«نعناع فلفلی» و خواص دارویی آن

«نعناع فلفلی» و خواص دارویی آن نعناع فلفلی، برای درمان سرماخوردگی‌های معمولی، سرفه، التهابات گلو و دهان و روده، عفونت‌های سینوسی و تنفسی نعنای فلفلی گیاهی علفی و ریزوم‌دار است که ارتفاع آن بین ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است. نعنا فلفلی را اغلب می‌توان در مناطق مرطوب مانند حاشیه رودخانه‌ها و جوی‌ها یافت. به همین […]

«نعناع فلفلی» و خواص دارویی آن

نعناع فلفلی، برای درمان سرماخوردگی‌های معمولی، سرفه، التهابات گلو و دهان و روده، عفونت‌های سینوسی و تنفسی

نعنای فلفلی گیاهی علفی و ریزومدار است که ارتفاع آن بین ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است. نعنا فلفلی را اغلب می‌توان در مناطق مرطوب مانند حاشیه رودخانه‌ها و جوی‌ها یافت. به همین دلیل برای رشد مناسب به رطوبت کافی نیاز دارد. نعنا فلفلی در محیطهای نیمه آفتابی تا سایه رشد بهتری دارد.

خواص دارویی

– نعنای فلفلی معمولاً برای درمان حالت تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، سوءهاضمه، التهاب روده و نفخ استفاده می‌شود. مطالعه‌ای در ایتالیا نشان داد که علائم التهاب روده در ۷۵درصد بیماران بعد از استفاده از نعنا فلفلی کاهش پیدا کرد.

– در سال ۲۰۱۱، مطالعه‌ای در ایران نشان داد که نعنا فلفلی می‌تواند دریافت پیام درد را کاهش دهد.

– در یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده شد که نعنای فلفلی می‌تواند از بیماران سرطانی در برابر اشعه‌های پرتودرمانی محافظت کند.

– برخی معتقدند رایحه نعنا فلفلی باعث افزایش سطح هوشیاری و حافظه می‌شود، البته برخی با این نظر مخالفند. با وجود این، از نعنا فلفلی در رایحه درمانی استفاده زیادی می‌شود.

– کمیسیون E آلمان اعلام داشت که مصرف برگ نعنا فلفلی ضداسپاسم بوده و برای درمان التهابات روده‌ای، التهاب مخاط دهان، زکام و مشکلات تنفسی مناسب است.

– استفاده خارجی از روغن نعنا فلفلی برای کاهش دردهای عصبی و عضلانی مفید است. از نعنا فلفلی کپسول‌هایی تهیه شده است که برای کاهش زمان درمان، کاهش اسپاسم‌های روده‌ای، افزایش موفقیت آندوسکوپی و کاهش درد در زمان تصویربرداری از روده مؤثر است.

– از نعنا فلفلی برای درمان سرماخوردگی‌های معمولی، سرفه، التهابات گلو و دهان، عفونت‌های سینوسی و تنفسی هم استفاده می‌شود.

– برخی افراد برگ نعنا فلفلی را بو کرده تا علائم سرماخوردگی را از بین ببرند.

– برخی افراد برای درمان دردهای قاعدگی، کبدی و صفراوی از نعنا فلفلی استفاده می‌کنند.

– استفاده از روغن نعنا به صورت موضعی برای درمان سردرد، دردهای عضلانی و عصبی، دندان درد، خارش، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و تسکین جای نیش پشه‌ها و حشرات مفید است.

– از نعنا فلفلی برای کاهش سوزش قلب هم استفاده می‌شود. البته نعنا فلفلی در غلظت‌های بالا می‌تواند باعث سوزش قلب شود.

منبع: سایت نارگیل