ضرورتهای حمایت از کالای ایرانی در صنعت خودرو امروزه دولتها و ملتها به دنبال این هستند که واردات را کاهش دهند و مردم آنها به مصرف تولیدات داخلی گرایش بیشتری پیدا کنند و علاوه بر آن مازاد تولیدات داخلی را هم به دیگر کشورها صادر کنند. با وجود اینکه بحث تجارت آزاد در اغلب کشورها […]
ضرورتهای حمایت از کالای ایرانی در صنعت خودرو
امروزه دولتها و ملتها به دنبال این هستند که واردات را کاهش دهند و مردم آنها به مصرف تولیدات داخلی گرایش بیشتری پیدا کنند و علاوه بر آن مازاد تولیدات داخلی را هم به دیگر کشورها صادر کنند.
با وجود اینکه بحث تجارت آزاد در اغلب کشورها مطرح است اما همواره شاهد هستیم که کشورهای مدعی تجارت آزاد به دنبال وضع تعرفهها و سیاستهای حمایتی از تولیدات ملی و داخلی خودشان هستند که به شکل ناسیونالیسم اقتصادی در بین کشورهای صاحب تکنولوژی و اقتصاد قدرتمند در حال شکلگیری است.
بسیار ضرورت دارد که کشور ما هم به سمت حمایت از تولیدات داخلی و ملی حرکت کند تا نرخ اشتغال متناسب با جمعیت جوان و تحصیل کرده بالا برود و معضل بیکاری به تدریج کمتر شود و برای کشورمان حرکت در این مسیر تنها راه ممکن خواهد بود.
حمایت از تولیدات داخلی و کالای ایرانی یک راهکار عملی برای رونق اقتصاد و تولید ملی در کشور است که باید از سوی قشرهای مختلف مردم و همه مدیران و مسؤولان با جدیت هرچه بیشتر و به دور از هرگونه شعارزدگی دنبال شود. از این رو ضروری است قوانین و سیاستهای اجرایی لازم در مجلس شورای اسلامی و دولت به گونهای باشد که مردم به سمت مصرف کالاهای داخلی سوق داده شوند.
از سوی دیگر برای گرایش مردم به سمت مصرف کالاهای داخلی باید فرهنگسازی لازم از سوی دستگاههای متولی، نخبگان، دانشگاهیان و رسانههای مختلف صورت گیرد و ضرورت پیشرفت و رفاه عمومی با ایجاد اشتغال در قالب واحدهای تولیدی برای همگان تبیین شود تا مردم به سمت این فرهنگ بروند که کالای ایرانی را بر نوع مشابه خارجی آن ترجیح دهند و همین موضوع تبدیل به فرهنگی فراگیر در میان قشرهای مختلف مردم شود.
یک باور غلط در بین برخی از مردم وجود دارد مبنی بر اینکه کالای خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار است در حالی که با توجه به هزینهای که برای خرید یک کالای خارجی پرداخت میشود، از مرغوبیت متناسب با قیمت بالای آنها برخوردار نیستند و چنانچه مصرفکننده، کالای داخلی را بخرد با ایجاد رقابت در بازار داخلی برای تولید باکیفیتتر محصولات به منظور جذب مشتریان، در بهبود کیفیت تولیدات داخلی نیز مؤثر خواهد بود.
بنابراین باید قوانین، مقررات و سیاستهای لازم در راستای حمایت از کالای ایرانی تنظیم و اجرایی شده تا به حمایتهای عملی در این راستا منتج شود و از طرفی فرهنگ مصرف در کشور اصلاح شود تا گرایش مردم به مصرف کالای خارجی کمتر شده و این تصور غلط که جنس خارجی بهتر از کالای داخلی است، از بین برود و استفاده از کالاهای خارجی به عنوان یک ارزش تلقی نشود.
باید تلاش کنیم که استفاده از کالای داخلی به عنوان یک ارزش در جامعه گسترش یابد تا با حمایت از تولیدات داخلی به رشد و رونق تولید در کشور کمک شود و در این مسیر تولیدکنندگان ایرانی نیز باید با رصد کردن خواستها و تقاضای مشتریان، مصرف جامعه را به درستی مدیریت کنند و با ارتقای کیفیت تولیدات خود موفق به جذب مشتریان بیشتری شوند.
حمایت از کالای ایرانی، به ویژه در صنعت خودرو یک ضرورت ملی است و این خودروسازان داخلی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اشتغال هزاران نفر در بخشهای خودروسازی، قطعهسازی، خدمات پس از فروش و صنایع وابسته به صنعت خودرو نظیر فولاد، مس، مواد شیمیایی و پلاستیکی، شیشه، الکترونیک و … نقش اصلی را ایفا میکنند و انواع خودروهای داخلی در ردههای قیمتی مختلف تولید میکنند که گاهاً این صنعت متأسفانه مورد بیمهری فراوان قرار میگیرد و جا دارد با حمایت عملی از صنعت خودروی داخلی به بومیسازی این صنعت فراگیر و شکوفایی اقتصاد ملی کمک کنیم.
امیر عالیزاده، کارشناس خودرو
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.