حمایت از تولیدات داخلی در پیوست قراردادهای IPC و EPC

مدیرعامل شرکت نفت مطرح کرد   حمایت از تولیدات داخلی در پیوست قراردادهای IPC و EPC   سمیه مهدوی-مدیرعامل شرکت ملی نفت در توضیح اقدامات صورت گرفته در حمایت از ۱۰ گروه کالای صنعت نفت و به‌کارگیری آنها در پروژه‌های صنعت نفت، گفت: در پروژه‌های IPC پیوستی برای ساخت داخل پیش‌بینی شده که تشویق و […]

مدیرعامل شرکت نفت مطرح کرد

 

حمایت از تولیدات داخلی در پیوست قراردادهای IPC و EPC

 

سمیه مهدوی-مدیرعامل شرکت ملی نفت در توضیح اقدامات صورت گرفته در حمایت از ۱۰ گروه کالای صنعت نفت و به‌کارگیری آنها در پروژه‌های صنعت نفت، گفت: در پروژه‌های IPC پیوستی برای ساخت داخل پیش‌بینی شده که تشویق و جریمه برای پیمانکار هم در نظر گرفته شده و الزام‌آور است. بر همین اساس قیمت کالاهای داخلی حتی اگر گران‌تر باشد ارجحیت دارد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، علی کاردر بیان‌کرد: در قراردادهای IPC جدید حتی اسم شرکت و کالا هم قید شده و پیمانکار موظف است نیاز خود را از همان شرکت تأمین کند و اگر نکند جریمه می‌شود. از طرف دیگر هم به شرکت‌های داخلی تولیدکننده هم اعلام کرده‌ایم که نباید در شرایط انحصاری قرار گیرند و ما مراقب هستیم تا قیمت‌ها درست اعلام شوند. در قراردادهای EPC هم چنین پیوستی دیده شده است.

کاردر درباره توجه به مسؤولیت اجتماعی در کنار راهبرد و برنامهریزی‌های جدید هم تصریح‌کرد: رعایت مسؤولیت اجتماعی تکلیف مستقیم شرکت‌های دولتی نیست و شرکت‌های خصوصی برای این‌که بتوانند در منطقه فعالیت و رابطه اجتماعی برقرار کنند، مکلف به این کار هستند و مسؤولیت اجتماعی به عنوان وظیفه مهم اجرا می‌شود. شرکت‌های نفتی برای این‌که وارد مناطق محروم و کم برخوردار شوند، لازم است برای مردم آن منطقه مدرسه و درمانگاه و خدماتی را در نظر بگیرند. با وجود محدودیت‌های منابع مالی این برنامه در دستور کار شرکت ملی نفت است و در هم‌اکنون در پروژه‌های EPC و EPD باید درصدی از منابع برای مسؤولیت اجتماعی در مناطقی که پروژه اجرا می‌شود، هزینه شود.

ورود سرمایه مردم به توسعه پروژه‌های نفتی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که برای نخستین بار صندوق پروژه برای تأمین منابع مالی در طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت تعریف شده و در حال مذاکره برای ثبت آن هستیم، گفت: این صندوق پروژه یونیت‌های سرمایه‌گذاری را برای شهروندان و پیمانکاران در نظر می‌گیرد تا سرمایه‌گذار پروژه شوند. بخشی از ۶,۳ میلیارد دلار سرمایه‌ای که تعریف کرده‌ایم در همین صندوق پروژه شکل می‌گیرد. در روزی هم که اعلام برای خرید می‌شود، هر فرد می‌تواند یونیت‌های عرضه شده را به قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی خریداری کند و سود آن شناسایی و براساس قیمت روز دلار پرداخت‌ می‌شود.

وی افزود: البته در کنار آن از کمک صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت هم برای تأمین سرمایه مورد نیاز استفاده خواهیم کرد. مسأله مهم این است که برای اولین بار مردم منابعشان مستقیم در توسعه میدان به‌کار گرفته و بازگردانده می‌شود.

ایجاد هاب انرژی در جاسک

کاردر همچنین با اشاره به اهمیت پروژه‌های آغاز شده در منطقه راهبردی جاسک، گفت: مخازن این طرح از سوی بخش خصوصی و در قالب قرارداد BOO احداث خواهد شد. در احداث خطوط لوله این طرح نیز از ظرفیت لوله‌سازان ایرانی استفاده می‌شود و انشاا… در جاسک شاهد ایجاد یک هاب انرژی خواهیم بود.

باز شدن پای مسایل امنیتی به منطقه مکران

وی درباره حضور شرکتهای فعال در عرصههای نظامی و شرکتهای شبه‌دولتی در پروژه‌های نفتی از جمله توسعه منطقه مکران گفت: دلیل این حضور، امنیتی بودن این منطقه است و حضور نیروهای نظامی‌ به اجرای پروژه در این منطقه کمک می‌کند.

اختلاف نظر در به‌کارگیری تجهیزات داخلی  

کاردر در خصوص توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، گفت: طبق قرارداد و موارد پیش‌بینی شده، اگر شریکی از قرارداد بیرون برود تمام سهام خود را به شریک بعدی خود می‌دهد و هیچ پرداختی به آن صورت نمی‌گیرد.

کاردر افزود: در بخش‌هایی از جمله به‌کارگیری شرکت‌های داخلی و استفاده از تجهیزات داخلی اختلاف نظر داریم و کمیته‌های ما درحال بررسی و مذاکره در این باره هستند، زیرا ما بر استفاده از شرکت‌ها و تجهیزات داخلی تأکید داریم. شرکت‌های طرف قرارداد در این پروژه تاکنون ۹۰ میلیون دلار هزینه کرده‌اند.