گشایش گره چالشهای شهر تهران با رعایت استانداردهای لازم عقبماندگی شدید در شبکه حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، فرسودگی ناوگانهای حمل و نقل عمومی، بارگذاری ساختمانی خارج از گنجایش جمعیتی شهر و… از مهمترین نقاط تاریک در حوزه عملکرد مجموعه شهرداری تهران در سالهای گذشته بوده است. به گزارش سیناپرس، حال شهردار جدید برای […]
گشایش گره چالشهای شهر تهران با رعایت استانداردهای لازم
عقبماندگی شدید در شبکه حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، فرسودگی ناوگانهای حمل و نقل عمومی، بارگذاری ساختمانی خارج از گنجایش جمعیتی شهر و… از مهمترین نقاط تاریک در حوزه عملکرد مجموعه شهرداری تهران در سالهای گذشته بوده است.
به گزارش سیناپرس، حال شهردار جدید برای مدیریت این کلانشهر با چالشهای زیادی روبهرو است و برای ساخت یک شهر با استانداردهای لازم باید توجه ویژهای به فراهم آوردن زیرساختهای شهری مانند توسعه سرانه فضای سبز، کاهش آلایندگیها، بهبود شبکه حمل و نقل شهری، توسعه مراکز فرهنگی و ورزشی داشته باشد. بیتردید طیف وسیعی از این اقدامها میتواند تأثیر عمدهای بر کیفیت زندگی اجتماع محلی، الگوی رشد و چشمانداز توسعه اقتصادی داشته باشد.
حجتمیرزایی، معاون برنامهریزی شهرداری با اشاره به معضلهای کنونی شهر تهران گفت: یکی از معضلهای شهر تهران تابآوری پایین این شهر است که در مقابل حوادثی چون زلزله و آتش موجب به خطر افتادن شهروندان آن میشود. تهران جزو ۵ شهر خطرخیز از نظر سیلاب قرار دارد و ۳۰۰ ساختمان شبیه به ساختمان پلاسکو در این شهر وجود دارد.
به گفته وی، امروز شهر تهران یکی از بزرگترین مراکز تولید آلایندگی است به شکلی که از سال ۹۰ تا ۹۶، ۲۰۰ روز ناسالم داشتهایم. بر مبنای گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال ۹۶، تهران ۸ روز هوای ناسالم، ۱۰۰ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و ۲۴۳ روز هوای سالم را تجربه کرده است.
میرزایی با تأکید بر اینکه در حال حاضر شهر تهران با معضلات اقتصادی بسیاری مواجه است، افزود: نظام مالیه کج کارکرد که از ۳ دهه گذشته ادامه پیدا کرده است، موجب شده که شهر تهران به سمت شهرفروشی گستردهای گام بردارد و به این ترتیب بسیاری از بنیانهای شهری ویران شود و تهران را به شهری بیهویت، بیخاطره و بیآرمان تبدیل کند که آینده آن فروخته شده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به معضل آلودگی ترافیک در شهر تهران گفت: این معضلها قابل حل هستند به شرطی که شیوههای حل آنها را تغییر دهیم. هیچ کجای دنیا برای جمعآوری زباله پول پرداخت نمیکنند بلکه زباله را میفروشند.
سهم عظیم موتورها و اتوبوسها در آلایندگی تهران
وحید حسینی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: هماکنون مجموعه خودروهای فرسوده و استانداردهای نه چندان خوب و آلایندگی باعث شده که حجم تولید آلایندگی در شهر تهران افزایش پیدا کند. در فصول بهار و تابستان که مکانیسم باد و جا به جایی اتمسفر زیاد است، آلودگی هوا عملاً از شهر خارج میشود. در نتیجه روزهای آلوده زیادی در این ایام وجود ندارد اما در فصلهای سرد سال که هوا ساکن است و جا به جایی هوا وجود ندارد، حجم زیادی آلودگی تولید و این آلودگیها در سطح شهر میماند و روزهای آلوده را برای ما رقم میزند.
تهرانیها ۲۰میلیون ساعت در روز پشت ترافیک میمانند
محمددرویش، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع با بیان اینکه ظرفیت زیستپذیری تهران دو میلیون و ۳۰۰ تا دو میلیون و ۵۰۰ میلیون نفر است، گفت: محدوده تهران برای این تعداد میتواند محل زندگی با کیفیتی باشد اما آنچه ما را در تهران با بحران جدی روبهرو کرده آن است که برای جمعیتپذیری شاخص ظرفیت زیستی تهران را در نظر نگرفتهایم و دست کم ۴ برابر آنچه در تهران امکان زندگی وجود دارد، زندگی ثابت است که این رقم در روز به ۱۶٫۲میلیون نفر افزایش پیدا میکند. این حجم بزرگ رفت و آمد و حضور مردم سبب شده تا تهران با بحرانهای جدی روبهرو شود که نمود بیرونی آن ترافیک، آلودگی هوا، کمبود آب است و در مجموع عیار کیفیت زندگی در تهران پایین آمده و میبینیم بالاترین آمار طلاق، افسردگی، بزهکاری و خودکشی در این شهر است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.