۶ عامل مؤثر بر قیمت جهانی طلا تا پایان سال ۲۰۱۶

  تازه‌‌ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی سیتی‌بانک نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی تحت تأثیر عوامل مختلفی می‌گیرد که نوساناتی برای این فلز گران‌بها را به دنبال خواهد داشت. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، انتشار آمارهای ناامید کننده اخیر در آمریکا، نشان می‌دهد که رشد و رونق اقتصادی این […]

 

تازه‌‌ترین تحلیل کارشناسان اقتصادی سیتی‌بانک نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی تحت تأثیر عوامل مختلفی می‌گیرد که نوساناتی برای این فلز گران‌بها را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، انتشار آمارهای ناامید کننده اخیر در آمریکا، نشان می‌دهد که رشد و رونق اقتصادی این کشور هنوز به وضعیت باثباتی نرسیده است.

براساس این گزارش رشد اقتصادی آمریکا در ۳ ماه نخست امسال به کم‌تر از ۰٫۵ درصد رسیده و اقتصاد این کشور طی ماه گذشته نیز کم‌تر از ۱۶۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

قیمت جهانی طلا که از ابتدای امسال تاکنون ۱۹ درصد رشد داشته بار دیگر تحت تأثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا قرار گرفته است. به اعتقاد تحلیلگران سیتی‌بانک یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تعیین مسیر قیمت طلا در ماه‌های آینده روند نوسانات ارزش دلار خواهد بود.

دیگر عامل مؤثر بر قیمت جهانی طلا نیز روند قیمت نفت خواهد بود. به نظر می‌رسد افزایش احتمالی قیمت نفت طی ماه‌های آینده می‌تواند تأثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد.

گمانه‌زنی‌های مربوط به نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا طی ماه‌های آینده نیز می‌تواند عامل مؤثری بر قیمت جهانی طلا باشد. افزایش نرخ بهره می‌تواند موجب رشد ارزش دلار و در نتیجه کاهش قیمت طلا شود.

البته با توجه به وضعیت رشد اقتصادی و بازار کار آمریکا بعید به نظر می‌رسد که فدرال رزرو بخواهد حداقل در نشست ژوئن نرخ بهره را افزایش دهد.

دیگر عامل مؤثر بر قیمت طلا از دیدگاه کارشناسان اقتصادی سیتی‌بانک، برگزاری همه‌پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا است که قرار است ۲۳ ژوئن یعنی ۳ تیرماه برگزار شود.

تحلیلگران مؤسسه سرمایه‌گذاری والش تریدینگ نیز ضمن اشاره به کاهش مجدد قیمت طلا به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرده‌اند که اکنون بهترین فرصت برای خرید و سرمایه‌گذاری است. به نظر می‌رسد روند نزولی ارزش دلار تحت تأثیر آمارهای ناامید کننده اقتصادی در آمریکا ادامه خواهد یافت و این مسأله در نهایت به نفع قیمت طلا خواهد بود.

 

تحلیلگران مؤسسه اف‌سی‌استون نیز تأکید کردند که نوسانات موجود در بازار بین‌المللی سهام و ارز تأثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا نوسانات اخیر آن داشته است. به نظر می‌رسد نوسانات شاخص سهام و مسیر ارزش دلار در روزهای آینده بیشترین تأثیر را بر قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی خواهد داشت.