گذر ایران از ازدواج‌های زودهنگام؟!

گذر ایران از ازدواج‌های زودهنگام؟! گروه اجتماعی- هنوز دنیا نیامده عقدشان را در آسمان‌ها می‌بستند و به محض این که سن تکلیف دختر می‌رسید، عقد را نهایی می‌کردند! حکایت دردناک جامعه ایران اما وقتی بغرنج‌تر می‌شد که اکثر خانواده‌هایی که زود دختر و پسرشان را رهسپار خانه عشق می‌کردند، خانواده‌هایی بودند که توان مالی خاصی […]

گذر ایران از ازدواج‌های زودهنگام؟!

گروه اجتماعی- هنوز دنیا نیامده عقدشان را در آسمان‌ها می‌بستند و به محض این که سن تکلیف دختر می‌رسید، عقد را نهایی می‌کردند!

حکایت دردناک جامعه ایران اما وقتی بغرنج‌تر می‌شد که اکثر خانواده‌هایی که زود دختر و پسرشان را رهسپار خانه عشق می‌کردند، خانواده‌هایی بودند که توان مالی خاصی نداشتند و بیش‌تر دل به دریا می‌سپردند!

پیوند مقدس ازدواج در برزخی از اشتباه به نابودی کشانده می‌شود و این تاوانی است که تمامی اعضای جامعه را درگیر می‌کند و تبعاتش را تمامی جامعه باید پس بدهند.

سن ازدواج زودهنگام

براساس اعلامیه سازمان ملل ازدواج کودکان در سن کم‌تر از ۱۸ سال، ازدواج زودهنگام تلقی می‌شود البته این امر بسته به نوع فرهنگ جامع و شرایط حاکم بر آن متغیر است، اگر بخواهیم بر طبق فرهنگ حاکم بر کشور این امر را در استان مازندران بررسی کنیم در جامعه امروزی ازدواج در سن ۱۸-۱۵سالگی ازدواج‌های زودهنگام تلقی می‌شود.

شکست عاطفی و در نهایت طلاق!

شکست عاطفی و طلاق در این نوع ازدواج‌‌ها بالا‌ترین آمار‌ها را در میان ازدواج‌های دیگر دارد. معمولاً دخترانی که تحصیلات کم‌تر و از لحاظ سطح اجتماعی خانواده در سطح پایین جامعه قرار دارند، خانواده‌هایشان دچار فقر شدید هستند و به دلیل این امر زودتر از سایر دختران ازدواج می‌کنند زیرا این والدین بودن دختران را هزینه و بار اضافی بر هزینه خانوار می‌دانند. به دلیل نرسیدن طرفین به بلوغ فکری در این نوع ازدواج‌‌ها انتظارات طرفین از هم زیاد شده و نمی‌توانند به درک درستی از زندگی برسند.

گذر از ازدواج زودهنگام

مجلس با طرحی یک فوریتی به مقابله با ازدواج‌های زودهنگام رفته است. پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس گفته طرحی یک فوریتی تهیه شده که براساس آن حداقل سن ازدواج دختران ۱۶ سال و برای پسران ۱۸ سال در نظر گرفته شده است.

با این که همین سن ازدواج نیز در شرایط کنونی مناسب نیست اما همین که از ازدواج‌های با سنین بعضاً تک‌رقمی جلوگیری کنیم، یعنی در مسیر درست پیش می‌رویم.