اقدام خودسرانه خودروسازان در افزایش قیمت خودرو

اقدام خودسرانه خودروسازان در افزایش قیمت خودرو گروه خودرو برخی خودروهای تولید داخل اخیراً با رشد قیمت مواجه شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که یکی از خودروسازان با اعلام لیست قیمت محصولات خود از افزایش ۴تا۱۰میلیون تومانی قیمت محصولاتش خبر داده است. این در شرایطی است که خودروهای گران‌شده ارتقای کیفی نداشتند و هنوز خریداران خودرو از کیفیت […]

اقدام خودسرانه خودروسازان در افزایش قیمت خودرو

گروه خودرو برخی خودروهای تولید داخل اخیراً با رشد قیمت مواجه شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که یکی از خودروسازان با اعلام لیست قیمت محصولات خود از افزایش ۴تا۱۰میلیون تومانی قیمت محصولاتش خبر داده است. این در شرایطی است که خودروهای گران‌شده ارتقای کیفی نداشتند و هنوز خریداران خودرو از کیفیت خودروهای عرضه شده ناراضی هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، درحالی که براساس ابلاغیه دولت تا پایان خردادماه نباید هیچ کالایی با افزایش قیمت مواجه باشد.

در میان لیست خودروهای گران‌شده خودروهایی به چشم می‌خورند که قیمت آنها کم‌تر از ۴۵میلیون تومان است که براساس قانون این دسته از خودروهای سواری رقابتی نبوده و به شکل انحصاری عرضه می‌شوند، به همین خاطر قیمت آنها باید از طریق نهادهای نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کنترل شود.

مسؤولان شرکت خودروساز معلوم نیست براساس چه ضابطه و قاعده‌ای قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند، متأسفانه نه شورایعالی رقابت و نه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده نظارتی بر قیمت‌ها ندارند. این قیمتگذاری‌ها براساس خود اظهاری صورت می‌گیرد؛ لذا هر روز هر قیمتی که دوست دارند را تعیین می‌کنند که این خود بیانگر یک خلا قانونی در این مورد است.

از طرفی کاهش عرضه خودروهای داخلی در بازار هم عاملی شده است تا حاشیه بازار خودروهای داخلی روند صعودی به خود بگیرد.

در این زمینه ولی‌داداش، سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس، گفت: افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان، خودسرانه است و آنها حق چنین کاری را ندارند.

‌داداشی، با اشاره به افزایش قیمت ۴تا۸میلیونی خودرو‌ها، گفت: افزایش قیمت از سوی خودروسازان خودسرانه صورت گرفته و خودروسازان حق چنین کاری را ندارند.

وی با بیان این‌که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اجازه چنین اقدامی را ندارد، افزود: هرگونه قیمت‌گذاری و افزایش قیمت خودرو‌‌ها باید از سوی شورای رقابت صورت گیرد. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که افزایش قیمت خودرو‌‌ها با موافقت و از سوی این شورا صورت گرفته یا خیر؟ که این موضوع باید بررسی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل۹۰مجلس اضافه کرد: اگر قرار است ۱۰الی ۱۲درصد به قیمت یک خودرو اضافه شود، خودرو‌ساز‌ها نیز باید به همین میزان کیفیت خودرو‌‌ها را افزایش دهند.

داداشی، با تأکید بر این‌که متأسفانه کیفیت خودرو‌‌ها همان کیفیت گذشته است و ارتقا نیافته ادامه داد: وضعیت اقتصادی جامعه چندان مناسب نیست، طبقه متوسط و اقشار پایین جامعه نیز بیش‌تر از خودرو‌های داخلی استفاده می‌کنند. این افزایش قیمت قطعاً این اقشار را تحت فشار قرار می‌دهد؛ بنابراین نباید این افزایش قیمت صورت می‌گرفت.

نماینده مردم آستارا در مجلس با تأکید بر این‌که هرگونه افزایش قیمت در خودرو‌ باید براساس افزایش سطح امنیت و کیفیت آنها باشد، اظهار داشت: اگر مسؤولان احساس می‌کنند که با شرایط فعلی تولید، خودروسازان ضرر می‌کنند و نیاز به مساعدت دارند، دولت باید فکری به حال شرایط تولید کند نه این‌که از جیب مردم ضرر خودروسازان را جبران کند.

فولاد نمی‌تواند سهمی در افزایش قیمت خودرو داشته باشد

گفتنی است که از جمله دلایلی که خودروسازان درباره افزایش قیمت ذکر کرده‌اند، افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت مواد اولیه به خصوص فولاد بوده است. دلیلی که رسول‌خلیفه‌سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آن را چندان موجه نمی‌داند.

به گفته وی، افزایش قیمت فولاد در هفته‌های اخیر متناسب با افزایش قیمت‌های جهانی است و تولیدکنندگان فولاد دقت می‌کنند با واکنش مناسب نسبت به بازار جهانی افزایش قیمت‌ قابل‌توجهی را به‌طور لحظه‌ای نداشته باشند.

خلیفه سلطان اظهار کرد: هر گونه افزایش قیمت در بازار فولاد به خاطر شرایط جهانی است که با تمام این اوصاف اکنون قیمت عرضه فولاد به داخل کشور کم‌تر از قیمت‌های صادراتی تولیدکنندگان ایرانی است و تمام تلاش شده تا فشاری بر تولید داخلی وابسته به فولاد از طرف تأمین‌کنندگان وارد نشود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به دلیلی که خودروسازان برای افزایش قیمت خود می‌آورند، گفت: فولاد نمی‌تواند سهمی در افزایش قیمت خودرو داشته باشد، چراکه در سال‌های گذشته در مقطعی قیمت فولاد به نصف قیمت فعلی رسید و با افت قابل توجه مواجه بود، اما مگر خودروسازان در آن زمان قیمت محصولات خود را کاهش داده‌اند که حالا بخواهند نوسانات طبیعی بازار را بهانه کرده و افزایش قیمت را به فولاد ربط دهند؟!