ظرفیت معدنی آذربایجان غربی

ظرفیت معدنی آذربایجان غربی محمد قره داغلی- هم‌اکنون از ۶۸ نوع ماده معدنی کشور، ۵۱ نوع آن در استان آذربایجان غربی شناسایی شده و در زمان حاضر این استان از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم تا ششم کشوری را دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، موادمعدنی استان، موادی همچون تیتان، باریت، فلدسپات، میکا، سیلیس، سنگ نقره، […]

ظرفیت معدنی آذربایجان غربی

محمد قره داغلی- هم‌اکنون از ۶۸ نوع ماده معدنی کشور، ۵۱ نوع آن در استان آذربایجان غربی شناسایی شده و در زمان حاضر این استان از لحاظ تنوع مواد معدنی رتبه سوم تا ششم کشوری را دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، موادمعدنی استان، موادی همچون تیتان، باریت، فلدسپات، میکا، سیلیس، سنگ نقره، تالک، کرومیت، تراورتن، خاک رس، سنگ‌آهک، سنگ‌آهن، سنگ گچ، سنگ لاشه، سنگ نمک، کنگلومرا، بازالت، گرانیت، مرمریت و میکا و سایر کانی‌های با ارزش صادراتی در شمال این استان در کنار وجود قریب به اتفاق عناصر معدنی در جنوب آذربایجان‌غربی استخراج می‌شود.

ذخیره قطعی معادن در حال بهره‌برداری آذربایجان‌غربی ۸٫۵ میلیارد تن و میزان استخراج اسمی معادن نیز ۹۷ میلیون تن بوده است و این استان جزو ۶ استان برتر کشور از نظر وجود موادمعدنی است. در حال حاضر میزان برداشت سالانه معادن استان ۶٫۵ میلیون تن در سال است. این استان با دارا بودن رتبه نخست طلا با ۴۰ میلیون تن ذخیره معدنی که نیم درصد کل ذخایر طلای جهان را شامل می‌شود، رتبه نخست معادن منیزیم با ۳۰ میلیون تن ذخیره، رتبه نخست تیتان با ۲۱۰ میلیون تن و رتبه نخست سنگ‌های تزیینی دارا است.

۴۳ فقره پروانه بهره‌برداری معادن طی سال گذشته در این استان صادر شد و تعداد پروانه‌های این بخش به ۴۷۱ مورد رسید. با صدور پروانه‌های بهره‌برداری میزان اشتغال بخش معدن در آذربایجان‌غربی به بیش از ۵۳۵۰ نفر رسید که استخراج سالانه آنها ۱۶ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۴۰۰ تن است. ذخیره قطعی معادن استان در سال ۹۶ به میزان یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۶۹۶ تن رسید، در سال گذشته ۲۲۹ فقره پروانه اکتشاف معدنی در آذربایجان‌غربی صادر شده است. همچنین ۲۶ فقره گواهی کشف و ۴۶۰ فقره پروانه بهره‌برداری معدن صادر شد و ذخیره قطعی معادن استان به ۷ هزار و ۸۴۹ تن رسید.

در سال گذشته تناژ ذخیره احتمالی معادن آذربایجان‌غربی نیز به ۱۴ هزار و ۵۸۸ تن رسید. هزینه عملیات معدنی در سال گذشته ۳۵ هزار و ۶۹۲ میلیون ریال بوده است.

به تازگی به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان، یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تن ذخایر معدنی در استان آذریابجان غربی شناسایی شده است، تاکنون تنها در ۸درصد مساحت استان عملیات اکتشافی صورت گرفته است.

با پایان مراحل مطالعاتی، مراحل اجرایی شناسایی موادمعدنی و سرمایه‌گذاری برای اکتشاف در ۲۵۰ کیلومتر مربع از پهنه‌های شمال و ۲۷۰ کیلومتر مربع در جنوب استان به شرکت‌های دولتی و بخش خصوص واگذار شده است.

ظرفیت استخراج سنگ‌های تزیینی در استان بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال است.

آذربایجان‌غربی در استخراج واقعی سنگ‌های تزیینی رتبه چهاردهم کشوری و از لحاظ میزان اشتغال ایجاد شده رتبه هشتم کشور را داراست.

معادن سنگ‌های تزیینی با کیفیت عالی در ۸۰ رنگ و تنوع بی‌نظیر، از ظرفیت‌های معدنی آذربایجان‌غربی است اما این استان به دلیل مشکلات عدیده این بخش و نبود سرمایه‌گذاری تنها صادر کننده موادمعدنی خام است.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن ۱۹۲ واحد سنگ تزیینی در شهرستان‌های خوی، ماکو، چالدران و سلماس در شمال استان و شاهین دژ و تکاب در جنوب استان، در زمینه معادن سنگ به ویژه سنگ‌های قیمتی در رتبه‌های برتر کشوری قرار دارد.

ایجاد پارک تخصصی و بین‌المللی فرآوری سنگ با هدف فرآوری سنگ و همچنین استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در شهرستان خوی.

همچنین واحدهای فرآوری در محل معادن از قبیل احداث سنگبری در محل معادن مرمریت بسطام و بادکی چایپاره، تراورتن گنبد تکاب، مرمر آجواج سلماس، تراورتن قزل قشلاق تکاب و احداث واحد دانه‌بندی و تولید پودر سیلیس در محل معدن قوپی باباعلی سلماس و نیز تولید کنسانتره آهن در محل معدن آهن سلماس انجام شده است.

استان آذربایجان غربی با داشتن معادن گوناگون سنگ‌های گرانقیمت مانند طلا، باریت، میکا و تیتان جایگاه کم نظیری در بخش معدن دارد، داشتن بیش از نیمی از ذخایر طلای کشور، واقع شدن دو معدن بزرگ مقیاس طلای زرشوران تکاب و تیتان قره آغاج ارومیه، معادن سنگ‌های تزیینی در انواع و کیفیت‌های عالی بالغ بر ۸۰ رنگ و نوع، استعدادهای معدنی آذربایجان غربی هستند.

معدن طلای آق دره به عنوان دومین معدن طلای کشور در بخش تخت سلیمان، ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب در استان آذربایجان‌غربی واقع شده، شهر ماکو در شمال آذربایجان غربی به عنوان شهر صخره و سنگ مشهور است، و تاکنون وجود معادن سرشاری از مس، سیلیس، منگنز، تراورتن، آهن و… به اثبات رسیده است.

شهرستان مهاباد با داشتن ۹۵ درصد معادن باریت آذربایجان‌غربی، نیمی از باریت کشور را تولید می‌کند که در این شهرستان ۴ واحد فرآوری باریت با بیش از ۱۱۰ هزار تن ظرفیت استخراج سالیانه وجود دارد که این رقم تا ۱۴۰ هزار تن نیز قابل افزایش است.

در آذربایجان‌غربی ۸۰۵ واحد صنایع معدنی با اشتغالزایی ۲۱ هزار و ۷۳۷ نفر وجود دارد و عمده صنایع معدنی بزرگ موجود در این استان شامل صنایع استحصال طلا، نقره، جیوه و سیانور سدیم، صنایع سیمان، صنایع تولید آجر، صنایع تولید سفال، واحدهای شستشو و دانه‌بندی شن و ماسه، تولید آسفالت، تولید انواع محصولات بتنی و سیمانی و صنایع دانه‌بندی و فرآوری سیلیس است.

این در حالی است که توانمندسازی بخش خصوصی، ایجاد رقابت‌پذیری، توسعه فناوری نو در جهت فرآوری موادمعدنی، انجام مطالعات ژئوفیزیکی هوایی و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن از جمله راهکارهای توسعه اقتصادی معدن استان محسوب می‌شود.