میلیارد‌ها دلار ایرانیان؛ صدقه سر ارزهای دیجیتال !!

میلیارد‌ها دلار ایرانیان؛ صدقه سر ارزهای دیجیتال !! رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از خرید بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار ارز مجازی توسط ایرانیان خبر داده و گفته است که این مبلغ به‌خاطر قانونی نبودن رمزینه پول‌‌ها و نبود بستر مناسب برای این نوع ارز‌ها از کشور خارج شده است. «محمدرضا پورابراهیمی» تأکید داشته که با […]

میلیارد‌ها دلار ایرانیان؛ صدقه سر ارزهای دیجیتال !!

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از خرید بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار ارز مجازی توسط ایرانیان خبر داده و گفته است که این مبلغ به‌خاطر قانونی نبودن رمزینه پول‌‌ها و نبود بستر مناسب برای این نوع ارز‌ها از کشور خارج شده است.

«محمدرضا پورابراهیمی» تأکید داشته که با توجه به پدیده‌های نوین جهان امروز، ایجاد ارز ملی مجازی یک ضرورت به نظر می‌رسد.

مزایا و معایب ارز رمزنگاری شده!

پورابراهیمی معتقد است که ارز ملی مجازی توسط کارشناسان داخل کشور ساخته می‌شود و قوانین تابع آن زیر نظر رگولاتور است:

«استفاده از ارزهای دیجیتالی خارجی به دلیل عدم شفافیت و نداشتن پشتوانه معتبر می‌تواند برای کشور مخاطراتی جدی در سیستم بانکی ایجاد کند؛ در واقع برای رفع این مشکل باید در مسیر توسعه ارز دیجیتال ملی گام برداشت.»

به گفته این نماینده مجلس ارز دیجیتال ایران می‌تواند باعث گسترش مراودات اقتصادی کشور شود و توانایی ساخت یک بستر برای پیمان‌های پولی چندجانبه میان ایران و کشور‌ها باشد که علاقه‌ای به تجارت با ایران را ندارند. او همچنین به ضدتحریم بودن ارزهای دیجیتالی تأکید کرده:

«یکی از مزایای ارز دیجیتال عدم ارتباط با رگولاتور مالی ایالات متحده آمریکا است و همین مسأله باعث شده تا تحریم‌ها دور زده شود.»

۲٫۵ میلیارد دلار یا ۴ میلیارد دلار؟!

پورابراهیمی براساس آمارهای دریافت شده با وجود این‌که بخش بسیار محدودی از مردم کشورمان مشتری ارزهای مجازی و این بازار نوین هستند تا به امروز رقمی بیش از ۲٫۵میلیارد دلار به منظور خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیش‌تر فعالان حوزه پول دیجیتالی به منظور سفته بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می‌شوند.

اما آرش مصالح، کارشناس بلاکچین در گفت‌و‌گو با سایت دیجیاتو عنوان می‌کند که رقم اصلی این مقدار شاید بیش‌تر و نزدیک به ۴ میلیارد دلار باشد چرا که بسیاری از معاملات ثبت رسمی نمی‌شوند و خرده معاملات در ارزهای مجازی بعد از انبوه شدن به رقم جالب توجهی دست پیدا می‌کند:

«بانک مرکزی صرفاً برای جلوگیری از همین خروج ارز دستور ممنوعیت بیت‌کوین را صادر کرد و یقینا این مسأله همیشگی نخواهد بود چرا که همین سازمان بهتر از همه می‌داند که ارزهای دیجیتالی آینده اقتصاد هستند. حالا که به گفته وزیر ارتباطات پروژه ارز دیجیتال ملی بررسی و مدل آزمایشی آن آماده شده، بهترین وقت هست که بانک مرکزی هم با ورود به این مسأله در به جریان افتادن یک ارز ملی با پشتوانه قوی راه را هموار کند.»

برگشت به بی‌ارزشی ارزهای دیجیتال ؟!

به گفته این کارشناس بلاک چین، در برابر ارز دیجیتال برگشت به عقب معنی ندارد چراکه پیکره آینده دنیا براساس تکنولوژی بلاک چین است و به همین دلیل باید آن را پیگیری کرد تا به نتیجه رسید. او معتقد است در این موضوع درنگ و تأمل می‌تواند خسارت‌بار باشد:

«روسیه و چین با ارزهای ملی خود به جنگ بیت‌کوین رفته‌اند و از قدرتمند شدن آن جلوگیری کرده‌اند. این‌که بیت‌کوین از برخی منظر‌ها در کشور مشکل دارد نباید باعث این بشود که کل ماهیت ارزهای دیجیتال به زیر سؤال برود. مخالفت با این نوع ارز‌ها فقط به خاطر بیت کوین مثل مخالفت با اینترنت به‌ خاطر وجود برخی سایت‌هاست. تکنولوژی بلاکچینی که بیت‌کوین در بستر آن بزرگ شده به خودی خود چیز بدی نیست و آینده بسیاری از موارد کشورداری را در خود در بر می‌گیرد.»

سیاست بانک مرکزی؟!

به گفته کارشناسان بانکی و اقتصادی و حتی وزیر ارتباطات، بانک مرکزی به عنوان قانون‌گذار حوزه ارزی کشور بهتر است که نسبت به صدور مجوزهای لازم برای ایجاد ارز دیجیتالی ملی و بهره‌گیری از آن اقدام کند. گفتنی است معاونت فناوری‌های نوین این سازمان چندی پیش خبر از این داده بود که سیاست بانک مرکزی پیرامون ممنوعیت این ارز‌ها همیشه پایدار نخواهد بود و دیدگاه و سیاست جدید این سازمان نسبت به ارزهای دیجیتالی در اواسط سال جاری اعلام خواهد شد.

کارایی ارزهای دیجیتال !

ارزهای دیجیتال از فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند و به‌کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهند. اکثر ارزهای دیجیتال روی پایگاه داده توزیع شده‌ای به نام بلاک چین اجرا می‌شوند. بیش‌تر واحد‌های اصلی ارز دیجیتال (به جز توکن‌ها) توسط یک فرایند به نام استخراج یا ماین تولید می‌شوند.

معرفی تمام ارزهای دیجیتال !!

این ۲٫۵ میلیار دلار پول مردم ایران و یا به روایتی ۴ میلیارد دلار صرف خرید ارزهای دیجیتال مختلف شده است که در زیر آمده است؛همه آنها را بشناسید.

بیت‌کوین

بیت‌کوین دارک

بیت‌کوین کش

بیت کانکت

بیت شرز

بایت بال

بایت کوین

دش

دیکرد

دیجی بایت

داج کوین

اتریوم

اترکلاسیک

فکتوم

گیم کردیتز

یوتا

کومودو

لیسک

لایت کوین

لیک

مونرو

ان‌ای ام

نئو(انتشرز)

ان اکس تی

پیو اکس

ریپل

سیاکوین

استیم

استلار

استریتیز

سیسکوین

ویوز

زی کش

————-

منابع:

Digiato.com

Wikipedia

Arzdigital.com