برخی از راهکارهای رونق کالای ساخت ایران

برخی از راهکارهای رونق کالای ساخت ایران علیرضا رضایی   ۱- حمایت از تولیدکنندگان واقعی کالای ایرانی با ابزارهایی مانند بسته‌های مالیاتی و بیمه‌ای، بازاریابی منطقه‌ای برای کالاهای ساخت ایران و اعطای کمک هزینه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ثبات در قیمت مواداولیه . ۲- صادرات محور کردن کالاهای تولید داخل، اگر کالاهای ساخت ایران […]

برخی از راهکارهای رونق کالای ساخت ایران

علیرضا رضایی  

۱- حمایت از تولیدکنندگان واقعی کالای ایرانی با ابزارهایی مانند بسته‌های مالیاتی و بیمه‌ای، بازاریابی منطقه‌ای برای کالاهای ساخت ایران و اعطای کمک هزینه حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ثبات در قیمت مواداولیه .

۲- صادرات محور کردن کالاهای تولید داخل، اگر کالاهای ساخت ایران بتوانند در عرصه بین‌المللی با کالاهای خارجی رقابت کنند، آنگاه می‌توانیم امیدوار باشیم که می‌توانیم شاهد رونق تولید داخل باشیم.

 

۳- عدم اصرار بر ساخت کالاهایی که به دلایل مختلف امکان رقابت با کالای خارجی را ندارند (لزوماً نباید ما در کشور خود همه کالا‌ها را تولید کنیم) کالاهایی که بدون حمایت‌های مالی در قالب یارانه و یا خرید تضمینی عملاً در بلندمدت هم نمی‌توانند به سطح کیفی، کمی و یا قیمتی محصولات خارجی برسند و مستقل از حمایت‌های مالی به تولید خود ادامه دهند، می‌بایست از چرخ تولید کشور خارج شوند.

۴- حفظ سیاست جدید دلاری دولت حتی‌المقدور برای یک دوره میان‌مدت، با این رویکرد جدید، عملاً واردات کالای قاچاق با دلاری به مراتب گران‌تر از دلاری که جهت خرید مواد‌اولیه، تجهیزات و همچنین برخی قطعات با تکنولوژی بالا، تأمین می‌شود و کالاهای ایرانی امکان بهتری برای فروش در بیرون از کشور را پیدا می‌کنند.

۵- احیا و اجرای واقعی قانون استفاده حداکثری از تولیدات داخلی در سطح صنایع ملی و مجموعه نهادهای دولتی و عمومی.

۶- حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و بازسازی رابطه تنگاتنگ شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع، دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران.

۷- اعطای تسهیلات خرید کالای ساخت ایران به مردم و همچنین فرهنگسازی در خصوص استفاده از کالاهای ایرانی .

۸- کاهش تعرفه‌های تبلیغات کالاهای ساخت ایران و عدم تبلیغ برندهای خارجی در صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها و همچنین تبلیغات شهری و جاده‌ای .

 

۹- تولید با کیفیت، کمیت و قیمت مناسب به‌صورت مستمر و حفظ واقعی حقوق مصرف‌کننده توسط شرکت‌های تولید داخلی و به تبع آن کاهش بی‌اعتمادی مصرف‌کننده به کالاهای ساخت ایران.