احتمال شکستن بال ایرباس‌های برجامی !

احتمال شکستن بال ایرباس‌های برجامی ! ایرباس‌های سفارشی ایران می‌پرند؟ رامین شاهی- مشکل از آنجا شروع شده است که آمریکا با نقض یک معاهده رسمی بین‌المللی، فروش هواپیماهای برجامی را به چالش کشیده است .حالا مجوز اوفک خزانه‌داری آمریکا در راستای بد عهدی ترامپ داده نمی‌شود و فروش بوئینگ‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود اما این سایه […]

احتمال شکستن بال ایرباسهای برجامی !

ایرباسهای سفارشی ایران می‌پرند؟

رامین شاهی- مشکل از آنجا شروع شده است که آمریکا با نقض یک معاهده رسمی بین‌المللی، فروش هواپیماهای برجامی را به چالش کشیده است .حالا مجوز اوفک خزانه‌داری آمریکا در راستای بد عهدی ترامپ داده نمی‌شود و فروش بوئینگ‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود اما این سایه شوم به ایرباسهای فرانسوی هم کشیده می‌شود و کار فروش آنها را به ایران و در ادامه اجرای بندهای برجام، دچار مشکل می‌کند زیرا حدود ۱۰ درصد قطعات هواپیماهای ایرباس آمریکایی هستند و ایرباس برای تأمین آنها نیازمند اجازه رسمی خزانه‌داری آمریکاست. حال تهران که ۲۰۰ هواپیمای مسافربری به مبلغ ۳۸٫۳ میلیارد دلار برای شرکت ایران ایر سفارش داده که شامل ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس، ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ و ۲۰ فروند هواپیمای ‌ای.تی.آر است لذا در فاصله ۶ ماهه مانده به اجرای عملی تحریم‌های امریکا، از ایرباس خواسته تا سریعتر تکلیف، هواپیماهای باقی مانده تحویل داده نشده را مشخص کند زیرا فروش هواپیماهای برجامی از بندهای قابل توجه در برنامه اقدام مشترک بوده است.

 

به کمپانی ایرباس اعلام کردیم موضع خود را روشن کند

اصغر فخریه کاشان، مشاور وزیر راه و شهرسازی

به کمپانی ایرباس اعلام کرده‌ایم که موضع خود را در این شرایط به ما اعلام کند؛ پیش‌بینی می‌شود در این هفته‌ ایرباس موضع خود را درباره قراردادهای خرید هواپیما اعلام کند در نتیجه باید منتظر بود تا دید شرکت‌های هواپیمایی چه موضعی خواهند گرفت و متناسب با این موضع اروپایی‌ها، ما هم تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد لذا برای جلوگیری از خسارت احتمالی، پولی به عنوان پیش پرداخت به ایرباس و بوئینگ پرداخت نشده است تا در صورت توقف قراردادها، ضرر و زیان ببینیم.

موضوع خروج از برجام در قرارداد‌ها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود که این چنین پیش‌بینی داشته باشیم. اما این موضوع پیش‌بینی شده بود که ‌اگر کمپانی‌های سازنده هواپیما نتوانند به ما هواپیما بدهند، طوری عمل کنیم که ما خسارتی نبینیم و وجهی پیش آنها نداشته باشیم؛ همه این پیش‌بینی‌‌ها انجام شده و در قرارداد گنجانده شده است تا بدین ترتیب ما ضرر و زیانی نبینیم. البته طبیعی است که وقتی دولت‌‌ها به کمپانی‌های سازنده هواپیما اجازه همکاری با ما را ندهند آنها هم نمی‌توانند چیزی را صادر کند؛ به هر حال ما در این قرارداد‌ها فقط می‌توانستیم، بخش مربوط به خود را محکم کنیم که ضرری متوجه ما نشود.

ایرباس در شک

ارزش سهام شرکت هواپیماسازی ایرباس فرانسه که قراردادهای تجاری بزرگی با ایران دارد، تحت تأثیر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام تحت تأثیر خروج ترامپ از برجام و احتمال لغو قرارداد هواپیماهای مسافربری و ضرر‌های مالی هنگفت به شدت کاهش یافته است و از سویی شرکت ایرباس که ماه گذشته به دلیل کاهش تقاضای بین‌المللی ناگزیر شد بخشی از برنامه‌های تولیدی خود را کاهش دهد، نیاز بیش‌تری به سفارشات ایران جهت خرید جت‌های پهن پیکر دارد و در حال حاضر ایرباس در شک خروج امریکا از برجام قرار دارد. در همین رابطه ۳ منبع صنعتی گفتند، از دست رفتن این قرارداد‌ها ضربه بیش‌تری به خط تولید جدید‌ترین هواپیمای پهن پیکر ایرباس، یعنی ‌ای ۳۳۰ نئو خواهد زد که در فاصله چند ماه مانده به ارایه آن با تقاضای ضعیفی مواجه است. ایران ایر پس از شرکت ایر آسیا دومین مشتری بزرگ این هواپیماست لذا ایرباس گفته است که تصمیم آمریکا را مورد بررسی قرار خواهند داد، اما از اظهارنظر در مورد ریسک‌هایی که با آن مواجه‌ هستند خودداری کرده است و در همین رابطه جف کنیتل، رییس به آمریکای شرکت ایرباس گفته: «ما کار درست را انجام خواهیم داد.» اما منابع اروپایی گفتند، ایرباس از دست دادن توافق تاریخی خود با ایران که آماده‌سازی آن ماه‌ها به طول انجامید را پذیرفته است در نتیجه لغو سفارشات ایران، که ایرباس برای عقب نماندن از رقابت با بوئینگ آنها را در فهرست سفارشات خود به ثبت رسانده، موجب حذف ۸۶ سفارش قطعی از فهرست سفارشات شرکت ایرباس در سال جاری خواهد شد.