واردات رسمی تا قاچاق در برابر تولید ایرانی

بلبشوی بازار پوشاک ایران واردات رسمی تا قاچاق در برابر تولید ایرانی گروه تجارت مجتبی قدیری صادرکننده‌ای که واردکننده شد بهرام شهریاری، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران می‌گوید: در دهه ۸۰ و پیش از آن ایران صادرکننده پوشاک بوده است و انواع تولیدات این بخش به کشورهای مختلف دنیا صادر […]

بلبشوی بازار پوشاک ایران

واردات رسمی تا قاچاق در برابر تولید ایرانی

گروه تجارت مجتبی قدیری

صادرکننده‌ای که واردکننده شد

بهرام شهریاری، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران می‌گوید: در دهه ۸۰ و پیش از آن ایران صادرکننده پوشاک بوده است و انواع تولیدات این بخش به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شد، اما هم‌اکنون به‌دلیل واردات قاچاق و اثرات تحریم به واردکننده پوشاک تبدیل شده‌ایم.

سهم قاچاق از بازار پوشاک

طبق بررسی‌های انجام شده در بازار پوشاک ایران، از ۸٫۱ میلیارد دلار پوشاک مصرفی ایرانی‌ها، ۲٫۶ میلیارد دلار آن قاچاق است.

بازار در تصرف واردات رسمی و غیررسمی

با توجه به این‌که امسال شعار حمایت از کالای ایرانی مطرح شده است، ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه پوشاک معتقد است آنقدر پوشاک در بازار وجود دارد و از کالاهای وارداتی اشغال شده است که دیگر فضای رقابتی اجازه نمی‌دهد افزایش قیمت داشته باشیم.

آمار قاچاق پوشاک

علی‌اکبر‌پور‌احمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در خصوص میزان واردات پوشاک قاچاق به کشور می‌گوید: در سنوات گذشته حدود دو تا ۲٫۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شد اما براساس آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این رقم در سال ۹۶ حدود یک میلیارد دلار بوده است.

مناطق آزاد و قاچاق پوشاک

بخشی از پوشاک قاچاق به ایران از سمت مناطق آزاد است، با ساماندهی و کنترل مرز‌ها از ورود پوشاک خارجی به کشور جلوگیری ‌شود.

سهمیه واردات پوشاک از مناطق آزاد در سال ۱۳۹۶ بین دو تا ۲۰ میلیون دلار بود. سال گذشته سهمیه پوشاک منطقه آزاد انزلی ۹ میلیون دلار، منطقه آزاد ارس، ۸ میلیون دلار، منطقه آزاد ماکو، ۸ میلیون دلار، منطقه آزاد اروند دو میلیون دلار، منطقه آزاد کیش ۲۰ میلیون دلار، منطقه آزاد قشم ۲۰ میلیون دلار و منطقه آزاد چابهار دو میلیون دلار بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که متأسفانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور بیش از آن‌که به صادرات کمک کنند، دروازه‌ای برای واردات شده‌اند.

مسعود‌کرباسیان، وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد: سال ۹۵ رقم ۷۰ میلیون دلار پوشاک وارد منطقه آزاد جلفا واقع در ارس شده است که تنها یک میلیون دلار از آن به‌صورت رسمی از این منطقه خارج شده است. در سایر مناطق آزاد همچنین اعداد و ارقامی وجود دارد.

برندهای تقلبی پوشاک در ایران

یدا… صادقی، رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان در مرداد سال ۱۳۹۵ گفته بود: در کشور ٣٠٠ شرکت شناسایی شد که هر کدام برای خود نمایندگی‌های فروش صادر و از اسم برند‌ها استفاده کرده بودند، اما از این تعداد تنها ٦٠ شرکت واقعاً نمایندگی شرکت اصلی بودند، یعنی ۲۴۰ برند تقلبی پوشاک خارجی در ایران فعالیت می‌کند.

 

واردات قانونی خواست تولیدکنندگان پوشاک

بهرام شهریاری، نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی ‌و پوشاک ایران می‌گوید: ما به‌عنوان تولیدکننده به‌دنبال بستن راه‌های واردات نیستیم، بلکه معتقدیم که کالا یا پوشاک باید به صورت قانونی وارد شود و همان‌طور که تولیدکننده مالیات می‌پردازد، واردکننده هم باید عوارض قانونی واردات را پرداخت کند.

عباس تابش، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که واردات پوشاک از گمرک، کیلویی انجام نمی‌شود، گفت: کد شناسه کالا بر روی پوشاک عملیاتی شده است، اما برای جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق باید کد‌ رهگیری عملیاتی شود.

مجوز ۴۰ برند برای واردات به ایران

براساس آمار هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور تاکنون فقط ۴۰ برند خارجی پوشاک نمایندگی رسمی دریافت کرده‌اند که از میان آنها برندهای ترکیه با ۱۱ نمایندگی در رتبه نخست قرار دارند.

مطابق این دستورالعمل فقط اشخاص حقوقی (شرکت‌های تجاری) قادر به واردات پوشاک هستند و ظرف دو سال ابتدایی واردکنندگان و نمایندگان رسمی واردات پوشاک باید حداقل ۲۰ درصد ارزش ریالی واردات را در داخل تولید کنند. همچنین واردکنندگان موظفند از تولیدی که در داخل کشور با برند ثبت ‌شده انجام می‌شود، حداقل ۵۰ درصد را به بازارهای هدف صادر کنند.