علت قصور پزشکی چیست؟

علت قصور پزشکی چیست؟ گروه اجتماعی- قصور پزشکی، واژه‌ای که با مرگ کارگردان شهیر کشور عباس‌کیارستمی بر سر زبان‌ها افتاد اما نگاهی به شکایت داغدیده‌های پزشکی حاکی از موارد گوناگونی از قصور پزشکی است. از گذاشتن وسیله جراحی در بدن بیمار که امری عادی تلقی می‌شود گرفته تا حتی عمل کردن عضو سالمی از بدن […]

علت قصور پزشکی چیست؟

گروه اجتماعی- قصور پزشکی، واژه‌ای که با مرگ کارگردان شهیر کشور عباس‌کیارستمی بر سر زبان‌ها افتاد اما نگاهی به شکایت داغدیده‌های پزشکی حاکی از موارد گوناگونی از قصور پزشکی است. از گذاشتن وسیله جراحی در بدن بیمار که امری عادی تلقی می‌شود گرفته تا حتی عمل کردن عضو سالمی از بدن به جای عضو بیمار و …!

یکی همچون رضاداودنژاد، بازیگر سینمای کشور گفت که به‌خاطر قصور پزشکی بیمار شده بود. نوزاد دیگری در حین سزارین از ناحیه صورت مجروح شد و در اراک پای سالم یک بیمار را به جای پای آسیب‌دیده‌‌اش عمل کردند! حال بماند که در کشور بسیاری هستند که با عنوان دکتر قلابی مشغول انجام وظیفه هستند و هرازچند گاهی پلیس آنان را به مردم نشان می‌دهد!

البته مسأله درمان و ارتباط با پزشکان با مردم آن قدر حساس است که نمی‌شود و نباید نسبت به آن ظن ایجاد کرد اما به هر حال پرونده‌های شاکیان پزشکی آنقدر هست که بتوان به آن اشاره‌ای کرد.

از طرف دیگر باید توجه داشت که خیلی عظیم پزشکان صادق در کشور نیز وجود دارند که بدون ذره‌ای اشتباه از صبح تا شب برای سلامت بیمارانشان در تلاش هستند.

وقتی بیمار نمی‌داند برای چه شکایت کرده است

به هر حال شکایت پزشکی از تنوع برخوردار است. به گفته مسؤولان سلامت برخی بیماران هستند که نمی‌دانند چرا از پزشک شکایت کرده و تنها با تصور این‌که پزشک اشتباهی را مرتکب شده، از پزشک خود شکایت کرده و در پایان نیز رای به برائت پزشک داده می‌شود. طبق آمار‌ها حدود ۴۵ تا ۴۷ درصد پرونده‌ها به تبرئه پزشک می‌انجامد. همچنین گاهی اوقات در دادسرا و یا دادگستری مشکلات با حضور پزشک، شاکی و شاهدان مطرح می‌شود و با انجام بررسی متعدد مشخص می‌شود عارضه اتفاق افتاده طبیعی بوده و پزشک تبرئه می‌شود البته گاهی بیمار قانع و پرونده مختومه می‌شود و گاهی نیز قانع نشده و پرونده با کارشناسی به هیأت بدوی می‌رود.

پرونده‌های پزشکی منتظر برگزاری دادگاه

 وقتی کار به دادگاه‌ها کشیده می‌شود علاوه بر بیمار، وکیل و قاضی نیز مرعوب اصطلاحات پزشک می‌شوند و قاضی منتظر نظر هیأت‌کارشناسی می‌ماند. در واقع یکی از مشکلات در روند رسیدگی به پرونده‌های پزشکی این است که پرونده به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع داده می‌شود. کمیسیون‌هایی که در غیاب طرفین دعوا و در برخی موارد با حضور پزشک مورد شکایت برگزار می‌شود و از بیمار و وکیل او دعوت نمی‌شود و اظهارات وی شنیده نمی‌شود.

تغییر فرهنگ در پزشکان

نبود شرکت‌های بیمه‌گر باعث تغییر فرهنگ پزشکان با بیماران شده است. پزشکان برای بیماران وقت نمی‌گذارند و تنها می‌خواهند معاینه کلی داشته باشند این در حالیست که طبق استاندارهای بین‌المللی هر پزشک باید در هر ساعت نهایتاً ۴ بیمار را ویزیت کند.

تا ۵۰ سال گذشته جامعه احترام بسیاری را برای پزشکان قائل بود، در آن زمان مادیات مطرح نبوده و حتی بسیاری از استادان بدون دریافت حقوق از دانشگاه، با مطب و راه‌های دیگر گذران زندگی می‌کردند. متأسفانه با بروز مسایل مالی و چشم و هم چشمی‌ها، رابطه بین بیماران و پزشکان دچار خدشه شده و به مجرد این‌که جراح راجع به عمل جراحی با بیمار صحبت کند، اولین مسأله طرح مبلغ پرداختی است در حالی که پرداخت چنین مبالغی باید بر عهده سازمان‌های بیمه‌گر باشد.

آمار قصور پزشکی در کشور

ایرج‌حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در همایش انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت که طبق آمارهای بین‌المللی ۱۰درصد کسانی که وارد بیمارستان می‌شوند دچار خطاهای پزشکی قابل‌توجهی می‌شوند. طبق آمارهای بین‌المللی احتمال خطا در بیمارستان‌ها یک در ۲۰۰ است. در کشوری مانند ما ۴۵ درصد بیمارستان‌ها، ساختمان‌هایی دارند که از اول بیمارستان نبوده است.