ضرورت سرمایه‌گذاری مطمئن برای فعالسازی صنایع و پیمانکاران ایرانی

وزیر نفت مطرح کرد ضرورت سرمایه‌گذاری مطمئن برای فعالسازی صنایع و پیمانکاران ایرانی   سمیه مهدوی- بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت گاز پالایش و پتروشیمی روز گذشته با حضور وزیر نفت و دیگر مدیران نفتی افتتاح شد. وزیر نفت در مراسم افتتاحیه به نامگذاری امسال تحت عنوان سال حمایت از کالای ایرانی از سوی […]

وزیر نفت مطرح کرد

ضرورت سرمایه‌گذاری مطمئن برای فعالسازی صنایع و پیمانکاران ایرانی

 

سمیه مهدوی- بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت گاز پالایش و پتروشیمی روز گذشته با حضور وزیر نفت و دیگر مدیران نفتی افتتاح شد. وزیر نفت در مراسم افتتاحیه به نامگذاری امسال تحت عنوان سال حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: صنعت نفت می‌تواند پیشران اقتصاد کشور باشد، اگر همه کمک کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بیژن زنگنه بیان‌کرد: صنعت نفت نه تنها از حیث حصول درآمدهای نفتی و تزریق آن به بودجه، بلکه از حیث اشتغالزایی و ایجاد حرکت در اقتصاد و بازسازی و نوسازی خود می‌تواند پیشران باشد.

وزیر نفت گفت: امروز در جمع صنعتگران و پیمانکاران داخلی می‌توانم بگویم برای فعالسازی صنایع و پیمانکاران ایرانی در بخش‌های بالادست و پایین‌دست، باید تقاضا ایجاد و منابع مطمئن برای سرمایه‌گذاری تأمین شود.

به گفته وزیر نفت، آغاز طرح بدون در نظر گرفتن منابع لازم پیش‌بینی شده، سبب بیچارگی پیمانکاران و متضرر شدن کارفرمایان خواهد شد.

هزینه ۱۷۰۰۰ میلیارد تومانی یک طرح با بودجه خصوصی‌ها

زنگنه طرح گازرسانی روستایی را نمونه خوبی از اجرای طرح بر پایه تقاضا عنوان کرد و گفت: این طرح موفق در ۴ سال عملکرد خود، منتهی به گازرسانی به ۱۱۵۰۰ روستا با ۱,۴ میلیون خانوار و ۱۰۷ شهر با بیش از ۳میلیون خانوار شد، به‌طور‌ی‌که هم‌اکنون جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گازرسانی به ۸۲ درصد و جمعیت شهری به جز دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان به ۹۹ درصد رسیده است.

وی افزود: برای این طرح در مجموع ۱۷۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شد، بدون آن‌که یک ریال از منابع دولتی باشد، ضمن آن‌که این طرح نمود بارز ارجاع کار به نیروهای ایرانی بود. تجهیزات از بازار ایران خریداری شد و پیمانکاران همگی ایرانی بودند.

به گفته وزیر نفت، اجرای این طرح به جز گازرسانی برای حدود ۵ میلیون خانوار، به ایجاد تقاضا برای بیش از ۱۰ میلیون بخاری گازی نیز منتهی شد.

با اشاره به این‌که صنعت نفت در برنامه ششم توسعه به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که بخشی از آن باید از منابع خارجی تأمین شود، افزود: هدف از ارجاع کارهای توسعه‌ای صنعت نفت به شرکت‌های خارجی علاوه بر جذب منابع، انتقال تکنولوژی است.

وی به بسته حدود ۶ میلیارد دلاری طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید اشاره کرد و افزود: اجرای پروژه‌های تعریف شده برای این طرح که در قالب ۳۴ بسته تعریف شده، قرار است از سوی شرکت‌های ایرانی انجام شود که ظرفیت عظیمی را در زمینه اشتغال ایجاد می‌کند.

واگذاری بیش از ۷۰ درصد کار به شرکت‌های ایرانی

به گفته زنگنه منابع این بسته‌ها قرار است از داخل تأمین شود و وزارت نفت پیش‌پرداخت برای تأمین و تدارک کار را برای آغاز، پرداخت می‌کند.

وزیر نفت با بیان این‌که با اجرایی شدن این طرح ۵۰ هزار شغل به صورت مستقیم در مناطق نفتخیز جنوب ایجاد می‌شود، افزود: نوسازی صنعت نفت و ایجاد اشتغال یک ضرورت است و در این طرح‌ها شرکت‌های ایرانی ملزم به استفاده از تجهیزات ایرانی هستند.

وی از دیگر اقدام‌های وزارت نفت برای ارجاع کار به سازندگان ایرانی را طرح ۱۰ گروه کالاهای ضروری صنعت نفت عنوان کرد و یادآورشد: قرارداد ۵۵۶ میلیون یورویی برای ساخت و انتقال تکنولوژی لوله‌های CRA با کنسرسیوم ایرانی اسپانیایی میانه سال ۹۶ به امضا رسید که بزرگ‌‌ترین قرارداد برای انتقال تکنولوژی بوده است.

زنگنه با بیان این که در حوزه دانش‌بنیان‌ها نیز کارهای بزرگی از سوی وزارت نفت در این سال‌ها انجام شده است، ادامه داد: قراردادهای پژوهشی متعددی در بخش بالادستی و پایین‌دستی نفت با تأکید بر پژوهش و ارتقای تکنولوژی در سال‌های اخیر انجام شده است.

وزیر نفت به امضای ۳ قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی در سال ۹۶ اشاره کرد و یادآورشد: قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی، آبان و پایدار غرب و سپهر و جفیر سال گذشته به امضا رسید و پیش‌بینی می‌شود در این قرارداد بیش از ۷۰ درصد کار از نظر ارزشی به شرکت‌های ایرانی سپرده شود. ضمن این‌که مذاکره نهایی چند قرارداد نیز در حال انجام است.

حضور خیره‌کننده خارجی‌‌ها در نمایشگاه نفت

مدیر بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت اعلام کرد: تعداد قابل توجهی از شرکت‌های بین‌المللی پرسابقه، با نفوذ و پرقدرت بین‌المللی که طالب حضور و فعالیت در صنعت نفت ایران هستند، در آوردگاه نمایشگاه بیست‌وسوم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران حضوری خیره‌کننده دارند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدناصری با اشاره به دوره زمانی آغاز به‌کار نمایشگاه گفت: نمایشگاه نفت امسال در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که زیستِ جهان ما کماکان در پیچ و تاب رخدادهای گاه نامیمون و دل‌آزار قرار دارد، اما با این حال بر این باوریم که جهان امروز را در فرجام، این صلح‌طلبان و مصلحان‌ هستند که می‌سازند.

وی با اشاره به منابع غنی نفت و گاز ایران و تأثیر‌گذاری و نقش حساس در معادلات اقتصادی جهان امروز گفت: در اختیار داشتن ظرفیت‌های بالقوه انرژی از یک‌سو و همجواری با منابع انرژی وسیع در خلیج‌فارس و دریای خزر و نیز دسترسی به آبراهه‌های بین‌المللی از سوی دیگر، نشان از آن دارد که ایران، در تأمین انرژی در بازار جهانی و تبادل آن، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

رییس روابط‌عمومی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به وجه تاریخی و در عین حال سیمای جوان و رو به آینده صنعت نفت ایران گفت: پس از گذشت بیش از یک قرن از اکتشاف نفت، ظرفیت‌های دست نخورده‌ای از منابع انرژی و نیز بالقوگی‌های فراوانی در تمامی حوزه‌های صنعت عظیم نفت وجود دارد که می‌تواند به جذب سرمایه‌های سودآور بسیار بینجامد. از سوی دیگر، با توجه به نیاز روزافزون ملی و بین‌المللی، هرگونه تلاش برای روزآمد کردن صنعت نفت ایران با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای انجام کارهای پژوهشی و جذب و بومی‌سازی فناوری‌های نوین برای ما امری بسیار مهم و حیاتی است.