چشمک آسمان ایران به سوخوهای روسی ۱- گروه راه و شهرسازی- ناوگان فرسوده هوایی کشور تشنه نوسازی است و در چند سال اخیر تلاش زیادی برای خرید و یا اجاره کردن هواپیماهایی با سن کمتر شده است که به جز ورود ۱۱ فروند هواپیمای «ایرباس» و«ای.تی.آر» از کل ۲۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، بوئینگ و […]
چشمک آسمان ایران به سوخوهای روسی
۱- گروه راه و شهرسازی- ناوگان فرسوده هوایی کشور تشنه نوسازی است و در چند سال اخیر تلاش زیادی برای خرید و یا اجاره کردن هواپیماهایی با سن کمتر شده است که به جز ورود ۱۱ فروند هواپیمای «ایرباس» و«ای.تی.آر» از کل ۲۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، بوئینگ و ای.تی.آر مورد قرارداد با شرکتهای هواپیماسازی خبری از دیگر پرندهها نیست و حتی ورود بقیه هواپیماها بهخصوص بوئینگها و ایرباسها به دلیل فشارهای آمریکا و عدم تأمین فایناسورها، در هالهای از ابهام قرار دارد.
حالا همه نگاهها به سوخو ۱۰۰های روسی است که بیصبرانه در انتظار چرخش ایرلاینهای ایرانی بهسوی آنها است. کارخانه هواپیماسازی سوخو در دوره دولت اصلاحات چند گام به بستن قرارداد با ایران نزدیک شد اما این امر میسر نشد ولی این بار تلاش بیشتری کرده است و حتی با ارسال یک فروند هواپیمای سوخو ۱۰۰ به فرودگاه مهرآباد وعده اعطای کارخانه مونتاژ را به کشورمان دادند. پیشنهاد روسها این بار جنبهای جدید نیز دارد و آن پیشنهاد برقرار کردن خط تولید سوخو در ایران است. رییس این شرکت گفته ایران میتواند در روند تولید«SSJ100 » در خاک خودش شرکت کند، این امر پس از آزمایش ظرفیتهای صنعتی ایران و کسب مجوزهای ضروری امکانپذیر است.
۲- مدتها از امضای قرارداد خرید هواپیماهای بوئینگ میگذرد و به نظر میرسد کارشکنیهای ترامپ، رییسجمهوری آمریکا باعث شده تا مدیران و مقامات تصمیمگیر هواپیمایی آسمان به فکر تأمین نیازهای خود از طریق سایر سازندگان افتادهاند. حالا دیگر گفته میشود که مسؤولان هواپیمایی «آسمان» و «ایرانارتور» از دریافت هواپیماهای بوئینگ ناامید شده و از این رو، با امضای یک تفاهمنامه اقدام به خرید هواپیماهای سوخوی ساخت روسیه کردهاند؛ سفارشی به ارزش یک میلیارد دلار برای خرید ۴۰ فروند سوخوی سوپرجت که بهزودی اجرایی خواهد شد. هواپیماهای سوپرجت ۱۰۰ سوخو با ظرفیت صد صندلی قرار است به مرور در سال آینده میلادی (۲۰۱۹) به ناوگان هوایی ایران تحویل داده شود.
خرید هواپیمای سوپر جت سوخو۱۰۰ در دستور کار قشم ایر نیست
۳- شکرآبی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم ایر: از مذاکره با شرکتهای ایرباس، بوئینگ و بمباردیه برای خرید هواپیماهای نو اعلام کرده که خرید هواپیمای سوپر جت سوخو۱۰۰ در دستور کار این شرکت قرار ندارد ولی هر چند که ممکن است با توجه به شرایطی که وجود دارد، خرید این هواپیماها نیز در دستور کار ما قرار گیرد.
مشخصات فنی هواپیمای مسافربری سوخو ۱۰۰
۴- سوخو سوپرجت ۱۰۰ یک هواپیمای مسافربری جت منطقهای در دسته ۷۵ تا ۹۵ صندلی است. توسعه طرح ساخت هواپیما از سال ۲۰۰۰ در بخش هواپیماهای مسافربری شرکت روسی سوخو با همکاری بوئینگ به عنوان همکار اصلی شروع شد. اولین پرواز این هواپیما در ۱۹ می۲۰۰۸ و اولین پرواز مسافربری تجاری آن توسط خط هوایی آرماویا از ایروان به مسکو در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت. معاون علمی و فناوری رییسجمهور پیش از این اعلام کرده بود که اگر روسیه شرایط مالی خوبی را پیشنهاد دهد بسیاری از ایرلاینهای ایران مایل به خرید سوپرجت ۱۰۰ خواهند بود. روسها در سالهای گذشته بارها گفتهاند که این هواپیما از لحاظ فنی تمامی دانش صنعت هواپیمایی شرق و غرب را به صورت یکجا دارد و سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، ارابههای فرود، سیستمهای الکترونیکی و دیگر قطعات شرکتهای معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich و Sutton هستند. علاوه بر این سوخوی سوپر جت ۱۰۰ اولین هواپیمای ۱۰۰ نفره دنیاست که با ناوبری «Fly by Wire»(سامانه الکترونیکی هدایت هواپیما) هدایت میشود.
نحوه کنترل
۵- نحوه کنترل این هوپیما برای خلبان و کمک خلبان هیچ فرقی با هواپیماهای مدرن «ایرباس» ندارد و با استفاده از فرمانهای الکترونیکی کمترین میزان فشار و بیشترین میزان دقت را برای خلبان به همراه دارد. در مقابل رقبای غربی اما روسها این هواپیما را با قیمت پایینتری(۳۵ میلیون دلار) به فروش میرسانند. مقامهای سوخو همچنین میگویند سوپرجت ۱۰۰ هزینه پروازی بسیار پایینتری نسبت به گزینههای مشابه خودش دارد. در خطوط داخلی هوایی روسیه سوپرجت ۱۰۰ برای جایگزینی توپولف ۱۳۴ در نظر گرفته شده است. باید گفت که در می۲۰۱۲ یک هواپیمای روسی سوخو ۱۰۰ در یک پرواز آزمایشی با ۳۷ مسافر و ۸ خدمه پرواز، پس از برخاستن از فرودگاه «حلیم پرداناکوسوما جاکارتا» در اندونزی، سقوط کرد و تمام سرنشینهای آن کشته شدند.
برندهای سازنده قطعات و مشارکتکننده در ساخت سوخو ۱۰۰
۶- مدیر پروژه: یونایتد ایرکرافت کورپوریشن
شریک استراتژیک: Alenia Aeronautica
شریک سهیم در ریسک: Snecma
طراح اصلی: سوخو
مشاور: بوئینگ
تهیهکننده سیستمهای اصلی هواپیما: Thales (avionics), Liebherr (با Teploobmennik OJSC و PMZ Voskhod JSC) (سیستمهای کنترل پرواز)،[۹] Messier-Dowty (سیستم لندینگ), اینترتکنیک (زودیاک) (سیستم سوخت)، BE Aerospace (داخلی)، Curtiss-Wright Controls (سیستم حفاظت از آتش)، هانیول (APU, IPECO) (صندلی خدمه)، پارکرهانیفین (سیستم هیدرولیک)، Hamilton Sundstrand (سیستم برقی)، Meggitt Vibro-Meter (حسگر لرزش موتور)، Saint-Gobain Sully (پنجرهها)، Aircelle Nacelles و Thrust Reverser, SAMCO (درهای بار و مسافر), گودریچ کورپوریشن، Aircelle (engine nacelle).
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.