۲۸ سال کابوس زندگی درکنار زباله

  یکی از روستاهای ایذه ۲۸ سال است که محل دفن زباله‌های این شهرستان شده و شیرآبه‌های زباله‌ها کار را به جایی رسانده‌اند که آب منطقه را غیرقابل شرب کرده‌اند. به گزارش مهر، سفر به روستایی که دو هزار و ۷۰۰ نفر در آن سکونت دارند. جایی که شغل مردمش، دامداری و کشاورزی است. روستایی […]

 

یکی از روستاهای ایذه ۲۸ سال است که محل دفن زباله‌های این شهرستان شده و شیرآبه‌های زباله‌ها کار را به جایی رسانده‌اند که آب منطقه را غیرقابل شرب کرده‌اند.

به گزارش مهر، سفر به روستایی که دو هزار و ۷۰۰ نفر در آن سکونت دارند. جایی که شغل مردمش، دامداری و کشاورزی است. روستایی که افراد تحصیل‌کرده‌ای چون دکتر علی نوذرپور، معاون سازمان شهرداری‌های کشور، زهره نوروزی رییس امور اداری، ستار اکبرزاده فرماندار و عیدی اسمالی در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی معاون عمرانی استانداری را در دامان خود پرورش داده است. روستایی که مأمن تحصیل دخترانه روستاهای اطراف است. روستایی که ۸ شهید و ۳ آزاده و ده‌ها جانباز تقدیم انقلاب کرده است.

روستای راسفند از توابع بخش مرکزی ایذه روستایی است که مهاجر در آن زیاد بوده و آن هم به دلیل این است که در دشت قرار دارد و خاک خوبی برای کشاورزی دارد، همچنین امکان دسترسی آسان به آب‌های زمینی و توسعه شبکه راه‌های بخش پیان، نوترکی و مرغاب در آن متمرکز است.

رمقی برای اعتراض نمانده است

وقتی مادری از نبود محیط مناسب برای تفریح بچه‌اش می‌گوید، تمام فکرها به سمتی می‌رود که آیا این روستا باید در این وضعیت باشد؟ آیا شهرداری ایذه جای دیگری برای دفن زباله‌های تولیدی شهر خود ندارد؟ آیا نمی‌تواند با راه‌اندازی کارخانه بازیافت، این مشکل را حل کند؟ و آیاهای دیگری که دیگر رمقی برای اعتراض اهالی نگذاشته است.

یکی از جوانان روستا از تجمع حیوانات درنده و حشرات موذی که در طول شبانه‌روز این روستا را تسخیر کردند می‌گوید. امیر می‌افزاید: دیگر نمی‌دانیم به چه زبانی از مسؤولان بخواهیم تا درد ما را درمان کنند؟ چه گناهی کرده‌ایم؟ آیا این حق جوانان تحصیل‌کرده این منطقه است که در این وضعیت قرار بگیرند؟

معضل زباله‌ها ۲۸ ساله است

در ادامه جریان را از رییس شورای روستای راسفند جویا شدیم که دراین باره می‌گوید: معضل زباله‌های شهر ایذه ۲۸ سال است که گریبانگیر این روستاست و این زباله‌ها در فاصله کم‌تر از یک کیلومتر با روستا از سوی شهرداری در این مکان تخلیه می‌شود.

غلامرضا سعیدیان به عواقب وخیم و خطرناک ریختن زباله ناشی از حمل غیراصولی بعضی از ماشین‌آلات حمل زباله روباز اشاره می‌کند و می‌گوید: هیچ‌گونه تور یا چادری از نقطه بارگیری تا نقطه تخلیه زباله‌ها روی زباله‌ها کشیده نمی‌شود و این باعث شده تا زباله‌ها در حاشیه جاده و روستا ریخته شوند.

 

وی ادامه می‌دهد: همچنین نداشتن فنس اطراف زباله‌ها و نداشتن در و نگهبان که در را فقط برای ماشین‌های زباله باز و بسته کند، دلیل دیگری است تا شبانه‌روز موتورسیکلت‌های ۳ چرخ برای جمع‌آوری پسماندهای پلاستیکی هجوم آورده و زباله‌ها را به تمام جهات پخش کنند که با وزش باد تمام منطقه را آلوده می‌کنند.

رییس شورای روستای راسفند می‌افزاید: تجمع حیوانات وحشی و درنده مثل کفتار، گرگ، شغال، روباه و سگ‌های ولگرد در هنگام شب که هیچ شخصی پیاده‌ای هم جرأت تردد در جاده ندارد باعث حمله‌ور شدن به گله‌های گوسفندی شده و آن‌ها را از بین برده است. حیوان‌هایی که ناقل بیماری‌های سل و به خصوص هاری هم هستند.

سعیدیان در ادامه می‌گوید: در اینجا زاد و ولد بسیار زیاد حشرات، جوندگان به خصوص مگس‌ها، زندگی و کار کردن برای کشاورزان آن منطقه را فلج کرده است، کشاورزانی که بیش‌تر از ۲۵۰ هکتار زمین کشاورزی در محل دارند. حتی در منازل روستای راسفند و همچنین دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه مگس‌های زیادی که ناقل پخش انواع بیماری هستند، وجود دارند.

وی در خصوص محل تخلیه زباله ها عنوان می‌کند: زباله‌ها در نقطه‌ای ریخته می‌شود که حائل بین روستای راسفند و روستاهای بخش نوترکی بوده و پایین دست آن نقطه رو به سمت جنوب نوترکی دارای چشمه‌های زیادی است که معروف به آب تلخ سرگچ راسفند و نوترکی هستند.

آب، آغشته به شیرآبه‌های زباله است

وی در ادامه می‌افزاید: سفره‌های آب زیرزمینی که شیب آن رو به نوترکی و هلایجان بوده با آب آلوده حاصل از زباله‌ها به اعماق زمین نفوذ می‌کند که در هنگام بارندگی بیش‌تر این نفوذ صورت می‌گیرد و روستاهای زیادی که از آب چاه عمیق استفاده می‌کنند، نوترکی، راسفند و حدوداً ۱۰ روستای دیگر هستند که در حال حاضر مشخص نیست اما به طور حتم، سال‌های نه چندان دور خیلی از مردم به واسطه همین آب‌های آلوده، بیمار می‌شوند.

رییس شورای روستای راسفند می‌افزاید: دود حاصل از آتش زدن زباله‌ها با یک وزش باد لایه‌ای خاکستری به همراه بوی تعفنی که حامل انواع بیماری است بر روی روستاهای راسفند و اطراف آن سایه می‌گستراند که تنفس را برای مردم و رهگذران سخت می‌کند.

 

سعیدیان می‌گوید: این اتفاق باعث پخش شدن انواع ویروس‌ها و میکروب‌های واگیردار و بیماری‌زا در هوا می‌شود به دلیل این‌که زباله‌های بیمارستانی تخلیه شده در آن جا از وسط روستایی رد شده که ایستگاه مسافران، رهگذران، فروشگاه‌های کنار جاده و نانوایی در آن‌جا وجود دارد.