فواید افزایش نرخ ارز برای صنعت نساجی!

فواید افزایش نرخ ارز برای صنعت نساجی!   ۱- گروه اقتصاد کلان – در ۲۰۰ سال گذشته و از اواخر دوره قاجار تلاش برای ورود کارخانه‌های جدید نساجی آغاز شد و تا همین دو دهه قبل محصولات کارخانه‌های نساجی کشور با کیفیت برتر خود حتی به اروپا صادر می‌شد اما متأسفانه در ۲۰ سال گذشته […]

فواید افزایش نرخ ارز برای صنعت نساجی!

 

۱- گروه اقتصاد کلان – در ۲۰۰ سال گذشته و از اواخر دوره قاجار تلاش برای ورود کارخانه‌های جدید نساجی آغاز شد و تا همین دو دهه قبل محصولات کارخانه‌های نساجی کشور با کیفیت برتر خود حتی به اروپا صادر می‌شد اما متأسفانه در ۲۰ سال گذشته شاهد هستیم که این صنعت به دلیل ورود انواع محصولات قاچاق از کشورهای رقیب، با مشکلات بسیاری مواجه است، به گونه‌ای که ادامه هرگونه رقابت صنایع نساجی داخلی با رقبای خارجی آنها بسیار سخت و دشوار شده است.

اصولاً با افزایش نرخ ارز و به دلیل تأمین زنجیره تولید (کالاهای واسطه‌ای) از خارج و افزایش نرخ دلار بعد از مدت کوتاهی شاهد رشد بهای تمام شده تولیدات خواهیم بود اما این موضوع در صنعت نساجی اتفاق نمی‌افتد، چون چندان نیازی به تأمین کالاهای واسطه‌ای از خارج از کشور نیست لذا به دلیل این‌که صنعت نساجی نیازمند فناوری‌های بالایی نیست و با وجود انرژی و کارگر ارزان شاهدیم که با افزایش نرخ دلار می‌توان شاهد رشد تولیدات داخلی و افزایش صادرات آنها شد، چراکه قاچاق با ارزی به مراتب گران‌تر از گذشته وارد خواهد شد و فضای تنفس برای محصولات داخلی و ایرانی باز می‌شود.

 

افزایش نرخ دلار به ‌نفع صنعت نساجی است

عبدا…رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

۲- با توجه به قیمت بالای ارز قاچاق منسوجات به‌صرفه نیست و مجبور هستند به سمت تولیدات و محصولات داخلی گرایش پیدا کنند. در صنعت نساجی بحث تأمین مواداولیه وجود دارد که با توجه به میزان افزایش نرخ ارز نیاز به حمایت بیش‌تر دارد و مهم‌ترین مانع پیش روی صنعت نساجی به‌روزرسانی تکنولوژی آن است که باید به ‌روز شود و کیفیت تولید آن ارتقا یابد تا مصرف‌کننده به کالایی داخلی گرایش پیدا کند.

باید به بازسازی صنایع نساجی که زیرساخت آن وجود دارد و تنها نیازمند تجهیز و بازسازی هستند، کمک کنیم تا در نساجی کشور شرایطی را فراهم کنیم تا رونق گذشته ایجاد شود، در نتیجه لازم است تولید برندهای فعال نساجی‌ در استان‌ها باید از صفر تا ۱۰۰ باشد.

سهم ۱۲ درصدی صنعت نساجی از اشتغال

۳-افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت

صنعت نساجی بسیار اشتغالزا بوده به‌طوری‌که ۱۲ درصد از سهم اشتغال کل کشور مربوط به صنعت نساجی است و با توجه به ارزش افزوده بالا و سرمایه‌بری اندک نقش به‌سزایی در رشد اقتصاد کشور خواهد داشت از سویی بالغ بر ۹۹ درصد از صنعت نساجی تحت پوشش بخش خصوصی بوده و مابقی واحد‌ها که بسیار محدود بوده، زیر نظر بنیاد مستضعفان و حوزه‌های دیگر هستند.

ضرر بسیار زیاد واردات غیررسمی پوشاک به صنعت نساجی کشور موجب شده است که این واردات عمدتاً در مناطق آزاد به صورت ته‌لنجی و کولبری در اسکله‌هایی بوده که توسط گمرک مدیریت نداشته است لذا از سال گذشته در زمینه محدودیت واردات در مناطق آزاد و استقرار نیروهای گمرک در این مناطق، تعامل‌هایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گمرک و مناطق آزاد انجام شده است.

همچنین وزارت صمت درصدد است، مالیات بر ارزش افزوده در صنعت نساجی را به صفر و یا حداکثر به ۳ درصد برساند در نتیجه در ابتدا قرار بود مالیات بر ارزش افزوده از مصرف‌کننده نهایی دریافت شود اما این مالیات بر بخش‌های مختلف تحمیل شد و بیش‌ترین خسارت‌ها را متوجه تولیدکننده کرد لذا با طولانی بودن زنجیره تولید در صنعت نساجی، فشار مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان این صنعت چندین برابر شد.

صنعت نساجی با نسیه‌فروشی سر پا مانده‌ است

۴- امیر قدیمی‌نژاد، رییس اتحادیه بنکداران و طاقه‌فروشان پارچه

در حال حاضر صنعت نساجی در شرایط بدی قرار دارد و این موضوع به دلیل واردات بیش از حد پارچه و محصولات دوخته شده به کشور است و با وجود آن‌که نساجی کشور در شرایط فعلی پتانسیل و توان تأمین نیاز بازار داخلی را دارد ۵۰ درصد نیاز بازار پارچه کشور از طریق واردات تأمین می‌شود.

در حال حاضر واردات محصولات دوخته شده به کشور از قیمت کم‌تری نسبت به محصولات داخلی بهره می‌برد و این موضوع عاملی شده تا بازار برای رفع نیاز خود به واردات روی بیاورد و این در شرایطی است که بازار پارچه داخلی با نسیه‌فروشی سرپاست، این در حالی است که در یک ماه اخیر قیمت پارچه وارداتی و داخلی با رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شده و دلار تک‌نرخی ۴۲۰۰ تومانی فعلاً تأثیری بر این بازار نداشته است، زیرا تا به این لحظه کسی نتوانسته از این ارز استفاده کند.