های آبی و خشکی، استقرار سیستم صلح در دریای غرب و کاهش هزینه‌های نظامی و مانورهای نظامی مورد توجه و تأکید قرار گرفت.

موضوع مهمی که احتمال توافق میان دو کشور را در این زمینه افزایش می‌دهد آن است که در مذاکرات قبلی دو کره در سال‌های ۲۰۰۰ توافق معمولاً در پایان دوره ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی صورت می‌گرفت و با آمدن احزاب مخالف این توافقات کمرنگ می‌شد اما این بار در شروع کار آقای مون‌جه ‌این اتفاق رخ می‌دهد و او می‌تواند مشکلات آن را در طول چند سالی که ریاست‌جمهوری کره را به‌عهده دارد، مرتفع کند. البته احتمال انجام مذاکرات سه‌جانبه آمریکا، کره‌جنوبی و کره‌شمالی و یا مذاکرات چهارجانبه دو کره و آمریکا و چین نیز برای نهایی کردن آن وجود دارد زیرا چگونگی حضور نظامی آمریکا در شبه جزیره دارای ملاحظاتی خواهد بود که چین و آمریکا باید نسبت به آن تصمیم‌گیری کنند.

سومین و آخرین دستورالعمل احتمالی یعنی گسترش روابط شمال و جنوب است که این مذاکرات پررنگ‌تر بود و احتمال توافقات فرهنگی و اقتصادی خوبی میان دو کره وجود دارد. به هر حال آنچه مسلم است این دیدار تنش‌ها در شبه جزیره را در آینده کاهش خواهد داد.

مرتضی سلطانپور ابیانه

کارشناس مسایل شبه‌کره

منبع: سایت دیپلماسی ایرانی