واگذاری «فرزادبی» به هندی‌ها با ترک تشریفات قطعی شد

پس از ماراتن مذاکرات گازی ۱۶ساله واگذاری «فرزادبی» به هندی‌ها با ترک تشریفات قطعی شد گروه انرژی- ماراتن ۱۶ساله مذاکرات بین تهران و دهلی‌نو به نتیجه رسید. درحالی که میدان گازی فرزادبی‌ با داشتن حواشی متعدد تا همین چند هفته پیش مشخص نبود که برای مشخص کردن سرنوشت خود به مناقصه بین‌المللی خواهد رفت و […]

پس از ماراتن مذاکرات گازی ۱۶ساله

واگذاری «فرزادبی» به هندی‌ها با ترک تشریفات قطعی شد

گروه انرژی- ماراتن ۱۶ساله مذاکرات بین تهران و دهلی‌نو به نتیجه رسید. درحالی که میدان گازی فرزادبی‌ با داشتن حواشی متعدد تا همین چند هفته پیش مشخص نبود که برای مشخص کردن سرنوشت خود به مناقصه بین‌المللی خواهد رفت و یا با ترک تشریفات به مهاراجه‌ها سپرده می‌شود، سرانجام با حل اختلافات فیمابین دو کشور ایران و هند راه دوم را انتخاب کرد. ماجرای سریالی مذاکرات با هند بر سر توسعه این میدان گازی که از سال ۲۰۰۱ کلید خورده بود، سرانجام پای بیژن‌زنگنه را به دهلی‌نو کشاند تا رودررو سنگ‌های خود را با دارمندرا پرادهان -وزیر نفت هند- وابکند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، زنگنه نتیجه این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و صراحتاً با اعلام این‌که اختلاف‌‌ها بر سر پروژه توسعه «فرزادبی» برطرف شده است، برای این سخنان نقطه پایان گذاشت. پیش‌تر از سوی مسؤولان عنوان شده بود که مدل‌های مالی پیشنهادی محور اصلی اختلاف دو کشور است امری که با کاهش میزان بده‌بستان‌های نفتی از سوی دوکشور براین حرف‌وحدیث‌ها دامن زد.

باتوجه به این‌که هند سومین‌کننده بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شود، وابستگی پالایشگاه‌های این کشور به واردات نفتی امری غیرقابل کتمان است. براساس آمار منتشر شده در رویترز مشخص شده، پالایشگاه‌های هندی مانگالور، شرکت هندوستان پترولیوم، شرکت بهارات پترولیوم و شرکت بهارات عمان پترولیوم سال مالی گذشته واردات خود از ایران را ۲۷درصد کاهش دادند.

باتوجه به این‌که هند پس از چین بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران محسوب می‌شود در این گیرودار و با توجه به حواشی پیش‌آمده، شرکت‌های و پالایشگاه‌های هندی با توجه به ارایه تخفیف حمل نفت از سوی ایران تلاش خود برای واردات نفت از ایران را افزایش داده‌اند.

 

کاهش ۱۵درصدی واردات نفت از ایران

قرار بود ایران در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ بتواند روزانه ۵۰۰هزار بشکه نفت به هند صادر کند از سوی دیگر با اعلام برخی مقامات هندی این احتمال داده شد که واردات نفت این کشور از ایران به ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

آمارهای رسمی ارایه شده از سوی شرکت‌های ره‌گیری خطوط کشتیرانی و همچنین منابع صنعت نفت هند نشان می‌داد، این کشور واردات نفت خود از ایران را در سال مالی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن ۱۵٫۷درصد کاهش داد. این امر ماجرای تخفیف به هندی‌ها را تشدید می‌کرد و سرانجام زنگنه را وادار به واکنش کرد.

ماجرای تخفیف به هندی‌ها برسر دوراهی

زنگنه درباره این موضوع که «شنیده می‌شود ایران برای صادرات نفت به هند تخفیف می‌دهد» گفت: ما تخفیف ویژه‌ای به هند ندادیم، البته برای فروش ممکن است در هر زمانی که لازم باشد سیاست‌های قیمتی را اعمال کنیم که بتوانیم در بازار حضور داشته باشیم.

وزیرنفت در مورد این‌که گفته می‌شود ایران برای جذب مشتری در مقابل سیاست‌های ترامپ به هند تخفیف می‌دهد، اظهار کرد: ما هر کاری را که لازم باشد برای این‌که با ترامپ مقابله کنیم، انجام می‌دهیم.

زنگنه با اشاره به مذاکرات بین ایران و هند در مورد توسعه میدان‌گازی فرزادبی ، اظهار کرد: قرار شد هندی‌‌ها گاز ترش میدان را به ما تحویل بدهند و ایران جابه‌جایی و سوآپ را انجام دهد.

عبور از سد مذاکره‌کنندگان سرسخت

«هندی‌ها در مذاکره سرسخت هستند» این جمله‌ای بود که مدیرعامل شرکت ملی نفت در سال ۹۵ بیان کرده بود. غلامرضا منوچهری با اشاره به دور جدید گفت‌و‌گو‌ها با نمایندگان شرکت ONGC گفته بود: هندی‌‌ها برای کشف این میدان چاه حفاری کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند، اما به دلیل شرایط تحریم مدتی مذاکرات متوقف ماند. وی مهم‌ترین اختلاف خود را با هندی‌ها برسر محاسبه قیمت گاز عنوان کرده بود.

ایران در آستانه اجرایی کردن یک توافق ۴۰۰ صفحه‌ای

حال پس از برطرف کردن چالش‌های مالی و رسیدن به یک نقطه اشتراک ماجرای برگزاری مناقصه برای این میدان لغو شده و انعقاد قرارداد با هندی‌ها به صورت ترک تشریفات قوت پیدا کرده است.

براین اساس چشم‌انداز همکاری‌های ایران و هند در زمینه انرژی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود، گواه این امر نیز پیشرفت‌های چشمگیر دو کشور در زمینه طرح توسعه میدان گازی فرزاد است.

پیش‌تر که سران انرژی دو کشور نظرات متفاوتی در خصوص مدل محاسبه قیمت گاز ارایه داده بودند با به تفاهم رسیدن برسر این جریان تا دو ماه آینده مسایل اصلی و مهم پیرامون میدان گازی فرزادبی‌ نهایی خواهد شد. بدین ترتیب برای اجرایی کردن این توافق ۴۰۰ صفحه‌ای همکاری نزدیکی بین آنها آغاز می‌شود.