احتمال تبدیل مناقصه به مذاکره در واگذاری میادین نفتی

 معاون شرکت ملی نفت در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد احتمال تبدیل مناقصه به مذاکره در واگذاری میادین نفتی سمیه مهدوی- معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای ۱۰ قرارداد تا پایان امسال و اجرای مناقصات مربوط به آن گفت: ممکن است درآینده به دلیل پیچیدگی‌های میدان و مسایل […]

 معاون شرکت ملی نفت در پاسخ به مناقصه‌مزایده مطرح کرد

احتمال تبدیل مناقصه به مذاکره در واگذاری میادین نفتی

سمیه مهدوی- معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای ۱۰ قرارداد تا پایان امسال و اجرای مناقصات مربوط به آن گفت: ممکن است درآینده به دلیل پیچیدگی‌های میدان و مسایل فنی و پذیرش پروپوزال شرکت‌هایی که در یک تراز باشند، نتوانیم مناقصات را به اتمام برسانیم و در نتیجه با تبدیل مناقصه به مذاکره میادین را واگذار کنیم.

غلامرضا‌منوچهری در پاسخ به سؤال خبرنگار مناقصه‌مزایده مبنی بر این‌که تاکنون ۳ قرارداد با ترک تشریفات واگذار شده‌اند، در حالی‌که مبنای قرارداد IPC براساس مناقصات پایه‌ریزی شده است، بیان کرد:

میادین نفتی با توجه به این‌که مانند قراردادهای EPC در قالب تعیین شده‌ای واگذار می‌شوند بدیهی است که روند برگزاری مناقصات آن نیز از پیچیدگی خاصی برخوردار باشد. در دنیا هم عمدتاً این قرارداد‌ها به صورت پروداکشنی منعقد می‌شوند و در ادامه نیز بنا به دلایلی روند مناقصات بسیاری از همین پروژه‌ها به مذاکرات تبدیل می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤال دیگر مناقصه‌مزایده در خصوص علت تأخیر در برگزاری مناقصات گفت: 

 پروپوزال‌هایی که برای توسعه میادین از سوی شرکت‌ها به شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما ارایه داده می‌شود، نظیر هم نیست.

به‌عنوان مثال در مناقصه آزادگان نیز پیشنهادات زیادی مطرح شد که از عقب‌روی زیادی برخوردار بود، این امر جدای از ماجرای پا پس کشیدن شرکت‌هایی است که برای شرکت در مناقصه غیبت کردند. بنابراین طبیعی است که با این تفاسیر روند مناقصات طولانی شود.

منوچهری در ادامه با اشاره به ترک تشریفات برخی میادین در واگذاری به خارجی‌ها بیان‌کرد: ممکن است باز هم درآینده این اتفاق بیفتد و نتوانیم به دلیل پیچیدگی‌های میدان و مسایل فنی و پذیرش پروپوزال شرکت‌هایی که در یک تراز هستند، نتوانیم مناقصات را به اتمام برسانیم و در نتیجه با تبدیل مناقصه به مذاکره میادین را واگذار کنیم.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در میدان‌های غرب کارون نیز خاطرنشان کرد: تکمیل طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، ضمن این‌که طرح ۳۰۰ هزار بشکه‌ای واحد فرآورش این میدان نیز شروع شده است.

 

تکمیل طرح توسعه آزادگان جنوبی در دستور کار نفت

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در میدان‌های غرب کارون نیز خاطرنشان‌کرد: تکمیل طرح توسعه میدان نفتی آزادگان‌جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، ضمن این‌که طرح ۳۰۰ هزار بشکه‌ای واحد فرآورش این میدان نیز در شروع شده است.

وی گفت: همچنین در شرکت متن پروژه‌های مرتبط با قطب جاسک، شامل احداث خط لوله هزار کیلومتری انتقال گوره به جاسک نیز در دست اجراست که شامل قراردادهای متعددی بوده و هم‌اکنون نیز تعدادی از قرارداد‌ها با کارخانه‌های لوله‌سازی منعقد شده و یک قرارداد دیگر نیز در آستانه انعقاد است.

منوچهری گفت: مناقصه‌های اجرایی این خط لوله در ۴ نقطه در حال نهایی شدن است.

وی تصریح کرد: باید ۱۰ میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی در جاسک اضافه شود که اقدامات اجرایی این امر در حال انجام است.

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران گفت: رقمی حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در جاسک پیش‌بینی شده که منابع آن تأمین شده است و انتظار داریم با اجرای این طرح، شاهد تحولی در منطقه و همچنین اشتغال نیروی کار در آنجا باشیم.

 

مناقصات اجرایی خط لوله جاسک نهایی می‌شوند

 

وی گفت: همچنین در شرکت متن پروژه‌های مرتبط با قطب جاسک، شامل احداث خط لوله هزار کیلومتری انتقال گوره به جاسک نیز در دست اجراست که شامل قراردادهای متعددی بوده و هم اکنون نیز تعدادی از قرارداد‌ها با کارخانه‌های لوله‌سازی منعقد شده و یک قرارداد دیگر نیز در آستانه انعقاد است.

منوچهری گفت: مناقصه‌های اجرایی این خط لوله در ۴ نقطه در حال نهایی شدن است.

وی تصریح‌کرد: باید ۱۰ میلیون بشکه به ظرفیت ذخیره‌سازی در جاسک اضافه شود که اقدامات اجرایی این امر در حال انجام است.

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران گفت: رقمی حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در جاسک پیش‌بینی شده که منابع آن تأمین شده است و انتظار داریم با اجرای این طرح، شاهد تحولی در منطقه و همچنین اشتغال نیروی کار در آنجا باشیم.

 

رونق کسب‌وکار در حوزه سازندگان نفتی

 

منوچهری با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کنیم شاهد رونق زیادی در بخش پیمانکاران ایرانی باشیم، افزود: بخشی از کالاهایی که شرکت‌های طرف قرارداد موظف به سفارش خرید کالای ایرانی هستند مربوط به ۱۰ قلم کالای ساخت داخل می‌شود اما بخشی هم شامل این ۱۰ قلم نمی‌شود.

وی گفت: کالاهای مورد نیاز صنعت نفت ایران تا جایی که سازندگان داخلی توان ساخت آن را دارند از داخل تأمین می‌شود اما امکان دارد کالاهایی که نیاز به فناوری بالایی داشته باشند و سازندگان داخلی پاسخگوی آن نباشند، از خارج تأمین شود.

به گفته منوچهری اجرای این سیاست نیز ده‌ها هزار شغل در صنعت نفت ایران ایجاد خواهد کرد و چنانچه رخوتی در میان شرکت‌های ایرانی و سازندگان وجود داشته باشد، آن را رفع خواهد کرد و محیط دینامیک و پویایی در صنعت نفت ایران به ‌وجود خواهد آمد.

وی افزود: البته طی یک سال آینده کار به اوج خود خواهد رسید. براساس برآوردهای انجام شده، این طرح‌ها دوساله در نظر گرفته شده‌اند، یعنی از زمانی که قرارداد بسته می‌شود دو سال طول می‌کشد تا اجرایی شود.

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به همکاری شرکت ملی نفت ایران و ۳ شرکت مناطق نفتخیز جنوب، فلات قاره و نفت مناطق مرکزی برای اجرای این بسته، تصریح کرد: روی مدل قراردادی این بسته کار دقیقی صورت گرفته و فرایند مناقصه به خوبی انجام شده، ضمن این‌که تأمین مالی آن هم صورت گرفته است و سعی کرده‌ایم پیمانکار ذی‌صلاح را انتخاب کنیم.

 

اجرای ۳۵ پروژه در قالب بسته ۶ میلیارد دلاری

 

 

منوچهری با اشاره به طرح‌های دیگر در دست بررسی شرکت ملی نفت از جمله بسته ۶ میلیارد دلاری طرح نگهداشت تولید و افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی در مناطق نفتخیز جنوب، شرکت فلات قاره و شرکت نفت مناطق مرکزی، ادامه داد: برای اجرای این بسته ۳۵ پروژه تعریف شده است که اهداف کمی آنها شامل حفظ تولید و افزایش تولید می‌شود.

وی ادامه داد: البته این امکان وجود دارد که در حین اجرای این بسته تأسیسات سطحی نیز اجرا شود.

منوچهری با بیان این‌که منابع مالی اجرای این بسته تأمین شده است، تصریح کرد: با توجه به این که مناقصه‌های این طرح هم‌اکنون آغاز شده است امیدواریم تا پایان شهریورماه، قرارداد عمده این طرح‌ها امضا باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به این که شرکت‌های داخلی این طرح را اجرا خواهند کرد؛ پیش‌بینی می‌کنیم شاهد رونق کسب و کار و فعالیت در صنعت نفت شویم.

فعال شدن ۱۰۰ دکل معادل کل دکل‌های آماده در صنعت نفت

منوچهری گفت: کار گسترده‌ای در این بخش در حال انجام است، به نحوی که تعداد دکل‌هایی که به صورت همزمان در این طرح به‌کار گرفته خواهند شد به ۱۰۰ دکل خواهد رسید که فعالیت این تعداد دکل تقریباً معادل کل دکل‌های آماده در صنعت نفت است.

معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان حمایت از کالای ایرانی به دستور عمل وزیر نفت در این بخش اشاره کرد و افزود: همسو با سیاست حمایت از پیمانکاران ایرانی و ساخت کالای داخل، بسیاری از اقلام مورد نیاز پروژه‌های نفتی که شرکت‌های داخلی توان ساخت آنها را دارند در داخل ساخته خواهند شد. برخی از این اقلام شامل ساخت لوله‌های جداری و کریس مستری، اجزای مورد نیاز ساخت سکو‌ها و سیستم‌های فرآورشی میشود.

وی ادامه داد: در این زمینه فهرست کالاهای مورد نیاز و وندور‌ها مشخص شده است، به نحوی‌که شرکت‌های طرف قرارداد موظف به استفاده از این فهرست و سفارش کار به وندور‌ها هستند و این امر هم جزیی از اسناد پیمان خواهد بود.