آشفته بازار در افزایش قیمت خودرو

آشفته بازار در افزایش قیمت خودرو مهدی‌قره‌داغلی- از سال گذشته تاکنون بازار خودرو همواره تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز با افزایش قیمت همراه بوده است. افزایش قیمت‌هایی که بعضاً از سوی بازار حاشیه و سیاه به قیمت‌های واقعی بازار تحمیل شده و همین افزایش قیمت‌ها بر خودرو‌هایی که بعضاً کشش این افزایش را نداشتند تحمیل […]

آشفته بازار در افزایش قیمت خودرو

مهدی‌قره‌داغلی- از سال گذشته تاکنون بازار خودرو همواره تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز با افزایش قیمت همراه بوده است. افزایش قیمت‌هایی که بعضاً از سوی بازار حاشیه و سیاه به قیمت‌های واقعی بازار تحمیل شده و همین افزایش قیمت‌ها بر خودرو‌هایی که بعضاً کشش این افزایش را نداشتند تحمیل گشته است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این در حالی است که شرکت‌های خودروسازی از عرضه خودرو به بازار ممانعت می‌کنند و بازار خودرو‌های داخلی دچار آشفتگی شده است. زمانی که خودرو به بازار به اندازه کافی عرضه نشود تعادل به هم خواهد می‌خورد و موجب افزایش قیمت می‌شود.

با نابسامانی‌های موجود در بازار فعلی تقاضا برای خرید کم است اما، افرادی که نیاز به خرید دارند ناچار به خرید با قیمت بالا هستند، در صورتی که این روند ادامه پیدا کند سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این صنعت در معرض خطر خواهد بود.

خودروهایی که قرار است تحت لیسانس و با همکاری شرکای خارجی خودروسازان در ایران تولید شوند، براساس یک قرارداد مشخص و ثابت در زمینه ارز و تعرفه گمرکی تولید می‌شوند و در صورتی که شرایط بی‌ثباتی فعلی در زمینه قیمت ارز و فشار به خودروسازان برای عدم افزایش قیمت‌ها ادامه یابد، ریسک مشارکت خودروسازان خارجی را افزایش داده و ممکن است این همکاری‌ها را به خطر بیندازد، و چینی‌ها با قیمت تمام شده کم‌تر بتوانند سهم بیش‌تری از بازار ایران را از آن خود کنند.

ورود مجلس یا دولت در مبحث ساماندهی یا نرخ‌گذاری و قیمت‌گذاری خودرو چندان مؤثر نیست، چرا که بهتر است قیمت‌ها در حاشیه بازار اما با کنترل صورت گیرد. چرا که حضور مصوبه‌ای دولت کارساز نیست و باید این امر ریشه‌یابی شود».

اما باید بدانیم که معادله تعیین قیمت خودرو یک معادله دوسویه است؛ از یک‌سو منطق اقتصادی حاکم بر فعالیت شرکت‌های تولیدکننده و از سوی دیگر منطق بازار آزاد. اگر شرکت تولیدکننده خودرو نتواند متناسب با افزایش نرخ نهاده‌های تولیدی، قیمت خود را تنظیم کند به ورطه ورشکستگی کشیده خواهد شد که با توجه به سطح اشتغال شرکت‌های تولیدکننده خودرو، ورشکستگی این شرکت‌ها می‌تواند جامعه را با بحران‌های متعددی از جمله بحران بیکاری مواجه کند. بحرانی که این روز‌ها نیز یکی از معضلات اقتصادی ایران است. اما از سوی دیگر بازار آزاد رقابتی هم می‌تواند به تولیدکننده آلارم‌های متفاوتی بدهد بدین مفهوم که چه خودرویی در چه محدوده قیمتی می‌تواند در بازار موفق باشد.

خودروسازان بیش از توجه به افزایش قیمت، باید به ایجاد بازار رقابتی توجه کنند

در این زمینه محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به تحرکات تازه خودروسازی‌ها برای افزایش قیمت محصولات گفت: خودروسازان بیش از توجه به افزایش قیمت، باید به ایجاد بازار رقابتی برای ادامه حیات خود بپردازند.

مفتح اظهار کرد: با انتخاب سال‌جاری به نام سال حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر انقلاب، تکلیف شد تا آحاد مردم از کالای ایرانی استفاده کنند؛ اما این تکلیف نباید دستاویزی شود تا تولیدکنندگان، محصولات فاقد کیفیت و گران خود را به هر شکل به مصرف‌کنندگان تحمیل کنند، تولیدکننده نیز موظف است علاوه بر ارتقای سطح کیفیت محصولات خود وقت و بودجه بیش‌تری صرف ارایه کالا به مردم بکند.

مفتح با بیان این که «متأسفانه خودروهای تولید داخل به لحاظ کیفیت ایرادات بسیاری دارند»، گفت: خودروهای تولید داخل علاوه بر ایراد کیفی در مقایسه با محصولات وارداتی تفاوت قیمت زیادی دارند که قطعاً خریداران را به سوی خودروهای وارداتی سوق خواهد داد.

باید با افزایش بهره‌وری از رشد بی‌رویه قیمت خودرو جلوگیری کنیم

در این باره محمدشریعتمدار، وزیر صنعت، معدن و تجارت وی با بیان این‌که در بخشی از صنعت خودرو نیازمند واردات برخی از قطعات هستیم، خاطرنشان کرد: همچنین حقوق و دستمزد نیز افزایش یافته و ممکن است نیاز به افزایش قیمت‌ها باشد. البته باید با افزایش بهره‌وری از رشد بی‌رویه قیمت خودرو جلوگیری کنیم. وی تصریح کرد که قیمت خودرو‌ها از افزایش نرخ ارز مبادله‌ای از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان متأثر می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود. بقیه خودرو‌ها که قیمت آنها بالای ۴۵ میلیون تومان است، توسط خودروساز و با نظارت سازمان حمایت از نظر روش قیمت‌گذاری تعیین می‌شوند که امیدواریم با حداقل افزایش قیمت خودرو مواجه باشیم.

خودروسازان با آنالیز هزینه‌ها درخواست افزایش قیمت برای خودرو‌ها را داده‌اند

البته محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صمت گفت مطابق قانون قیمت‌گذاری قیمت‌های زیر ۴۵ میلیون تومان به‌عهده شورای رقابت است و آن‌طور که مطلع شدم خودروسازان با آنالیز هزینه‌ها درخواست افزایش قیمت برای این خودرو‌ها را داده است.

معاون وزیر صنعت گفت: با توجه به تغییرات ارزی تمام کالاهایی که در سطح جامع توزیع می‌شود تغییر قیمت داشته‌اند و خودروسازان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. البته هر تغییر قیمتی با هماهنگی ستاد تنظیم بازار تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کننده خواهد بود.

گفتنی است؛ که رضا شیوا رییس شورای رقابت در این باره می‌گوید: بررسی شاخص‌های در نظر گرفته شده در فرمول تعیین خودرو هنوز به اتمام نرسیده و هنوز به هیچ یک از خودروسازان مجوزی برای گران کردن محصولاتشان مجوزی صادر نشده است.

پیشنهاد افزایش قیمت خودروها

همچنین محسن‌جهرودی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از ارایه پیشنهاد افزایش قیمت خودروهای دارای ارزش کم‌تر از ۴۵میلیون تومان به شورای رقابت خبر داد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود فرمول مورد استفاده این شورا هیچگاه مورد تأیید سایپا نبوده است. «این گروه در نظر داشت قبل از عید افزایش قیمت خودروهای دارای ارزش بیش از ۴۵میلیون تومان را اعلام کند اما برای حفظ کرامت مشتریان این تصمیم را به تاخیر انداخت».

باید به نکته توجه داشت که تغییرات نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت خودروهای تولید داخل انکارناپذیر است و حتماً افزایش قیمت دلار بر قیمت قطعات و نهایتاً قیمت تمام شده خودرو اثر‌گذار خواهد بود.