کیفیت چالش اصلی قطعات خودرو

کیفیت چالش اصلی قطعات خودرو مهدی قره‌داغلی- یکی از معضلات اصلی در حوزه خودروسازی داخلی موضوع کیفیت قطعات داخلی مورد استفاده آن است. به گزارش مناقصه‌مزایده، این در حالی است که مدتی است شاهد وفور قطعات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار هستیم. به گونه‌ای که تشخیص قطعات تقلبی که در بازار عرضه می‌شود از قطعات […]

کیفیت چالش اصلی قطعات خودرو

مهدی قره‌داغلی- یکی از معضلات اصلی در حوزه خودروسازی داخلی موضوع کیفیت قطعات داخلی مورد استفاده آن است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، این در حالی است که مدتی است شاهد وفور قطعات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار هستیم. به گونه‌ای که تشخیص قطعات تقلبی که در بازار عرضه می‌شود از قطعات اصلی و اورجینال بسیار دشوار است و بعضاً تعمیرکاران مجرب و با سابقه خودرو را نیز به خطا و اشتباه می‌اندازد.

ولی متأسفانه موضوعی که صنعت خودروسازی را با چالش مضاعف مواجه ساخته، استفاده خطوط تولید از قطعات وارداتی بی‌کیفیت است.

گلایه از استهلاک بالای قطعات برخی خودرو‌ها در سالیان اخیر به کانون اصلی انتقادات مصرف‌کنندگان تبدیل شده و متأسفانه برای برون‌رفت از این وضعیت تا به امروز اقدامی جدی و قاطعانه عملیاتی نشده است.

کیفیت پایین قطعات و عمر کوتاه آنها، مزید بر علت شده تا حتی بخشی از متقاضیان خودرو به خرید اتومبیل‌های چینی مبادرت ورزند که البته این خودرو‌ها نیز مشکلات خاص به خود را دارند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند؛ یکی از دلایل اصلی بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی به قطعاتی باز می‌گردد که استانداردهای لازم در آن رعایت نشده است.

هم‌اکنون مواداولیه این صنعت به دو شیوه تأمین از داخل و خارج انجام می‌شود که امکان تأمین داخلی در بیش‌تر مواقع با مشکلاتی مواجه است چرا که قیمت‌ها در زمان‌های مختلف ثابت نیستند. به‌طوری‌که تولیدکنندگان برای تهیه ارز مورد نیاز، برای خرید برخی از مواداولیه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند در حالی که میزان مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان حدود ۸ هزار میلیارد تومان است که فشار مضاعفی را بر تولیدکنندگان وارد می‌کند.

نیره پیروزبخت، رییس سازمان استاندارد در این مورد می‌گوید: مطابق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، واحدهای خودروسازی باید از قطعات استاندارد در تولید و مونتاژ خودرو‌ها استفاده کنند.

به گفته این مسؤول، در صورت محقق نشدن این امر خودروسازان مسؤول هستند و باید پاسخگو باشند.

پیروزبخت تصریح‌کرد: برخی قطعات مشمول استاندارد اجباری است و کنترل می‌شود اما خودروسازان باید مطابق رویکرد نوین استانداردسازی بر استاندارد بودن سایر قطعات نظارت کنند؛ زیرا در صورت استفاده از قطعات غیراستاندارد، با خودروساز برخورد می‌شود.

پیروزبخت یادآوری کرد: برخی خودروسازان از قطعات با کیفیت استفاده کرده و رضایت مشتریان را جلب کرده‌اند اما در برخی خودرو‌ها برای کاهش قیمت تمام شده، از قطعات بی‌کیفیت استفاده شده است.

وی تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد قادر به کنترل همه قطعات خودرویی نیست و خودروسازان در برابر محصول تولیدی خود مسؤولیت دارند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران یادآوری کرد: کنترل تک‌تک قطعات یک خودرو از سوی مسؤولان استاندارد، در هیچ جای جهان مرسوم نیست.

کیفیت قطعات به‌کار رفته در خودرو‌ها خیلی خوب نیست

بشرحق، کارشناس صنعت خودرو در خصوص کیفیت خودروهای داخلی گفت: کیفیت قطعات به‌کار رفته در خودرو‌ها خیلی خوب نیست به علت این‌که در ساخت این قطعات از مواداولیه با کیفیت مطلوب استفاده نمی‌شود در حالیکه قطعه‌سازان می‌توانند از مواداولیه بهتری استفاده کنند اما در حال حاضر به علت پایین آوردن هزینه‌ها اکثر قطعه سازان از جنس‌های چینی نامرغوب استفاده می‌کنند.

بشرحق در مورد تأثیر نوسانات نرخ دلار بر کیفیت قطعات تولید داخل اظهارداشت: نوسانات نرخ دلار مربوط به یک سال گذشته است در حالی‌که مشکل بی‌کیفیتی قطعات مشکل چندین ساله قطعه‌سازان است، به‌طوریکه اکثر قطعه‌سازان بدون توجه به کیفیت بیش‌تر به دنبال ارزان تمام شدن قطعات تولیدی هستند.

وی خاطرنشان‌کرد: درست است که قطعات تولید داخل باید قیمت معقولی داشته باشند اما نه به قیمت کاهش کیفیت قطعات؛ برای جلوگیری از این امر باید نظارت بیش‌تری بر تولید قطعات در قطعه‌سازی‌ها صورت بگیرد؛ همچنین خودروسازان باید به ارتقای کیفیت خودرو‌ها بیش‌تر توجه کرده و از قطعات با کیفیت در ساخت خودرو‌ها استفاده کنند.

وی در ارتباط با آزاد شدن قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان و تأثیر آن بر افزایش کیفیت قطعات و خودرو گفت: افزایش قیمت لزوماً تضمین‌کننده افزایش کیفیت نیست؛ در حال حاضر اکثر مردم قدرت خرید پایینی دارند و قبل از افزایش قیمت خودرو‌ها باید این نکته را مدنظر داشت، همچنین خودروسازان باید به دنبال سود معقول باشند و رضایت مردم را در نظر بگیرند.

بشرحق در خصوص دانش و تکنولوژی قطعه‌ساز‌ها اظهارداشت: فقط در برخی از قطعه‌سازی‌ها دانش و تکنولوژی بروز است و در صورت وجود مواداولیه مرغوب توانایی تولید قطعات با کیفیت را دارند.