مراحل صدور پروانه اکتشاف معادن

مراحل صدور پروانه اکتشاف معادن گروه معدن‌وزمین اکتشاف ذخایر معدنی توسط بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌شود. وزارت صنایع‌ومعادن مکلف است رأسا یا توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها و واحدهای تابعه و یا با استفاده از خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی ذی‌ربط واجدصلاحیت نسبت به اکتشاف و شناسایی ذخایر […]

مراحل صدور پروانه اکتشاف معادن

گروه معدن‌وزمین اکتشاف ذخایر معدنی توسط بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌شود. وزارت صنایع‌ومعادن مکلف است رأسا یا توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها و واحدهای تابعه و یا با استفاده از خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی ذی‌ربط واجدصلاحیت نسبت به اکتشاف و شناسایی ذخایر معدنی کشور اقدام کند.

اکتشاف ذخایر معدنی، منوط به صدور پروانه اکتشاف توسط وزارت صنایع‌ومعادن است.

صدور پروانه اکتشاف:

انجام هر نوع عملیات اکتشاف معدنی توسط بخش دولتی، تعاونی و خصوصی (ایرانی- خارجی) مستلزم دریافت پروانه اکتشاف از وزارت است.

مراحل صدور پروانه اکتشاف:

۱- مراجعه متقاضی به وزارت صنایع‌ومعادن و تکمیل فرم درخواست صدور پروانه اکتشاف و درخواست دو عدد نقشه توپوگرافی یک‌دویست‌وپنجاه‌هزارم به منظور صدور پروانه اکتشاف.

۲- پیاده کردن محدوده مورد نظر بر روی نقشه فوق.

۳- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی پروانه اکتشاف می‌باید درخواست خود را طبق فرم مربوط که توسط وزارت صنایع‌ومعادن در اختیار آنها قرار خواهد گرفت به انضمام مدارک و نقشه‌های مربوط، به وزارت صنایع‌ومعادن تسلیم و رسید دریافت دارند.

۴- وزارت صنایع‌ومعادن تقاضای رسیده را با ساعت و روز دریافت، ثبت و رسید آن را به متقاضی ارایه خواهد کرد. وزارت صنایع‌ومعادن مکلف است زمان و تاریخ وصول درخواست را بر روی یک نسخه از نقشه‌های تحویل شده توسط متقاضی، ثبت کرده و پس از امضا و مهر بلافاصله در اختیار درخواست‌کننده قرار دهد.

۵- وزارت صنایع‌ومعادن پس از تطبیق محدوده مورد درخواست با کالک مربوط، در صورت آزاد بودن تمام یا قسمتی از محدوده مورد تقاضا، محدوده مورد درخواست را در قسمت آزاد به نام متقاضی حفظ می‌کند و حداکثر ظرف یک هفته مشخصات محدوده ثبت شده را به وی ابلاغ می‌کند. (در صورتی که محدوده آزاد باشد متقاضی مراحل بعدی را باید بگذراند و در صورت آزاد نبودن محدوده پرونده بسته می‌شود.)

۶- متقاضی مکلف است حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ اعلام ثبت محدوده، نسبت به انجام موارد زیر اقدام و مراتب را همراه با مدارک مربوط به وزارت صنایع‌ومعادن ارسال کند. در غیر اینصورت حقوق مربوط به قبول و ثبت تقاضا برای صدور پروانه اکتشاف منتفی و محدوده مجدداً آزاد تلقی می‌شود:

الف) تکمیل و ارایه تعهدنامه مربوط به انجام عملیات اکتشاف طبق اصول فنی و رعایت ضوابط و شرایط وزارت صنایع‌ومعادن.

ب) معرفی مسؤول فنی عملیات.

۷- وزارت صنایع‌ومعادن حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ دریافت مدارک نسبت به انجام عملیات میله‌گذاری (با حضور متقاضی و مسؤول فنی) و بررسی مدارک و اسناد ارایه شده اقدام و در صورت نداشتن نواقص اجازه تهیه طرح اکتشاف به نام متقاضی صادر می‌کند.

متقاضی مکلف است حداکثر ظرف دو ماه پس از انجام عملیات میله‌گذاری نسبت به تهیه طرح اکتشاف در قالب دستورالعمل‌های ارایه شده از سوی وزارت صنایع‌ومعادن اقدام کند، در غیر اینصورت حق‌تقدم او از بین خواهد رفت.

۸- وزارت صنایع‌ومعادن طرح اکتشاف را بررسی و در صورت نیاز به بازدید از محدوده طرح، نسبت به اعزام کارشناس به محل عملیات اقدام می‌کند و پس از آن ظرف مدت ۲۰روز پروانه اکتشاف به نام متقاضی صادر می‌شود و در صورت وجود نقص در طرح اکتشاف متقاضی یک ماه فرصت دارد تا نقص را رفع کند.

۹- اکتشاف‌کننده موظف است پس از خاتمه عملیات اکتشافی گزارش جامعی که حاکی از پایان عملیات بوده و به امضا اشخاص که قسمت‌های مختلف آن را تهیه کرده‌اند، رسیده باشد، تهیه و همراه با اسناد، مدارک و اطلاعات زیر به وزارتخانه زیربط تسلیم و رسید دریافت دارد:

الف) حجم عملیات اکتشافی انجام شده سطحی و زیرزمینی با ذکر هزینه‌های انجام شده.

ب) مقدار مواد ناریه و مصالح به‌کار رفته از قبیل چوب، آهن و نظایر آن با ذکر بها آن.

ج) هزینه تهیه نقشه‌ها و آزمایشات و خدمات کارشناسی.

د) هزینه آزمایش‌های کانه آرایی و فرآوری، تست‌های صنعتی و سایر هزینه‌ها.

ه) گزارش پایانی عملیات، شامل نوع یا انواع مواد معدنی، میزان ذخیره قطعی و احتمالی و عیار متوسط ماده معدنی کشف شده و مدارک مربوط در مورد نحوه محاسبه مقدار ذخیره آن به انضمام کلیه نقشه‌ها و نتایج آنالیز نمونه‌ها.

و) گزارش مطالعه فنی – اقتصادی اولیه و نتایج آن در قالب فرم‌های ارایه شده از سوی وزارتخانه. درصورت عدم ارایه گزارش پایان عملیات اکتشاف در مهلت مقرر پروانه اکتشاف از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

۱۰- دارنده گواهی کشف مکلف است ظرف مهلت تعیین‌شده (یکسال) با توجه به گواهی صادره و مطالعات انجام شده در مورد قابلیت استخراج معدن از لحاظ فنی و اقتصادی درخواست خود را برای صدور پروانه بهره‌برداری به وزارتخانه تسلیم کند.