مذاکرات برخی شرکت‌ها برسر میدان آزادگان مسکوت ماند

مدیرعامل شرکت متن  مذاکرات برخی شرکت‌ها برسر میدان آزادگان مسکوت ماند سمیه مهدوی-مدیرعامل شرکت متن با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه میدان آزادگان مطرح کرد: تا زمانی که قرارداد توسعه این میدان امضا شود افزایش تولید پلکانی از میدان آزادگان جنوبی در دستور کار قرار دارد و به محض امضای قرارداد یکپارچه میدان، هر دو […]

مدیرعامل شرکت متن

 مذاکرات برخی شرکت‌ها برسر میدان آزادگان مسکوت ماند

سمیه مهدوی-مدیرعامل شرکت متن با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه میدان آزادگان مطرح کرد: تا زمانی که قرارداد توسعه این میدان امضا شود افزایش تولید پلکانی از میدان آزادگان جنوبی در دستور کار قرار دارد و به محض امضای قرارداد یکپارچه میدان، هر دو میدان آزادگان جنوبی و شمالی تحویل پیمانکار خواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدنورالدین شهنازی‌زاده، در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به فرصت همکاری با شرکت‌های غیراروپایی گفت: شرکت‌های اروپایی همچنان بر همکاری با کشورمان تأکید دارند و مذاکرات متعددی را با این شرکت‌ها در دست اقدام داریم.

وی درباره توسعه میدان آزادگان جنوبی در قالب قراردادهای جدید گفت: از میان بیش از ۱۰ شرکت خارجی متقاضی توسعه این میدان، برخی شرکت‌ها مذاکرات را مسکوت گذاشتند اما برخی شرکت‌ها هم با جدیت پای کار ایستاده‌اند و به این ترتیب در حال حاضر مذاکره با چند کنسرسیوم در دستور کار است.

حمایت از کالای ایرانی رویکرد شرکت متن

شهنازی‌زاده با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، به رویکرد این شرکت نسبت به استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخلی اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال در پروژه احداث خط لوله گوره به جاسک، تقریباً بخش عمده توان لوله‌سازان داخلی به‌ کار گرفته شده است و این روند بر دیگر طرح‌ها و پروژه‌های این شرکت نیز حاکم است.

افزایش ظرفیت انتقال نفت در غرب کارون

این مقام مسؤول با اشاره به ظرفیت میادین نفتی غرب کارون گفت: در حال حاضر ظرفیت روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت سنگین و فوق سنگین و ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام سبک غرب کارون برای انتقال به مبادی صادراتی فراهم است.

وی افزود: در فازهای بعدی قرار است با توسعه تلمبه‌خانه غرب کارون و امیدیه و خطوط انتقال نفت، این ظرفیت به یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت متن همچنین با اشاره به اجرای برنامه‌های زیرساختی در این شرکت از جمله تأمین برق مورد نیاز غرب کارون، تصریح کرد: ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون که مقداری از برنامه عقب بود هم‌اکنون سرعت گرفته است و تا پایان تیرماه نخستین واحد گازی این نیروگاه وارد مدار می‌شود و واحد دوم گازی و واحد بخار این نیروگاه نیز تا پایان امسال وارد مدار خواهد شد.

وی ادامه داد: شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان متولی اصلی توسعه صنعت نفت در غرب کارون، هم‌اکنون تولید روزانه بین ۳۳۵ تا ۳۵۰ هزار بشکه نفت را در دست اقدام دارد و بر آن است این میزان تولید را در پایان سال ۹۷ به بیش از ۴۵۰ هزار بشکه برساند.

میدان یاران واگذار می‌شود

 

شهنازی‌زاده همچنین به اسامی شرکت‌های ارایه‌دهنده نتایج مطالعات میدان‌های غرب کارون اشاره کرد و گفت: قرارداد میدان یاران به زودی امضا خواهد شد.

وی نفت درجای میدان‌های نفتی غرب کارون را ۶۷ میلیارد بشکه اعلام و بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای توسعه این میدان‌ها تأکید کرد و افزود: چنانچه ضریب برداشت از این میدان‌ها را ۶ درصد در نظر بگیریم با نفت خام ۵۰ دلاری، برداشت نفت از میدان‌های غرب کارون، روزانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شرکت چینی برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران تصریح‌کرد: فاز اول توسعه این میدان در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت چینی ساینوپک توسعه یافت و هم‌اکنون مذاکرات فاز دوم با این شرکت در حال انجام است که قرار شده در قالب الحاقیه به فاز یک به صورت بیع متقابل توسعه فاز دوم نیز شروع شود.

مذاکرات قراردادی با کنسرسیوم ایرانی- خارجی

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به برداشت نفت از میدان آذر نیز اظهارکرد: براساس برنامه تولید نفت از میدان آذر نیز تا پایان امسال به ۶۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید. قرار است فاز دوم این میدان براساس مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه یابد و مذاکرات قراردادی با کنسرسیوم ایرانی و خارجی در جریان است.

وی با بیان این که براساس برنامه‌ریزی انجام شده میدان‌های غرب کارون در دو فاز توسعه می‌یابند، گفت: در فاز نخست تولید نفت از این میدان‌ها به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز و در فاز دوم هم به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.