وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت بر سر دو راهی تفکیک

وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت بر سر دو راهی تفکیک گروه تجارت- مجتبی قدیری لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت (لایحه تفکیک ۳ وزارتخانه) با قید دوفوریت در آخرین ماه‌های دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. لایحه‌ای که علی‌رغم تلاش دولت برای تصویب دو فوریتی آن به دلیل مخالفت هیأت رییسه و نمایندگان […]

وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت بر سر دو راهی تفکیک

گروه تجارت- مجتبی قدیری

لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت (لایحه تفکیک ۳ وزارتخانه) با قید دوفوریت در آخرین ماه‌های دولت یازدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. لایحه‌ای که علی‌رغم تلاش دولت برای تصویب دو فوریتی آن به دلیل مخالفت هیأت رییسه و نمایندگان مجلس در نهایت یک فوریتی آن در ۲۱ خرداد ۹۶ تصویب و برای بررسی‌های دقیق‌تر به کمیسیون‌ تخصصی یعنی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد.

در خصوص لایحه تفکیک وزارت صنعت، نباید شتابزده عمل کرد

عبدالرضاعزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: تصمیم‌گیری برای این اقدام نیاز به‌کار مطالعاتی و کارشناسی گسترده دارد و با عجله و شتابزده نباید اقدامی صورت گیرد.

مغایرت تفکیک وزارت صنعت با اهداف برنامه ششم

مسعودرضایی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس بر این باور است متولی تولید وقتی بازار را در اختیار نداشته باشد، ممکن است چیزی را تولید کنند که بازار به آن احتیاج ندارد و برعکس، بازار چیزی را وارد کند که تولید متضرر شود.

رفتن به سمت تفکیک وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت منطقی نیست

سلمان‌خدادادی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: به نظر بنده در شرایط فعلی کشور رفتن به سمت تفکیک منطقی نیست، چراکه هنوز ادغام چند سال گذشته به صورت کامل محقق نشده است که با توجه به اثرات آن تصمیم دیگری گرفته شود. ما اعتقاد راسخ داریم که با تفکیک مشکلی از کشور حل نخواهد شد.

لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت حساب ‌شده نیست

سهیلاجلودارزاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است لایحه تفکیک وزارت صنعت حساب ‌شده نیست و طبق آخرین گزارش‌های رسیده، کمیسیون‌های صنایع ‌و معادن، کشاورزی، اقتصادی ‌و اجتماعی موافق آن نیستند.

دولت به جای تفکیک، آیین‌نامه‌های نانوشته ادغام را تهیه و تدوین کند

به گفته محمدرضا بادامچی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دولت، بهتر است به جای تفکیک، آیین‌نامه‌های تجمیع این وزارتخانه‌ها را تهیه و تدوین و دوباره بازنگری کند. چرا که‌، تولید چه در بخش صنعت و چه کشاورزی نمی‌تواند جدا از تجارت باشد.

تولید و بازرگانی نیازمند مدیریت واحد هستند

خدیجه ربیعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است تفکیک این وزارتخانه بازگشت به گذشته است و جز نابسامانی، سرگردانی و تلف شدن وقت حاصلی نخواهد داشت.

احیای وزارت بازرگانی مغایر با قوانین و هدفگذاری‌های قبلی است

علی ساری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: دولت باید اجازه بدهد این وزارتخانه‌ به همین شکل فعلی باقی بماند، چراکه زمان کوتاهی از ادغام آنها نمی‌گذرد و هنوز به حالت پایدار خود نرسیده است.

تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن‌ و تجارت به صلاح کشور نیست

علی رستمیان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است در حال حاضر با توجه به ادغامی که چند سال قبل صورت گرفته، مدیریت متمرکزی در حوزه تولید و تجارت ایجاد شده و تا حدودی موفق هم بوده است.

تفکیک وزارت صنعت به چندپارگی فرایند تولید میانجامد

به اعتقاد روح‌ا… بابایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اگر تفکیک صورت بپذیرد شاهد ایجاد گسست و چندپارگی در فرایند تولید خواهیم بود، این در حالی است که مشکل فعلی این حوزه مدیریت واحد و متمرکز است.

تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن‌ و تجارت مبانی کارشناسی ندارد

شکورپورحسین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم بر این باور است تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن‌ و تجارت مبانی کارشناسی ندارد و به صلاح کشور نیست. دولت باید به جای تفکیک، وضعیت فعلی را مورد تجزیه و تحلیل و آسیب‌شناسی قرار دهد و برای مشکلات فعلی وزارت صنعت، راهکار ارایه کند.

با تفکیک صنعت از بازرگانی تعرفه‌گذاری‌های واردات به ضرر تولید می‌شود

علی‌اکبرکریمی، عضو کمیسیون ویژه اصلاح بخشی از ساختار دولت با بیان این‌که تولید و تجارت نیازمند مدیریت واحد هستند، گفت: در سال‌های گذشته که وزارت بازرگانی جدا از وزارت صنعت بود این دو وزارتخانه اختلاف‌ نظرهای اساسی با یکدیگر بر سر تعرفه‌گذاری داشتند و در نهایت همیشه تولید ضرر می‌کرد. به اعتقاد بنده تولید و تجارت نیازمند مدیریت واحد هستند به همین دلیل با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف هستم. به جای تفکیک باید به سمت واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش‌های خصوصی رفت، اگر وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت بزرگ شده است می‌توانیم بنگاه‌های اقتصادی آن را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم و وزارتخانه بعد نظارتی خود را افزایش دهد.

به هیچ عنوان به تفکیک تولید از تجارت رأی مثبت نمی‌دهم

بیت‌ا…عبدالهی، عضو کمیسیون اصلاح بخشی از ساختار دولت با بیان این‌که به هیچ عنوان به بزرگ شدن و توسعه دولت رای مثبت نمی‌دهم، گفت: دولت به جای تفکیک باید مأموریت‌های وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت را اصلاح کند و ببیند این وزارتخانه در زمان تفکیک چه اشکالاتی داشته است. انشاا… لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت در کمیسیون ویژه مجلس رد خواهد شد چراکه تولید و بازرگانی باید در کنار یکدیگر و در یک وزارتخانه باشند. دولت به جای تفکیک باید بخشی از ساختار و وظایف خود را بخش‌های خصوصی و غیردولتی واگذار کند. چرا که تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای توسعه و بزرگ کردن دولت و افزایش هزینه‌های جاری است.

لازم به ذکر است که تصویب لایحه تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن ‌و تجارت و احیای دوباره وزارت بازرگانی، از بین رفتن یکپارچگی مدیریت تولید و بازار و همچنین بازگشت تولیدکنندگان به دوران نه‌ چندان دوری است که از واردات بی‌رویه محصولات خارجی متضرر می‌شدند؛ بر همین اساس، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با مخالفت با تصویب لایحه تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن‌ و تجارت و عدم احیای دوباره وزارت بازرگانی، گام بزرگی در راستای حمایت از تولید ملی و اجرای اقتصاد مقاومتی ‌بردارند.