کودکان بدون شناسنامه و چالشی به نام بی‌قانونی!

کودکان بدون شناسنامه و چالشی به نام بی‌قانونی! گروه اجتماعی- گوشه و کنار شهر را که نگاه می‌کنی، کودکانی را می‌بینی که نگاهشان به جیب رهگذران و رانندگان پشت چراغ قرمز‌ها است. در زمانی که با حضور پدر و مادر نیز بچه‌ها مشکلات زیادی دارند، کودکانی در بین ما زندگی می‌کنند که به علت این […]

کودکان بدون شناسنامه و چالشی به نام بی‌قانونی!

گروه اجتماعی- گوشه و کنار شهر را که نگاه می‌کنی، کودکانی را می‌بینی که نگاهشان به جیب رهگذران و رانندگان پشت چراغ قرمز‌ها است.

در زمانی که با حضور پدر و مادر نیز بچه‌ها مشکلات زیادی دارند، کودکانی در بین ما زندگی می‌کنند که به علت این که خارج از نکاح به دنیا آمده‌اند، مشکلات خاص خود را دارند!

تولد کودکان اینچنینی البته مختص زمان حال نیست و از زمان‌های دور این‌گونه کودکان وجود داشته‌اند. حال سؤالی که مطرح است این است که تکلیف جامعه با این دسته از کودکان چیست؟ کودکانی که به دلیل این که خارج از نکاح متولد شده‌اند، نه می‌توانند شناسنامه داشته باشند و نه از حقوق اجتماعی هم سن و سالان خود همچون نشستن بر سر کلاس درس و… بهره‌مند باشند.

متأسفانه آمار خاصی از این دسته کودکان وجود ندارد و همین علت باعث شده تا مسؤولان به علت تعداد کم آنان توجهی به آنان نداشته باشند. این در حالی است که آمار‌ها از سقط غیرقانونی روزانه هزار جنین خبر می‌دهد. پس همین می‌تواند علتی بر حضور میلیونی این دسته کودکان در جامعه باشد.

کودکانی که به گفته فعالان اجتماعی به دلیل شرایط خاص خود دست به همه کاری می‌زنند؛ از دستفروشی کنار خیابان گرفته تا حتی خرده فروشی مواد مخدر و بعضاً قتل!

رایزنی دولت با مجلس

پیشتر نیز معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور با علی مطهری، نایب رییس دوم و پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس برای تسریع در تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان رایزنی کرد.

پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان مجلس نیز در این رابطه گفت که مجلس با تمام قوا پیگیر موضوع است.

علی مطهری، نایب رییس دوم مجلس نیز با تأکید بر اهمیت این لایحه گفت که موضوع در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که از تصویب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گذر کرده، اکنون در دستور کار مجلس است.

در این لایحه موضوعات سوء‌استفاده از کودکان، تجاوز و جلوگیری از رسیدن آنان به حقوقشان، شکنجه جسمی و روحی، ممانعت از تحصیل، نادیده گرفتن عمدی سلامت بهداشت روانی و جسمی، جرم‌انگاری خرید و فروش کودکان، سوءاستفاده از کودکان برای درآمدهای اقتصادی و سایر موارد مرتبط مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین وظایف نهادهایی مانند وزارت کشور، آموزش و پرورش، بهزیستی، دادگستری و مجموعه‌های مرتبط با امور کودکان در این لایحه پیش‌بینی شده است؛ بنابراین تصویب و اجرای این لایحه می‌تواند عامل رفع بسیاری از مشکلات کودکان و نوجوانان باشد.

اما همچنان این لایحه در انتظار طی مراحل قانونی است و این وقفه‌ها باعث شده تا کودکان بدون شناسنامه در انتظار همراهی مجلس باشند.

باید منتظر ماند و دید که آیا تکلیف این دسته از کودکان با همراهی دولت و مجلس به سرانجامی می‌رسد، یا همچنان کودکان خارج از نکاح برای امرار معاش و گرفتن شناسنامه باید چشم انتظار تصمیم نظام باشند.