تأثیر شرایط اجتماعی در بروز اختلالات روانی

تأثیر شرایط اجتماعی در بروز اختلالات روانی رییس انجمن علمی پزشکی روان تنی ایران با تأکید بر نقش مسایل محیطی و اجتماعی بر سلامت روان جامعه گفت: مطالعات نشان می‌دهند که شرایط اجتماعی در بروز ۵۵ درصد از اختلالات و مشکلات روانی تأثیرگذار هستند. به گزارش ایرنا، احمدعلی نوربالا در این زمینه اظهارداشت: همچنین مطالعات […]

تأثیر شرایط اجتماعی در بروز اختلالات روانی

رییس انجمن علمی پزشکی روان تنی ایران با تأکید بر نقش مسایل محیطی و اجتماعی بر سلامت روان جامعه گفت: مطالعات نشان می‌دهند که شرایط اجتماعی در بروز ۵۵ درصد از اختلالات و مشکلات روانی تأثیرگذار هستند.

به گزارش ایرنا، احمدعلی نوربالا در این زمینه اظهارداشت: همچنین مطالعات نشان می‌دهند که عوامل رفتاری نیز ۳۰ درصد و عوامل ژنتیکی ۱۵ درصد در سلامت روان افراد مؤثر هستند.

وی به انجام ۳ مرحله ارزیابی ملی در سطح کشور در خصوص سلامت روان افراد جامعه اشاره کرد و گفت: طبق ارزیابی صورت گرفته در سال ۱۳۷۸، ۲۱ درصد ایرانی‌ها به نحوی به مشکلات روان شناختی مبتلا بودند، ارزیابی سال ۱۳۹۰ نشان داد که ۲۳٫۶ درصد ایرانی با این مشکلات مواجه‌ هستند و در ارزیابی سال ۱۳۹۳ نیز مشخص شد که ۲۳٫۴۴ درصد افراد به درجاتی از اختلالات روان دچار بودند.

رییس اولین همایش انجمن علمی پزشکی روان تنی ایران اظهارداشت: نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان ابتلا به اختلالات روانی در کشور ما روبه افزایش است؛ ما در کشوری زندگی می‌کنیم که گاهی با حوادث ناخوشایندی روبه‌رو می‌شویم و افراد جامعه روزانه با استرس‌های زیادی مواجه هستند که اگر نتوانند آن را کنترل کنند، با مشکلات روانی مواجه خواهند شد که معمولاً به صورت بیماری‌های جسمانی بروز می‌کنند.

وی گفت:۴ عامل شامل اضطراب، افسردگی، جسمانی‌سازی (نشانه‌های جسمانی بیماری با ریشه‌های روانی) و اختلال بد کارکردی اجتماعی از علل اصلی بروز اختلالات روانی در بین جامعه ایرانی است و در این بین اضطراب و جسمانی‌سازی نقش پررنگ‌تری داشته و سبب بروز نشانه‌های جسمی زیادی با منشأ روان شناختی شده است.

نوربالا توضیح داد: اینگونه مشکلات روانی سبب بروز بیماری‌های مانند سردردهای شدید، فشار و قند خون بالا و بیماری‌های قلبی، ریوی و تنفسی می‌شود که افراد به تصور ابتلا به یک بیماری جسمانی به پزشکان معالج رشته‌های مختلف پزشکی مراجعه می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر پیشگیری و کنترل اختلالات روانی، در خصوص راه‌های پیشگیری گفت: هیجان خشم و غم در کشور ما بسیار پررنگ است، یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های روانی، کنترل اینگونه احساسات است، همچنین افرادی که دچار بیماری جسمی می‌شوند باید بدانند که فقط پزشک معالج جسمی نمی‌تواند به آنها کمک کند و اگر مشکل جسمی برای آنها تشخیص داده نشد، باید بدون ترس از برچسب و انگ بیمار روانی برای درمان به روانپزشکان مراجعه کنند.