پرسه مرگ در جاده‌های نوروز!

تغییر فرهنگ سفر ضروری است پرسه مرگ در جاده‌های نوروز! مسعود طاهری- پیش‌تر‌ها نوروز بود و شادی و چندین سالی است که نوروز است و تصادفات! بار سفر می‌بندند تا نوروز را در طبیعت سپری کنند، غافل از این‌که چند عامل در کمینشان است تا تعطیلات نوروزی را به کامشان تلخ کند. جاده‌های نامناسب(باکس) طبق […]

تغییر فرهنگ سفر ضروری است

پرسه مرگ در جاده‌های نوروز!

مسعود طاهری- پیش‌تر‌ها نوروز بود و شادی و چندین سالی است که نوروز است و تصادفات! بار سفر می‌بندند تا نوروز را در طبیعت سپری کنند، غافل از این‌که چند عامل در کمینشان است تا تعطیلات نوروزی را به کامشان تلخ کند.

جاده‌های نامناسب(باکس)

طبق آمار پلیس راه یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در تصادفات رانندگی نبود جاده‌های امن است. جاده‌های کشورمان سال‌ها است که به دلیل استفاده از آسفالت نامرغوب با چند بارندگی به قولی خراب می‌شوند و دیگر کارایی لازم را ندارند. چاله‌های متعدد بین بزرگراه‌های کشور که تصاویرش در شبکه‌های مجازی بازتاب زیادی دارد، خود گویای این است که برخی از جاده‌های کشور همچون جاده تهران-قم، قزوین به تاکستان و… باعث بیش‌ترین تلفات جانی و مالی می‌شوند. وضعیت جاده‌هایی که به دست بخش خصوصی نیز ساخته می‌شوند آنچنان تعریفی ندارد و آنان برای این‌که درآمد بیش‌تری کسب کنند از قیر مرغوب کم می‌کنند تا قیمت برایشان به صرفه‌تر باشد! همین ماه گذشته بود که یک دادستانی در کشور به دلیل شکایت مردم از یک جاده، رأی داد تا تعمیر و بازسازی جاده پیمانکار آن حق گرفتن عوارض ندارد. اتفاقی که امیدواریم دیگر دادستان‌های کشور نیز از آن تبعیت کنند.

خواب‌آلودگی(باکس)

یکی دیگر از عوامل مهم تصادفات رانندگی خواب‌آلود بودن رانندگان است. کسانی که حتی با التماس دیگر اعضای خانواده نیز حاضر نیستند وقت خستگی استراحت کنند و رسیدن به مقصد را به هر قیمتی طلب می‌کنند! مخصوصاً سفرهای طولانی و خسته‌کننده چندین ساعته که نیاز مبرمی به استراحت دارند و کم‌تر رانندگان به آن توجه می‌کنند. آمار پلیس نشان می‌دهد که خواب‌آلودگی رانندگان نزدیک به نیمی از علل تصادفات رانندگی است. علتی که بسیار ساده می‌توان آن را به حداقل رساند. کنار زدن و خوابیدن نه چیزی از ارزش‌های راننده کم می‌کند و نه مهارت‌هایش را زیر سؤال می‌برد اما …

آمارهای تأسف‌بار

از ۵۰ هزار معلول در سال که چند هزار نفرشان در تعطیلات نوروز معلول شده‌اند، گرفته تا جان باختن هزاران نفر در سال آماری است تکان‌دهنده برای مردمی که کنار هرکدامشان که بنشینی از دست فرمان خوب دم می‌زنند و مهارت‌هایشان! آمار پلیس می‌گوید: در تعطیلات نوروز ۹۶، ۸۷۴ نفر جانشان را در تصادفات سال ۹۶ از دست داده بودند و در تعطیلات امسال این آمار به هزار و ۵۷ نفر رسیده است!

فرهنگ سفر

با توجه به جاده‌های نامناسب و ماشین‌های بی‌کیفیت و چشم‌های خواب‌آلود، هر سال باید انتظار رکورد بهتری از کشته‌های تصادفات داشت، مگر این‌که فرهنگ سفر تغییر کند. به سادگی می‌توان این فرهنگ را اجرا کرد به شرطی که بخواهیم و روی آن فکر کنیم. باید به خود بگوییم و تفهیم کنیم که مسافرت کردن، تنها رسیدن به مقصد نیست و مسافرت از لحظه‌ای که بارهای سفر بسته می‌شود و ماشین استارت می‌خورد، آغاز می‌شود و نه از زمانی که به مقصد می‌رسیم.

به امید آن روز