مونتاژ کاری بلای جان صنعت خودرو

مونتاژ کاری بلای جان صنعت خودرو مهدی‌قره‌داغلی -صنعت خودرو‌سازی ایران با تمامی تلاش‌های مدیران و حمایت‌های گوناگونی که از آن شده است نه تنها پیشرفت در خورتوجه‌ای نداشته، بلکه فاصله آن با خودرو‌سازان دنیا روز‌به‌روز بیش‌تر می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده درخصوص صنعت خودروسازی در ایران باید این نکته را یاد آور شد که شرکت‌های تولیدکننده […]

مونتاژ کاری بلای جان صنعت خودرو

مهدی‌قره‌داغلی -صنعت خودرو‌سازی ایران با تمامی تلاش‌های مدیران و حمایت‌های گوناگونی که از آن شده است نه تنها پیشرفت در خورتوجه‌ای نداشته، بلکه فاصله آن با خودرو‌سازان دنیا روز‌به‌روز بیش‌تر می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده درخصوص صنعت خودروسازی در ایران باید این نکته را یاد آور شد که شرکت‌های تولیدکننده خودرو مونتاژ کاری را جایگزین خلاقیت و نوآوری در تولید محصولات کرده‌اند.

باید اعتراف کنیم تا زمانی که مونتاژ در برابر طراحی و تولید پول‌سازتر باشد و دولت با اعمال تعرفه روی خودروهای خارجی، اجازه ایجاد شرایط رقابتی در بازار خودروی داخل را ندهد، هیچ پیشرفت و تولیدات نوآورانه‌ای را در این صنعت شاهد نخواهیم بود

باید به این نکته اشاره کرد که در واقع مونتاژکاری به عنوان صنعت به‌شمار نمی‌آید و با مونتاژ کاری چیزی به صنعت خودرو‌سازی اضافه نخواهد شد. در حالی که بخش اعظم مونتاژکاری در بخش دولتی انجام می‌شود و خودروسازان که وابستگی بیش‌تری به دولت دارند، تنها به دنبال کسب سود از طریق مونتاژکاری هستند و دلیل این امر نیز به این مسأله می‌رسد که به جهت عمر کوتاه مدیران بخش صنعت، آنها نیز تنها تصمیمات کوتاه‌مدت می‌گیرند و هیچ‌گاه چشم‌اندازی از آینده ندارند و برنامه‌ای طولانی‌مدت در جهت پیشرفت و ارتقا ساختار صنعت خودروسازی کشور مد نظر قرار نمی‌دهند.

البته فقط مونتاژ کاری عامل عقب‌ماندگی صنعت خودرو نیست بلکه عوامل دیگری نظیر اشتباهات مدیران، عدم وجود سیستم مدیریتی، نبود تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، کمبود ماشین‌آلات، تکنولوژی پایین و سایر مطالب مرتبط یا این صنعت نام برد.

در این مورد محمدعزیزی، عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت کنونی صنعت خودرو گفت: روندی که در صنعت خودروی کشور ما وجود دارد غلط است و متأسفانه بیش‌تر مونتاژکاری در این صنعت انجام می‌شود.

عزیزی گفت: حدود ۲۰سال است که خودروهای تولیدی داخل کشور بدون تغییر خاصی در حال تولید هستند و این موضوع در حالی است که دولت همواره با تعرفه واردات از صنعت خودرو حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: این سؤال پیش می‌آید که چرا در صنعت خودرو پیشرفت چشمگیری نداریم به‌طوری که خودمان توان طراحی پلتفرم و خودرو را پیدا کنیم و به معنی واقعی مشکل اصلی صنعت خودروی کشور ما چیست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در پاسخ باید گفت خودروسازان نمی‌توانند در جهت بهبود شرایط موجود اقدامی انجام دهند زیرا تا زمانی که دو خودروساز بزرگ کشور با این حجم از پرسنل اضافی و بدهکاری به‌کار ادامه دهند شرایط همین است، به‌طوری‌که مشاهده می‌کنیم هیچ یک از شرکت‌های زیر مجموعه خودروسازان سودده نیستند.

عزیزی در ادامه افزود: خودروسازان با شرایط موجود از ترس تعدیل نیرو و بیکاری کارگران و بدتر شدن شرایط به فعالیت خود ادامه می‌دهند به‌طوریکه در حال‌حاضر حدود ۴۵هزار نفر در یکی از خودروسازی‌ها مشغول کار هستند که تعداد زیادی از آنها مازاد هستند.

وی خاطر نشان کرد: برای بهبود وضعیت باید توان رقابتی خودروسازان افزایش یابد؛ پس از مطرح شدن شعار سال در حمایت از کالای ایرانی بسیاری از ذهن‌ها به این سمت حرکت کرد که باید جلوی واردات خودرو به کشور گرفته شود در حالی‌که این طرز فکر غلط است و نمی‌توان درهای کشور را به روی تجارت جهانی بست؛ بلکه باید با واردات خودروهای خارجی امکان رقابت را برای خودروهای داخلی فراهم کرد.

وی در ادامه با اشاره به سخنان مقام‌معظم‌رهبری گفت: در سخنان ایشان چند نکته کلیدی وجود داشت؛ اول کاهش قیمت تمام‌شده کالا و دوم افزایش کیفیت؛ نه این‌که مرز‌ها بسته شود و هر کالای بی‌کیفیت تولید داخل را با زور به مردم تحمیل کرد؛ مردم زمانی برای کالای ایرانی هزینه می‌کنند که کالایی کیفیت خوب و قیمت مناسبی داشته باشد، حتی در شرایط برابر با کالای خارجی مردم حاضرند برای حمایت از کالای ایرانی پول بیش‌تری پرداخت کنند.