با افتتاح پروژه راهآهن قزوین- رشت ممکن میشود نزدیکی طنین سوت قطار در دیار میرزا کوچکخان! گروه راه و شهرسازی- ساخت طرح ملی خط آهن قزوین- رشت در مراحل تکمیلی خود قرار گرفته است تا با افتتاح آن سوت قطارهای سراسری به دیار میرزا کوچک خان برسد و استان شمالی گیلان به خطوط سراسری […]
با افتتاح پروژه راهآهن قزوین- رشت ممکن میشود
نزدیکی طنین سوت قطار در دیار میرزا کوچکخان!
گروه راه و شهرسازی- ساخت طرح ملی خط آهن قزوین- رشت در مراحل تکمیلی خود قرار گرفته است تا با افتتاح آن سوت قطارهای سراسری به دیار میرزا کوچک خان برسد و استان شمالی گیلان به خطوط سراسری متصل شود. موضوع مهمی که میتواند یکی از حلقههای مفقوده کریدور شمال جنوب را تکمیل کند تا ظرفیت بالای جغرافیایی ایران بتواند موجب اتصال روسیه و شمال اروپا به اقیانوس هند و شرق آسیا شود. هر چند یک قطعه مهم دیگر تا رسیدن به آستارا پیش رو خواهد بود .همچنین این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد. با افتتاح راهآهن آستارا رسماً امکان انتقال محمولههای اقتصادی از خلیجفارس به آذربایجان و کشورهای اروپای شرقی به وجود خواهد آمد.
مختصات پروژه راه آهن قزوین- رشت
پروژه راه آهن قزوین- رشت بطول ۱۶۵ کیلومتر، بهصورت یک خطه، با سرعت طرح km/h 160 برای مسافری وkm/h 120 برای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در قزوین شروع و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت میرسد. لازم به ذکر است، مسیر از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل میشود و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی میگردد.
همچنین تعداد نه ایستگاه شامل: دستجرد، کوهین، شیرینسو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر در نظر گرفته شده است.
لزوم توجه به تکمیل خط آهن قزوین به رشت
محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در آبان ماه سال ۹۶ اعلام کرده بود که تا آن لحظه حدود ۷۸ درصد از اعتبارات مورد نیاز امسال مربوط به پروژه راهآهن قزوین- رشت پرداخت شده و از نظر مالی هیچ مشکلی برای این پروژه نداریم. وی خواستار توجه به آثار راهآهن قزوین- رشت در راستای توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و منطقه بود و تکمیل معتقد بود این پروژه حتی از نظر سیاست بینالمللی نیز موجب تقویت کشور میشود و میتواند عاملی برای تحکیم روابط سیاسی بین ایران و کشورهای همسایه باشد.
پایان زیرسازی راهآهن قزوین- رشت در پایان هفته جاری
مدیرکل ساخت راهآهن منطقه ۲ کشور از پایان زیرسازی راهآهن قزوین- رشت در روز جمعه پیش رو خبر داده و گفته است که خوشبختانه پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه خط آهن قزوین به رشت از مرز ۹۹ درصد نیز عبور کرده و پیشبینی میکنیم با سفری که معاون وزیر راه آخر هفته پیش رو به قزوین خواهد داشت لذا زیرسازی این طرح بهطور رسمی به پایان خود برسد و پس از زیرسازی اقدامات نهایی برای به پایان رسیدن روسازی این پروژه مهم نیز آغاز خواهد شد. همچنین باید گفت حدود ۲٫۵کیلومتر از این مسافت باقی مانده که زیرسازیاش به پایان رسیده، امکان آن را دارد که ظرف چند روز نهایی شود اما ۱٫۵ کیلومتر مربوط به ریلگذاری در یکی از پلهای طراحی شده در این مسیر است که احتمالاً قدری کار بر روی آن طولانیتر خواهد شد و اگر خوشبختانه اقدامات اساسی در زیربناهای لازم در این محور به پایان رسیده و اگر اشکال خاصی به وجود نیاید، میتوان به نهایی شدن کار در این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن امیدوار بود.
راهآهن قزوین- رشت به عنوان یکی از ۵ پروژه اولویتدار ریلی کشور
راهآهن قزوین- رشت به عنوان یکی از ۵ پروژه اولویتدار ریلی کشور در قالب طرحهای اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته که پس از رسیدن ریل به همدان و کرمانشاه، رشت در کنار ارومیه دیگر اولویتهای ریلی ایران به حساب میآید. پس از پایان کار روی این پروژهها شرکت ساخت برنامهریزی کرده تا کار اتصال شهرهایی مانند اردبیل، سنندج و بوشهر به شبکه ریلی کشور را با سرعت بیشتری دنبال کنند. در حال حاضر با اتصال ریلی آستارای ایران به آستارای آذربایجان از طریق یک پل مرزی و امکان حمل و نقل ترکیبی در این منطقه به وجود آمده که البته نیاز به تکمیل فاصله ریلی باقی مانده در ایران دارد. همچنین باید گفت برای احداث راهآهن قزوین-رشت به قیمت روز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است تا پروژه در زمان مقرر به بهرهبرداری برسد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.