براساس گزارش نهایی حادثه نفتکش سانچی «کریستال» دریای چین را قربانگاه «سانچی» کرد خطای انسانی مقصر اصلی اعلام شد گروه راه و شهرسازی- بالاخره پس از ۱۲۰ روز از حادثه دلخراش کشتی سانچی، گزارش نهایی آن اعلام شد. حدود ۱۷ هفته پیش کشتی سانچی دچار حادثه مرگبار خود در دریای چین شد و پس […]
براساس گزارش نهایی حادثه نفتکش سانچی
«کریستال» دریای چین را قربانگاه «سانچی» کرد
خطای انسانی مقصر اصلی اعلام شد
گروه راه و شهرسازی- بالاخره پس از ۱۲۰ روز از حادثه دلخراش کشتی سانچی، گزارش نهایی آن اعلام شد.
حدود ۱۷ هفته پیش کشتی سانچی دچار حادثه مرگبار خود در دریای چین شد و پس از تلاشی چندین روزه در قعر دریا آرام گرفت و در این مدت پس از تلاشها برای رمزگشایی از جعبه سیاه این کشتی، گزارش نهایی این تصادف تلخ، از سوی ۵ کشور ذی نفع آن رسانهای شد تا کشتی فله بر کریستال چینی و خطای انسانی خدمه آن، به عنوان مقصر و مسبب اصلی این اتفاق شناخته شود.
تاریخ و موقعیت محل برخورد
تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۶ – ۶ ژانویه ۲۰۱۸
موقعیت دریای چین شرقی در نزدیکی شانگهای، ۱۶۰ مایل دریایی (۳۰۰ کیلومتر)شرق شانگهای با مختصات: ۲۵°۱۶′۲۶″ شمالی ۱۲۳°۶′۱۵″ شرقی
علت تصادف با کشتی باری سیاف کریستال با پرچم هنگ کنگ
شرکتکنندگان ۵۳ خدمه(۳۲ نفر در اموی سانچی و ۲۱ نفر در سیاف کریستال)
کشتگان ۳۲ نفر خدمه کشتی اموی سانچی (۳۰ نفر ایرانی و دو نفر بنگلادشی)
جسد ۲۹ نفر از گمشدگان هنوز پیدا نشده است
شرح حادثه
کشتی نفتکش سانچی ۲۵ آذر از بندر عسلویه ایران با ۱۱۱ هزار تن میعانات گازی به سمت کرهجنوبی حرکت میکند. قرار بود سانچی ۱۸ دی ماه ۹۶ به مقصد برسد. متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کرهجنوبی شود، در راه با یک کشتی فلهبر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد. کشتی سانچی در زمانی که تمام مخازن آن پر باشد، ۱۵ متر در آب فرو رفته که به اندازه یک ساختمان ۵ طبقه است. میعانات گازی محمولهای است به شدت آتشپذیر که در هنگام اشتعال مواد سمی از آن صادر میشود ولی آلایندگی آن در دریا از نفت کمتر است. محموله نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتشسوزی فوق سریع کشتی شد. طول این نفتکش ۲۷۴ متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد میکرد. به دلیل انفجارهای پیدرپی و حرارت بالا امکان امدادرسانی به سرنشینان سانچی به وجود نیامد و پس از چند روز سوختن این کشتی روی آب، سرانجام سانچی غرق شد. در جریان این حادثه جنازه ۳ تن از سرنشینان این کشتی پیدا شد اما امکان انجام بررسیهای بیشتر برای پیدا شدن دیگر اجساد فراهم نبود. در طول روزهایی که از حادثه میگذشت تنها یک گروه امدادرسان چینی توانستند برای دقایقی کوتاه وارد سانچی شوند و جعبه سیاه این کشتی را به بیرون منتقل کنند. پس از غرق شدن نفتکش سانچی دولت ایران، به احترام جانباختگان حادثه نفتکش سانچی و خانوادههای داغدار آنان، روز دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ را در سراسر ایران عزای عمومی اعلام کرد.
بی اطلاعی دیدهبانهای کشتی کریستال تا زمان تصادف
نادر پسندیده، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی
چینیها علت اصلی سانحه را عدم خروج کشتی سانچی از مسیر کشتی کریستال عنوان کردهاند. آنها همچنین معتقدند دیدهبان سانچی خطر را به افسر سوم اعلام کرده بود ولی وی کاری انجام نداده بود. از نظر چینیها افسر ناوبر سانچی در اتاق فرماندهی درباره موضوعات متفرقه صحبت کرده است ولی طبق بررسیهای تیم بررسیکننده ایرانی، پانامایی و بنگلادشی؛ تغییر مسیر کشتی کریستال به سمت راست که ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود سبب وقوع این تصادف شد. همچنین از نظر ما افسران و دیده بانهای کشتی کریستال تا زمان تصادف از سانحه مطلع نشده بودند. همچنین افسر و دیدهبان کریستال، نور هشدار دیدهبان سانچی که به صورت ۵ فلاش کوتاه براساس قوانین جهانی دریانوردی ارسال شده بود و معنی هشدار میدهد را متوجه نشده بودند.
بررسی جعبه سیاههای سانچی و کریستال
در جلسات مربوطه حادثه برای تهیه گزارش نهایی، گواهینامهها، نقشهها، گزارشهای فنی، گرافهای ثبت مسیر کشتیها، جعبه سیاههای (DVR) سانچی و کریستال نیز به همراه گزارش سفر، شیوهنامه و بارنامهها بررسی شد که بر این اساس کشتی CFکریستال در ۲۴ آذر ۹۶ از پاناما به سمت بندر دوت کادان حرکت کرد که حامل ۶۴ هزار تن دانه سویا بوده و قرار بود براساس محاسبات ۲۰ دی ماه ۹۶ به مقصد برسد.
لزوم برخورد با متخلفین
حسین هاشمی تختی، رییس کمیته بنادر و صنایع دریایی کمیسیون عمران
-کمیسیون عمران پرونده کشتی سانچی را بسته شده نمیداند، گفت که پس از دریافت گزارشهای تکمیلی از دستگاههای مربوطه، با متخلفان برخورد خواهد شد لذا در بعد حقوقی مسؤولیت این اتفاق برعهده سازمان بنادر و دریانوردی است که زیرمجموعه وزارت راه است و باید از نظر حقوقی پیگیر این موضوع باشد چرا که نماینده حاکمیت در مسایل حقوقی دریایی و دریانوردی است. همچنین بخشی از این حادثه مربوط به کارکنان بوده و باید این توضیحات داده شود که چرا روی کارکنان نظارت لازم وجود نداشته؟ چقدر به آنها آموزش دادهاند؟ نحوه جذب پرسنلی که مسؤولیت هدایت کشتی را برعهده داشتند چگونه بوده و آیا کنترل وضعیت روحی و آمادگی آنها برای این کشتی با این عظمت و اهمیت به درستی انجام شده است یا خیر ؟ و آیا روی توانمندی این افراد نظارتی بوده یا نه؟ اینها سؤالاتی است که باید در این رابطه به ما پاسخ بدهند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.