امضای قرارداد BOT ساخت مخازن ذخیره‌سازی با یک شرکت ایرانی

پازل مناقصات طرح‌های پایانه جاسک تکمیل می‌شود امضای قرارداد BOT ساخت مخازن ذخیره‌سازی با یک شرکت ایرانی سمیه مهدوی- الوعده وفا؛ طرح احداث خط لوله در دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران با برگزاری مناقصات به زودی سرو سامان می‌گیرد. احداث خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری برای انتقال بشکه‌های نفت خام از پایانه نفتی گوره واقع […]

پازل مناقصات طرح‌های پایانه جاسک تکمیل می‌شود

امضای قرارداد BOT ساخت مخازن ذخیره‌سازی با یک شرکت ایرانی

سمیه مهدوی- الوعده وفا؛ طرح احداث خط لوله در دومین پایانه بزرگ صادرات نفت ایران با برگزاری مناقصات به زودی سرو سامان می‌گیرد. احداث خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری برای انتقال بشکه‌های نفت خام از پایانه نفتی گوره واقع در شمال غرب بوشهر به غرب منطقه جاسک در ساحل دریای عمان در انتظار اعلام برندگان مناقصاتش به سر می‌برد.

هنوز قطعات این پازل به صورت کامل کنار هم چیده نشده؛ با توجه به این‌که مناقصه بخش احداث خط لوله پایانه نفتی جاسک به پایان رسیده است، ولی مناقصه مخازن در مهرماه سال گذشته به دلیل قیمت‌های نامتعارف پیشنهادی متوقف شد تا بار دیگر با تجدید مناقصه تعیین تکلیف شوند.

اگر این پروژه براساس برنامه مقرر تا ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسمی برسد، با اجرای پروژه‌های نفتی در این بندر امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت سنگین از گوره به جاسک در هرمزگان، پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت دو میلیون تن و ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام محقق خواهد شد.

سناریوی مناقصه‌ای که ناتمام ماند!

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ساخت پایانه نفت و گاز جاسک، در اوایل سال گذشته بیان کرده بود: فرایند مربوط به ساخت خط لوله رو به اتمام است.

علی‌کاردر با بیان این‌که بخش دیگر پایانه نفت و گاز جاسک بخش‌های دریایی و اسکله است، به ایسنا گفته بود: بخش دیگر نیز مخازن هستند که مناقصه مخازن نیز به دلیل این‌که قیمت‌های غیرطبیعی از سوی سرمایه‌گذاران ارایه شده فعلاً متوقف شده تا مجدداً تجدید شوند و چنانچه همراهی نکنند، از سرمایه‌گذاران داخلی استفاده خواهیم کرد. بنابراین فرایند مربوط به ساخت رو به اتمام است اما فرایند مربوط به مخازن ناتمام مانده که اهمیت چندانی ندارند زیرا سرعت اتمام آنها بیش از خط است. خط لوله در اولویت قرار دارد و بعد از آن SPM و اسکله‌های دریایی.

تأمین بخشی از منابع مالی از طریق فاینانس

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران شریف رازی با بیان این که ساخت تجهیزات و تأسیسات این پروژه‌ها به‌طور کامل در داخل انجام خواهد شد، اظهارکرد: منابع مالی پروژه پایانه‌ها از طریق فایناس و بخش خصوصی تأمین می‌شود.

حمیدشریف‌رازی گفت: با تعیین مسیر و مشخصات لوله مورد نیاز، کار خرید لوله‌ها آغاز می‌شود.

فعالیت اسکله صادراتی پایانه جاسک تا پایان سال ۹۸

وزیر نفت در اسفند ماه سال گذشته خبر از برگزاری مناقصه ساخت مخازن داد و بیان‌کرد: مناقصه ساخت مخازن این پروژه با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه نیز برگزار شده که به احتمال فراوان به‌زودی برنده این مناقصه در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران مشخص خواهد شد، پیمانکار این بخش نیز به احتمال زیاد ایرانی است و قرارداد به صورت BOT خواهد بود، همچنین مناقصه بخش لوله‌گذاری این پروژه نیز ظرف یک یا دو ماه آینده برگزار می‌شود.

بیژن زنگنه با یادآوری این‌که رییس‌جمهوری تأکید کرد که تا پایان سال ۹۸ بخش اصلی احداث خط لوله این پروژه تکمیل شود، افزود: امیدواریم افزون بر احداث خط لوله، بخشی از مخازن نیز تا تاریخ یادشده آماده شود. به گفته وی، تلاش بر آن است که تا پایان سال ۹۸ اسکله صادراتی پایانه جاسک فعال شود.

برگزاری مناقصه‏ احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از به‌کارگیری حداکثری ظرفیت شرکتهای داخلی در اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و احداث پایانههای صادراتی خبر داد و گفت: مناقصه‌های مربوط به این طرح در دستور کار است.

به گزارش NIOC، غلامرضا‌منوچهری که به تازگی از روند اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و احداث پایانههای صادراتی بازدیدی داشته است، درباره وضع پیشرفت این طرح گفت: در این طرح، خط لولهای ۴۲ اینچی به طول هزار کیلومتر و همچنین مخازن ذخیرهسازی و اسکله صادراتی احداث خواهد شد که مناقصات مربوطه در دستور کار است.

منوچهری همچنین به برگزاری مناقصه ساخت مخازن ذخیرهسازی این طرح اشاره کرد و گفت: نتیجه مناقصه مشخص شده است و قرارداد ساخت مخازن به‌زودی در قالب BOT با یک شرکت ایرانی امضا میشود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه مناقصه‏ مربوط به احداث ایستگاه‌های تقویت فشار گاز نیز برگزار خواهد شد، درباره محل استقرار تأسیسات نفت در سواحل دریای عمان گفت: منطقهای که نفت در نظر گرفته در ۶۰ کیلومتری غرب جاسک واقع شده، اما نقطهای که منطقه آزاد پیشنهاد داده، در ۱۵ کیلومتری شرق جاسک است که به این منظور، از مشاوری استفاده میکنیم تا پارامترهای مختلف را سنجیده و با توجه به معیارهای فنی و اقتصادی و زیست‌محیطی در این باره تصمیمگیری شود.