نظام‌مهندسی از تنش‌ها تا تعامل و اصلاحات

نظام‌مهندسی از تنش‌ها تا تعامل و اصلاحات رامین شاهی – ۱- سازمان نظام‌مهندسی ساختمان سازمانی غیردولتی است که در جهت تحقق قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به صورت رسمی تأسیس شده است. قبل از آن قانون نظام معماری و ساختمانی مصوب سال۱۳۵۲ و اصلاح‌شده سال۱۳۵۶ که تأسیس دو سازمان نظام مهندسان معمار […]

نظام‌مهندسی از تنش‌ها تا تعامل و اصلاحات

رامین شاهی – ۱- سازمان نظام‌مهندسی ساختمان سازمانی غیردولتی است که در جهت تحقق قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به صورت رسمی تأسیس شده است. قبل از آن قانون نظام معماری و ساختمانی مصوب سال۱۳۵۲ و اصلاح‌شده سال۱۳۵۶ که تأسیس دو سازمان نظام مهندسان معمار و شهرسازی و سازمان نظام مهندسان ساختمان و تأسیسات پیش‌بینی‌شده بود ولی در ۱۳سال پیش همه آنها در پیکره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تعریف شده‌اند تا کلیه ارکان این سازمان در سطح استان‌ها و در سطح کشور شکل گرفته است و با حدود ۵۰۰هزار نفر عضو، فعالیت خود را به انجام می‌رساند و به عنوان سازمانی ناظر متخصص ساختمان، در راس هرم ساخت‌وسازهای کشور قرار گیرد. حال مدت‌هاست که میانه این نهاد و وزارت‌راه‌وشهرسازی شکرآب است و هر دو طرف دچار اختلافاتی در اجرای وظایف قانونی خود شده‌اند لذا باید گفت سازمان نظام‌مهندسی ساختمان یک سرمایه ملی است و بنابراین باید سریعاً به حل اختلافات و تعارضات ایجاد شده اقدام شود زیرا این تعارضات خیلی پیچیده نیستند و مشکلات به‌وجود آمده به‌راحتی با کمی وقت و صبر و کار فنی قابل حل است.

در حالی که رییس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران از سوی وزیر راه‌وشهرسازی تعلیق شده است.

 

 

نظام‌مهندسی دست در جیب مردم کرده است

۲- عباس آخوندی وزیر راه‌و‌شهرسازی

 

 

نظام‌مهندسی دست در جیب مردم کرده و می‌خواهد این درآمد را بین خودشان توزیع کند و ما هم اقدام عجیبی نکردیم و گفتیم مبنای بخشنامه‌ای که اجازه این کار را به نظام‌مهندسی داده اشتباه است و برای کسب درآمد نباید دست در جیب دیگری کنند بلکه باید با فروش خدمات درآمد کسب کنند.

منکر ضرورت اصلاحات در سازمان‌های نظام‌مهندسی نیستم

۳- فرج‌ا…رجبی، رییس سازمان نظام‌مهندسی کشور، عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم شیراز

رییس شواری‌مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با بیان این‌که به دنبال آن هستیم که از طریق تعامل مشکلات و چالش ایجاد شده را حل کنیم و در این رابطه با وزیر راه‌وشهرسازی گفت‌وگوی تلفنی داشتم و قرار شد که از طریق تعامل نسبت به حل چالش‌های ایجاد شده بین وزارت‌راه و نظام‌مهندسی اقدام کنیم. در محتوای مکالمه تلفنی اینجانب با وزیر راه‌وشهرسازی مقررشد که تمامی نقاط افتراق واختلاف‌نظرهای بین این دو سازمان در مسیر اصلاحات را مورد بازبینی و مررو قراردهیم و سپس به یک نقطه مشترک برسیم و از طریق تعامل تمامی مشکلات را حل کنیم.

با بیان این‌که نمی‌توان منکر ضرورت اصلاحات در سازمان‌های نظام‌مهندسی شد و سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان نیاز به اصلاحاتی دارند و وزارتخانه راه‌وشهرسازی نیز در این زمینه پیشگام است، در واقع می‌توان گفت که سازمان متبوع ما با وزارتخانه راه‌وشهرسازی دارای اشتراکات و اتفاق‌نظر در زمینه اصلاحات است و بنابراین با این نگاه چنانچه طرفین به یک تعامل مثبت برسند، امکان انجام این اصلاحات در یک مسیر منطقی میسر خواهد شد.

کمیسیون عمران مجلس مدت‌زمان زیادی در انتظار ارسال لایحه دولت در خصوص اصلاح قانون نظام‌مهندسی بوده است رسیدگی و تصویب طرح پیشنهادی مجلس درخصوص اصلاح قانون نظام‌مهندسی در دستور کار است و به‌زودی تا اواسط اردیبهشت‌ماه سال‌جاری رسیدگی نهایی به این طرح در کمیسیون به پایان خواهد رسید.

 

۵درصد‌های دریافتی برای ارجاع کار است

۴- مصطفی‌مهردادفر معاون نظام‌های مهندسی وزارت راه‌و‌شهرسازی

 

۵درصد‌های دریافتی و مطرح شده در نظام‌مهندسی برای ارجاع کار است ما باید براساس قانون و مقررات کار کنیم سؤال این است که منابع درآمدی سازمان نظام‌مهندسی را قانون مشخص کرده حال آن ۵درصد حق طراحی با دستور وزیرراه دیگر نباید از مردم اخذ شود. لذا دریافت دستمزد برای کاری که انجام نمی‌شود چه معنایی دارد؟ شما ۵درصد را از مردم می‌گیرید که این دریافتی براساس قانون، غیرقانونی است این درحالی است که این مبلغ باید از شناسنامه فنی ملکی دریافت شود که متأسفانه از همه مالکان گرفته می‌شود در نتیجه شهرداری یکسری از مبالغ را برای خود و بخش دیگری را برای سازمان‌های ذی‌ربط می‌گیرد؛ وزارت راه‌و‌شهرسازی تمام تلاش خود را گذاشته تا جلوی خلاف‌های قانونی را بگیرد در نتیجه باید توجه داشت نظارت‌عالی با ماست متأسفانه عده قلیلی اراده خود را به جامعه مهندسی تحمیل می‌کنند و عملاً به دنبال تأمین منافع خود هستند حال زمانی که وزارت راه جلوی آنها را می‌گیرند در کمال تعجب با مقاومت نظام‌مهندسی روبه‌رو می‌شود. در حقیقت مرجع اختلاف بین دو وزارت معاونت حقوقی ریاست‌جمهور است.

 

شهرداری براساس قوانین فیش طراحی را صادر می‌کند

۵- بیژن‌خطیبی عضو هیأت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان

 در سازمان نظام‌مهندسی انواع مختلفی از خدمات از جمله رفاه که شامل خرید و اعطای وام می‌شود را به مهندسین خود ارایه می‌دهیم، این در حالیست که اگر ما این خدمات را ارایه ندهیم کسی نیست که این خدمات حداقلی را به مهندسین ما ارایه دهد. لذا این مبلغ براساس قانون و تأیید اعضای مجمع از محل ۵درصد حق طراحی از مردم اخذ می‌شود. لذا شهرداری براساس قوانین فیش طراحی را صادر می‌کند اما در نهایت و براساس قانون این مالک است که اجازه دارد طراح خود را انتخاب کند و در نهایت این مالک است که طراح ساختمانش را به شهرداری معرفی می‌کند و دست نظام‌مهندسی براساس قانون در این زمینه بسته است.

ما مجامع عمومی خود را اطلاع‌رسانی می‌کنیم حال اگر کسی نمی‌آید مشکل ماست؟ ما سالن ۲۵۰۰ نفره می‌گیریم ولی نصف این تعداد می‌آیند که این بدان معناست ظاهراً اعتراضی هم وجود ندارد. بحث ما فراتر از مجمع است ما حاضریم برای همه مالکین به شرط رعایت حدود قانونی شناسنامه فنی صادر کنیم این در حالیست که اکثر مالکین حدودوشروط قانونی را رعایت نمی‌کنند لذا ما هم نمی‌توانیم برای یک چنین املاکی شناسنامه فنی صادر کنیم.