چشم‌های منتظر به پیچ جاده صندوق‌ها

بازنشسته‌ها و چالشی به نام ادامه حیات! چشم‌های منتظر به پیچ جاده صندوق‌ها مسعود طاهری- پیری بخشی از زندگی هر فرد است؛ بخشی که رسیدن به آن مشقات زیادی دارد. پارک‌ها را که قدم بزنی جماعتی خاکستری رنگ را می‌بینی که گرد تجربه زمان را بر سرهای خود دارند. عزیزانی که سال‌های سال زحمت کشیدند […]

بازنشسته‌ها و چالشی به نام ادامه حیات!

چشم‌های منتظر به پیچ جاده صندوق‌ها

مسعود طاهری- پیری بخشی از زندگی هر فرد است؛ بخشی که رسیدن به آن مشقات زیادی دارد.

پارک‌ها را که قدم بزنی جماعتی خاکستری رنگ را می‌بینی که گرد تجربه زمان را بر سرهای خود دارند. عزیزانی که سال‌های سال زحمت کشیدند تا کشور را آباد و خانواده خود را سر و سامان دهند. حال بزرگ‌ترین دغدغه زندگی شان پیش رویشان قرار دارد. این‌که بعد سال‌ها زحمت و کوشش چشم‌هایشان نگران به جیب دولت و صندوق تأمین اجتماعی است.

بازنشسته‌ها اقشاری هستند که ماهیانه به امید روزی که توانی برای کار کردن ندارند، بخشی از درآمدشان را به سازمان تأمین اجتماعی داده تا از گزند دوران سخت پیری سربلند بیرون آیند. حال سؤال این است که آیا با توجه به وضعیت فعلی می‌توان چشم امید به فردایی بهتر برای بازنشستگان داشت؟

آمار تکان‌دهنده صندوق‌ها!

طبق آمار‌ها از ۱۸ صندوق بازنشستگی فعلی در ایران از جمله صندوق‌های بازنشستگی اجتماعی، ۱۷ صندوق در وضعیت قرمز قرار دارند. براساس آمار رسمی اخیر، نسبت حمایت در سازمان تأمین اجتماعی ۱٫۶، صندوق بازنشستگی دولت۰٫۹۱، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۱٫۲۹و چندین صندوق دیگر، دارای نسبت حمایتی پایین بوده‌اند. از میان عوامل ناکارآمدی صندوق‌های مستمری می‌توان به مواردی از جمله بیکاری، بازنشستگی زودهنگام، رکود اقتصادی و پیری جمعیت کارگر در ایران نام برد.

چند درصد جمعیت ایران پیر است؟

براساس مرکز آمار ایران، در حدود ۹٫۲ درصد یا ۷٫۵ میلیون نفر از ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران را شهروندان مسن تشکیل می‌دهند. کارشناسان جمعیت پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۲۰ میلادی جمعیت سالخورده به ۱۰ درصد کل جمعیت و در سال ۲۰۵۰ به ۳۰ درصد برسد.

الاکلنگ پرداخت‌ها و دریافت‌ها

در حال حاضر در اکثر صندوق‌های بازنشستگی عده کسانی که حق بیمه می‌پردازند، بسیار کم‌تر از کسانی است که حقوق بازنشستگی می‌گیرند در حالی که شرایط ایده‌آل ۷ به یک است یعنی ۷ نفر بیمه بپردازند و یک نفر حقوق بازنشستگی بگیرد. مقایسه آمار‌ها نشان‌می‌دهد اکنون این رقم به‌طور میانگین در ایران حدود ۳٫۶ نفر است، یعنی کم‌تر از ۴ نفر حق بیمه پرداخت می‌کنند و یک نفر بازنشسته، حقوق می‌گیرد.

دولت و چالشی به نام بازنشستگی

طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۳۹۸ صندوق‌های بازنشستگی با حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبه‌رو خواهند شد! دولت امسال ناچار است حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی بابت کسری بودجه آنها کمک کند؛ رقمی که تقریباً معادل یارانه نقدی است که دولت در طول سال می‌پردازد. علاوه بر این برآورد می‌شود سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد این کمک‌‌ها افزایش یابد وگرنه این صندوق‌‌ها قادر نخواهند بود حقوق مستمری‌بگیران را پرداخت کنند و وظایف خود را انجام دهند.