دستگاه‌های اجرایی مطابق قانون باید آگهی مناقصات خودرا در روزنامه‌ها درج کنند

نماینده اصفهان در گفت‌وگوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده دستگاه‌های اجرایی مطابق قانون باید آگهی  مناقصات خودرا در روزنامه‌ها درج کنند رامین شاهی- مطبوعات، رکن چهارم دموکراسی و چالش‌هایی که با آن دست به گریبان است. از عدم برقراری عدالت بین رسانه‌ها در طرح رتبه‌بندی رسانه‌ها گرفته تا عدم اجرای صحیح قانون مناقصات در مطبوعات را شامل […]

نماینده اصفهان در گفت‌وگوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده

دستگاه‌های اجرایی مطابق قانون باید آگهی  مناقصات خودرا در روزنامه‌ها درج کنند

رامین شاهی- مطبوعات، رکن چهارم دموکراسی و چالش‌هایی که با آن دست به گریبان است. از عدم برقراری عدالت بین رسانه‌ها در طرح رتبه‌بندی رسانه‌ها گرفته تا عدم اجرای صحیح قانون مناقصات در مطبوعات را شامل می‌شود.

زهرا سعیدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس، نایب رییس فراکسیون جوانان مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با خبرنگار روزنامه مناقصه‌مزایده در این خصوص گفت‌وگویی انجام داده که در پی می‌آید:

* نظر خود را در خصوص رتبه‌بندی رسانه‌ها بفرمایید و این‌که آیا اصلاً رتبه‌بندی فعلی با عدالت انجام شده است یا خیر؟

خیلی‌‌ها را باید در این رتبه‌بندی‌‌ها حذف کنند زیرا که احتمال سوءاستفاده در آن زیاد است. موضوعی که قابل درک این‌ است که باید رتبه‌بندی با شاخص‌هایش، نیازسنجی و نظرسنجی شود و آیتم‌‌های در نظر گرفته منطقی و اصولی و علمی و باثبات باشد و این‌که آگاهانه و هوشمندانه براساس عدالت بتواند عدالت را در خودش هضم کند.

* یکی از مشکلات رتبه‌بندی رسانه‌ها، بحث داوران است، به نظر شما چه افرادی دارای صلاحیت داوری هستند؟

معمولاً انتخاب افرادی که بخواهند آیتم بدهند و نمره بدهند مهم‌تر از آیتم‌هایی است که تعریف می‌شود. این افراد باید دارای هوشمندی سیاسی، درک اجتماعی و رتبه علمی باشند که به خوبی تحلیل کنند. آنچه که کشورمان و شیعه به خود می‌بالد و مسلمانان دارند، بحث عدالت است.

* شما به اهل رسانه محبت دارید و پیگیر چالش‌هایش هستید، آیا برنامه‌ای برای تعاملات مطبوعاتی با وزارت ارشاد دارید؟

قرار شد در این زمینه صنف مکاتبه‌ای با فراکسیون و کمیسیون فرهنگی انجام دهد. جدای از آن به عنوان یک نماینده مردمی با هر کدام از نمایندگان مکاتبه کنیم، بهتر است. همچنین قرار است این موضوع از طرف صنف نیز مطرح شود تا در این باره ارزیابی‌هایی صورت گیرد تا حقی از کسی ضایع نشود.

* از سامانه ستاد یا سامانه تدارکات الکترونیکی دولت خبر جدیدی دارید؟

طبق قانون تمام معاملات دولتی و تمام مناقصات باید در آنجا ابلاغ شوند. همچنین باید تمام مناقصات سازمان‌ها در این سامانه وارد شود. طبق ماده ۱۳ قانون مناقصات باید تمام آگهی‌ها نه تنها در نشریات و روزنامه‌ها بلکه در این سامانه نیز درج شود، اما متأسفانه یکسری دستگاه‌ها، مناقصه‌ها و آگهی‌هایشان را مستقیم در سامانه درج می‌کنند و به روزنامه‌ها آگهی نمی‌دهند که این کار غلطی است و ضمن این که آگهی‌هایشان را خلاصه‌تر کردند؛ در حالی که طبق ماده ۱۳ قانون مناقصات باید مشخصا نام مناقصه ،تاریخ دریافت اسناد و تاریخ تحویل اسناد وتاریخ بازگشایی پاکت ها  در یک مناقصه درج کنند اما برخی رعایت نمی‌شود، دستگاه‌ها هم می‌گویند مصوبه، مصوبه دولت بوده است!