تهران، کلان‌شهری فاقد معتاد متجاهر

برنامه دولت برای پاکسازی پایتخت تهران، کلان‌شهری فاقد معتاد متجاهر گروه اجتماعی- اعتیاد، معظل هر جامعه است و هر سال هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند. البته مرگ تنها معظل برای معتادان نیست و مرگ تنها می‌تواند پایان کار آنان باشد، اما بدتر از آن درگیر کردن بسیاری به دلیل اعتیاد یک فرد معتاد […]

برنامه دولت برای پاکسازی پایتخت

تهران، کلان‌شهری فاقد معتاد متجاهر

گروه اجتماعی- اعتیاد، معظل هر جامعه است و هر سال هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

البته مرگ تنها معظل برای معتادان نیست و مرگ تنها می‌تواند پایان کار آنان باشد، اما بدتر از آن درگیر کردن بسیاری به دلیل اعتیاد یک فرد معتاد است. از خانواده معتاد گرفته که آلوده فرد معتاد هستند تا دوستان و آشنایان!

یک گام جلوتر از اعتیاد یک فرد به مواد مخدر، تشویق دیگران به این عمل زشت است و برخی از معتادان هستند که نه تنها ابایی از کار زشت خود ندارند، بلکه دیگران را هم تشویق به اعتیاد می‌کنند. به این دسته از معتادان، معتادان متجاهر می‌گویند.

در واقع معتاد متجاهر، پدیده‌ای جدید از معتادان هستند که علاوه بر مصرف در انظار عمومی، دیگران را نیز تشویق به مصرف ماده مخدر می‌کنند.

سال‌هاست که در کشورمان اعتیاد به عنوان یک بیماری شناخته می‌شود و از همین‌رو، دولت در برخورد با این‌‌گونه از افراد، راه درمان را طی می‌کند.

برای کسانی که معتاد دارند، ماده ۱۵ و ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر، ماده‌ای آشناست.

در ماده ۱۵ معتادان مکلف شده‌اند برای ترک به مراکز مجاز دولتی یا غیردولتی یا خصوصی و یا سازمان‌های مردم‌نهاد درمان و کاهش آسیب که توسط مراجع رسمی و متولی درمان کشور تعیین می‌شوند، مراجعه کنند و معتادانی که داوطلبانه برای درمان مراجعه نکنند، مجرم شناخته می‌شوند.

برای این‌که معتادان به سهولت بتوانند از خدمات درمان مجاز و داوطلبانه بهره‌مند شوند، در تبصره دو این ماده وزارت رفاه و تأمین‌اجتماعی موظف شده است تا ضمن تأمین هزینه درمان و کاهش آسیب معتادان بی‌بضاعت، تمام هزینه‌های ترک اعتیاد را مشمول بیمه‌های پایه و بستری کند.

این قوانین و اسناد حکایت از آن دارند که برای مراجعه داوطلبانه معتادان به مراکز ماده ۱۵، ابتدا باید این مراکز به تعداد کافی توسعه پیدا کرده باشند، در دسترس باشند، ارزان باشند و با ملاحظات فرهنگی و اجتماعی کشور منطبق شده باشند تا افراد در جنسیت‌ها و سنین مختلف به‌راحتی بتوانند از آنها استفاده کنند، به عبارتی داوطلب درمان شوند و بالطبع ایجاد چنین بستری وظیفه دولت و ارگان‌های مرتبط است و چنانچه بعد از فراهم شدن چنین امکاناتی گسترده، مناسب و ارزان، باز هم باشند افرادی که برای درمان داوطلب نمی‌شوند، در آن صورت مشمول ماده۱۶ قانون می‌گردند، اما حتی در این صورت نیز قانونگذار پیش‌بینی کرده است تا با استفاده از فشار قانون این افراد را نیز با اخذ قرار مناسب به الگوهای درمان اختیاری یعنی همان مراکز ماده۱۵ سوق داد (تبصره۲ ماده ۱۶)؛ یعنی قاضی او را ملزم کند که برای درمان خود اقدام کند و اینجاست که تنها پس از این مراحل اگر باز هم فرد معتاد حاضر نشد برای درمان خود اقدام کند و متجاهر شناخته شد وی را به مراکز ماده ۱۶ یا درمان اجباری ارجاع داد.

در آیین‌نامه‌های مصوب موجود نیز مفهوم تجاهر تعریف شده است و تشخیص مصادیق تجاهر باید از طریق اظهارنظر دو مرجع یعنی مقام قضایی و تیم پزشکی صورت گیرد.

طبق آمار‌‌ها در حال‌حاضر بیش از ۸هزار نفر معتاد متجاهر در شهر تهران در کمپ‌‌ها نگهداری می‌شوند.

در همین ارتباط عیسی فرهادی، فرماندار تهران گفته که با جمع‌آوری ۴هزار معتاد متجاهر دیگر تهران از وجود این نوع معتادین پاک خواهد شد.

فرماندار تهران گفته در حال‌حاضر و به صورت روزانه نیز معتادان متجاهر شناسایی و به مراکز مربوطه تحویل داده می‌شوند اما کار جمع‌آوری کلی این نوع معتادان آغاز شده و تا پاک شدن پایتخت از حیث وجود آنان، ادامه خواهد یافت.