دولت و چالش همیشگی اصلاح نظام بانکی!

دولت و چالش همیشگی اصلاح نظام بانکی! گروه بانک، بیمه، بورس- بانک‌ها محور توسعه هستند و اصلی‌‌ترین شریان تزریق پول به جامعه. کم‌تر پروژه بزرگی را می‌توان دید که بدون کمک بانک‌ها و تنها به وسیله بخش خصوصی به انجام رسیده باشد. سال‌ها است که از حضور بانک‌ها در توسعه کشور می‌گذرد و این بازوی […]

دولت و چالش همیشگی اصلاح نظام بانکی!

گروه بانک، بیمه، بورس- بانک‌ها محور توسعه هستند و اصلی‌‌ترین شریان تزریق پول به جامعه.

کم‌تر پروژه بزرگی را می‌توان دید که بدون کمک بانک‌ها و تنها به وسیله بخش خصوصی به انجام رسیده باشد.

سال‌ها است که از حضور بانک‌ها در توسعه کشور می‌گذرد و این بازوی قدرتمند مشغول توسعه آبادنی کشور است.

با حضور دولت یازدهم و منع قانونی بانک‌ها از بنگاه‌داری، بانک‌ها مجبور شدند که برخی از اموال خود را از طریق برگزاری مزایده و یا حضور در بازار سرمایه به فروش برسانند.

جالب است بدانیم که صندوق بین‌المللی پول در مورد چشم‌انداز اقتصاد ایران گفته اهمیت اصلاح نظام بانکی از برجام کم‌تر نیست؛ ضمن این‌که در این گزارش با اشاره به احتمال خروج ترامپ از برجام، به این نکته اشاره شده که ایران باید ۳ اولویت را از جمله اصلاح ساختار اقتصادی، قاعده کردن سیاست مالی و یکسان‌سازی نرخ ارز را در دستور کار قرار دهد.

بی شک نظام بانکی هم‌اکنون بزرگ‌ترین چالش اقتصاد کشور است و یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد، روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود که در این صورت سالانه نقدینگی ایران ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اضافه خواهد شد که رشد ۲۳٫۵ درصدی را تجربه می‌کند؛ در حالی‌که این رشد بیش از میانگین متوسط ۹ درصدی کشور‌ها و ۹ برابری عربستان است.

البته مشکل دولت در اقتصاد کشور به نقدینگی بالا ختم نمی‌شود و صندوق بازنشستگی و اتصال آن به بودجه دولت یکی از بحران‌های اصلی اقتصاد ایران است؛ اگرچه قرار بود که این صندوق‌‌ها خودکفا اداره شوند و از محل درآمدهای خود، پرداختی داشته باشند، اما اکنون به عنوان یکی از ارکان کشور، یک سوم بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

اما گذشته از این ارز را می‌توان بزرگ‌ترین مشکل اقتصادی ایران در حال حاضر دانست.

خوانساری رییس اتاق تهران گفته که اگر بانک مرکزی تزریق پول به بانک‌ها را حتی دو ساعت قطع کند، معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی گفته که آنچه مسلم است این‌که دولت این تصمیم را گرفته و هنوز با ابهامات زیادی مواجه است که ‌ای کاش قبل از تصمیم، همه پیش‌بینی‌های مرتبط با آن صورت می‌گرفت و بعد این کار را انجام می‌داد. ضمن این‌که در گزارش مک‌کینلی نیز علت به وجود آمدن این بحران مطرح شده است. در طول ۳ سال قبل بار‌ها مسأله ارز و ضرورت پرداختن به آن را مورد اشاره قرار دادیم و به نظر می‌رسد بهترین زمانی که دولت می‌توانست موضوع تک نرخی کردن ارز را به سرانجام برساند، ماه‌های ابتدایی دولت یازدهم بود که هم آمادگی روانی مناسبی در اقتصاد وجود داشت و هم شرایط مناسب بود، اما این تصمیم‌گیری صورت نگرفت تا به یک نقطه بحران رسیدیم.

اما در خصوص اصلاح نظام بانکی همچنان بحث‌ها به قوت خود باقی است و روحانی آن را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولتش خوانده است.

مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد نیز چندی پیش از تصویب و اجرایی شدن اصلاح نظام بانکی در ماه آینده خبر داد.

وی گفت که فلسفه واگذاری شرکت‌ها، رعایت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام‌معظم‌رهبری ناظر به اصلاح همه جانبه نظام مالی کشور است، همچنین رییس‌جمهور تأکید داشتند که بانک‌ها باید از بنگاه‌داری پرهیز کنند تا منابع آزاد شده صرف کمک به تولید و ارتقای بهره‌وری شود. در این راستا وزارت اقتصاد باید میزان دارایی بانک‌ها را احصا، تفکیک و مشخص می‌کرد و براساس زمان‌بندی، فروش صورت می‌گرفت.

حال باید منتظر خردادماه ماند و دید که آیا اصلاح یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور می‌تواند گرهی از گره‌های دولت باز کند یا همچنان بانک‌ها باید به روال سابق خود گام‌ بردارند.