مطبوعات چاپی میمانند یا میروند؟ به درستی مشخص نیست که باید لذت خواندن روزنامه قبل از چاپ را فرصت دانست یا چالش قلمداد کرد، اما پرواضح است که این رویداد بیش از یک دهه است که به وقوع پیوسته است. به گزارش سیناپرس، براساس آمارها، هر روز حدود ۲۰۰ عنوان روزنامه در کشور منتشر میشود، […]
مطبوعات چاپی میمانند یا میروند؟
به درستی مشخص نیست که باید لذت خواندن روزنامه قبل از چاپ را فرصت دانست یا چالش قلمداد کرد، اما پرواضح است که این رویداد بیش از یک دهه است که به وقوع پیوسته است.
به گزارش سیناپرس، براساس آمارها، هر روز حدود ۲۰۰ عنوان روزنامه در کشور منتشر میشود، در حالی که برای جمعیت ۸۰ میلیون نفری ما این روزنامهها کمتر از ۸۰۰ هزار نسخه در روز تیراژ دارند.
نسرین وزیری، کارشناس ارتباطات که سالها در تحریریه روزنامهها و خبرگزاریهای متعدد کار کرده است در رابطه با این وضعیت روزنامههای چاپی گفت: امروزه آنها که به دنبال خبر هستند سر در گوشیهای همراه دارند و کانالهای خبری را بالا و پایین میکنند تا در لحظه اخبار جهان در مشتشان باشد.
وی با اشاره به اینکه همین موضوع مصداق این است که مطبوعات کاغذی نفس بریدهاند، تأکیدکرد: بنابراین میتوانیم بگوییم روزنامههای چاپی از سرعت انتشار اخبار در فضای مجازی جا ماندهاند.
این روزنامهنگار و خبرنگار تصریحکرد: ریزش شدید مخاطب نشریههای امروز اگرچه پدیدهای جهانی است، اما نباید فراموش کنیم که سرعت بیمیلی به مطبوعات در کشور ما ریشه در بیرغبتی به مطالعه هم دارد. مردمی که کمتر از ۱۰ دقیقه در روز مطالعه میکنند، ظرفیت بالاتری برای رها کردن نشریههای کاغذی خواهند داشت.
وی ادامه داد: قبلاً اگر خبرنگار روزنامه یا حتی سردبیر هم صفحهای را میبست و امضای آخر مدیر مسؤول هم پای کار بود، باز باید تا صبح فردا منتظر میماند تا خروجی کار را ببیند. خوششانس اگر بودیم و صبح زود از جلو دکه روزنامهفروشی میگذشتیم، فرصت دیدن همه تیتر یکها و صفحههای اول روزنامهها را داشتیم. روزهای آخر سال هم باید روزنامههای مورد علاقهمان را هر روز میخریدیم، مبادا از خواندن ویژهنامه نوروزیشان محروم شویم.
وزیری افزود: اما حالا از نیمهشب که میگذرد، اگر شبزندهدار باشی و هوس روزنامه خواندن به سرت بزند، میتوانی پشت لپتاپ بنشینی، سری به جار یا پیشخوان بزنی، تیترها و صفحه یکها را مرور و روزنامه مدنظرت را انتخاب کنی و بخوانی. حال خواندن روزنامه را هم که نداشته باشی، ورژن کپسولشدهاش را در اغلب کانالهای تلگرامی خبری میتوانی بخوانی.
وی خاطرنشانکرد: البته نکته بسیار مهم این است که روزنامهها هم بیرنگوروتر از قبل شدهاند و کمتر مطلب تولیدی ویژه دارند.
براساس این گزارش، با توجه به شواهد موجود میتوان اینگونه نتیجه گرفت که نه تنها ظهور و گسترش فضای مجازی باعث کاهش توجه به روزنامههای چاپی شده بلکه مشکلات اقتصادی موجود در فضای رسانهای کشور، بیمیلی مخاطبان به مطالعه و بیانگیزگی اصحاب رسانه در تولید محتوایی ناب و دست اول هم به این معضلات دامن میزنند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.