بهار طلایی!

وقت دروی طلا از راه رسید بهار طلایی! گروه بانک، بیمه، بورس- طلایی‌‌ترین سرمایه‌داران کشور کسانی هستند که قبل از آشوب و نوسانات بازار طلا، طلا خریداری کردند. روزهای طلایی خریداران طلا از راه رسیده و آنانی که سال قبل سکه‌های طلا را با قیمت‌های یک‌میلیون‌تومان به بالا پیش‌خرید کرده‌اند، این روز‌ها پول درو می‌کنند. […]

وقت دروی طلا از راه رسید

بهار طلایی!

گروه بانک، بیمه، بورس- طلایی‌‌ترین سرمایه‌داران کشور کسانی هستند که قبل از آشوب و نوسانات بازار طلا، طلا خریداری کردند.

روزهای طلایی خریداران طلا از راه رسیده و آنانی که سال قبل سکه‌های طلا را با قیمت‌های یک‌میلیون‌تومان به بالا پیش‌خرید کرده‌اند، این روز‌ها پول درو می‌کنند.

از سال پیش که افزایش قیمت ارز و سکه را شاهد بودیم، دولت درصدد کنترل این بازار برآمده ولی همچنان زور طلا با توجه به شایعات و جو روانی و البته دست‌های پشت پرده پیش می‌رود و در این بین قیمت‌های طلایی هر روز حباب تازه‌ای را تجربه می‌کنند. (حبابی که البته تاکنون نترکیده و مثل این‌که به‌زعم مسؤولان ترکیدنی هم نیست! )

آمارهای بانک‌مرکزی نشان می‌دهد که در دوره چند ماهه پیش‌فروش و حراج سکه حدود ۷میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه سکه فروخته شد که در مجموع نزدیک به ۶۰ تن طلا را از بانک‌مرکزی به سوی مردم سرازیر خواهد کرد.

همچنین پیش‌فروش سکه با اعلام بانک‌مرکزی از روز دوشنبه پایان یافته و دیگر در شعب بانک ملی خبری از متقاضیان این طرح نیست.

بانک‌مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بود که به دلیل کم شدن حجم ذخایر خود مجبور ب ایجاد محدودیت در عرضه طلا است و همین خبر کافی بود که شاهد صف خریداران طلا باشیم آن هم در شرایطی که دولت فروش دلار بالای ۴۲۰۰تومانی را قاچاق ارزی اعلام کرده ولی در خرید طلا فعلا مباحث اینچنینی مطرح نیست!

گفتنی است؛ آمار نهایی از پیش‌فروش و همچنین حراج نشان می‌دهد که حدود ۷میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی در دوره کم‌تر از ۳ماهه پیش‌فروش شد و همچنین حدود ۲۶۰ هزار سکه تمام بهار و ۲۲۵هزار قطعه سکه نیم‌بهار در حراج فروش رفت. بررسی آمار و محاسبه حجم طلای مورد نیاز براساس قیمت هر گرم، برای ضرب سکه‌های فروش رفته از این حکایت دارد که برای حدود ۷میلیون و ۲۶۰هزار قطعه سکه‌های تمام با توجه به این‌که هر سکه تمام ۸٫۱۳۳ گرم وزن دارد، در نهایت نزدیک به ۵۷ تن طلا و از سوی دیگر برای ۲۲۵هزار قطعه سکه نیم بهار آزادی (هر نیم سکه ۴٫۰۶۶ گرم) نزدیک به دو تن طلا لازم است و در این شرایط باید در مجموع تا مرز ۶۰ تن شمش طلا برای ضرب این سکه‌ها و پاسخگویی به نیاز خریداران باید ذوب شود.

اگر براساس قیمت طلای ۱۸ و ۲۴ عیار موجود هزینه طلاهای مصرف شده محاسبه شود، با توجه به این‌که در حال‌حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۱۹۶ هزار تومان است، برای این ۶۰ تن بالغ بر ۱۱هزارو۷۶۰میلیارد تومان و اگر طلای مورد استفاده ۲۴ عیار باشد بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

ولی ا… سیف رییس کل بانک‌مرکزی نیز در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی دولت درباره تحویل سکه‌های پیش فروش شده گفت که در حالی که قرار بود از ۱۲روز آینده فرایند تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده به خریداران آغاز شود اما با یک هفته زودتر این سکه‌ها به متقاضیان تحویل داده خواهد شد. سیف گفته آنچه که مسلم است این آمادگی برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده به صورت الکترونیکی در قالب کارت الکترونیکی وجود دارد ضمن این‌که متقاضیان باید زودتر برای تعیین تکلیف در این خصوص مراجعه کنند.

حال با توجه به وضعیت طلای کشور در این روز‌ها و نزدیک شدن به وقایع سیاسی همچون داستان برجام باید منتظر ماند تا تکلیف طلایی‌‌ترین کالای ایران مشخص شود.