تداوم عصر دلار ۴۲۰۰تومانی با سیاست‌های اقتصادی دولت

ادامه برجام با اروپایی‌ها می‌تواند ذخیره ارزی را به ثبات برساند تداوم عصر دلار ۴۲۰۰تومانی با سیاست‌های اقتصادی دولت گروه بانک، بیمه، بورس- دلار تک نرخی، دلالان ارز و رکود اقتصادی را که کنار هم بزاری به کلاف سردرگمی می‌رسی که بیرون آمدن از آن بسیار سخت می‌شود. این روز‌ها کم‌تر خبری از خیابان فردوسی […]

ادامه برجام با اروپایی‌ها می‌تواند ذخیره ارزی را به ثبات برساند

تداوم عصر دلار ۴۲۰۰تومانی با سیاست‌های اقتصادی دولت

گروه بانک، بیمه، بورس- دلار تک نرخی، دلالان ارز و رکود اقتصادی را که کنار هم بزاری به کلاف سردرگمی می‌رسی که بیرون آمدن از آن بسیار سخت می‌شود.

این روز‌ها کم‌تر خبری از خیابان فردوسی و چهارراه‌استانبول و پاساژ افشار و … است. در روزگاری که دولت اعلام کرده به اندازه کافی ارز برای اقتصاد و مسافرت‌های مردم در اختیار دارد، دلالان بی‌توجه به این مسأله قیمت‌ها را هر روز به سقفی جدید می‌رسانند.

خوشحالان دلار تک نرخی

بخش خصوصی واقعی را می‌توان خوشحالان این عرصه خواند. بخشی که با دلار تثبیت شده می‌توانند آینده خود را ترسیم کنند و به فعالیت‌های خود ادامه دهند. حال که دولت اعلام کرده می‌تواند دلار را با توجه به ذخایر مناسب ارزی‌‌اش در قیمت ۴۲۰۰ تومان نگه دارد، بخش خصوصی واقعی می‌توانند نفسی تازه کنند.

ناراضیان دلار ۴۲۰۰ تومانی!

ناراضیان دلار ۴۲۰۰ تومانی را می‌توان کسانی دانست که یا قاچاقچی بوده و یا سال‌های سال از رانت دلارهای چندنرخی در اقتصاد ایران بهره می‌برده‌اند. البته هستند کسانی که جنس اعتراضاتشان ناشی از ابهاماتی است که در فضای کارشان به‌وجود آمده و انتظار دارند دولت سریعتر این ابهامات را برطرف و تکلیف‌شان را روشن کند. خبر‌ها حکایت از آن دارد که بساط فروش قاچاقچیان هم به تدریج در حال جمع شدن است؛ چرا که شریان‌های اصلی تأمین ارز برای قاچاق خشک شده و قاچاقچیان دستشان به ارز نمی‌رسد؛ مگر این‌که بخواهند دست به دامن دلالان شوند و دلار را بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن خریداری کنند که در این صورت هم‌، قاچاق با چنین ارز گران‌قیمتی، اصلا به صرفه نخواهد بود.

آمار بانک‌مرکزی درباره پرداخت‌های دلاری

* بیش از ۶میلیاردو۶۰۰میلیون دلار ارز به نرخ معادل ۴۲۰۰تومان برای تأمین نیازهای کشور تخصیص داده شده است.

* معادل دلاری ۵میلیاردو۴۶۴میلیون دلار از منابع تخصیص یافته در این مدت به صورت بانکی و از منابع بانک‌مرکزی بوده است.

* معادل حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارز توسط شبکه بانکی از طریق سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) برای واردات کالا و خدمت اختصاص یافته است.

* معادل ۴۴۵میلیون دلار نیز ارز اشخاص بوده که به صورت واردات در قبال صادرات به موضوع واردات اختصاص پیدا کرده است.

* از مجموع ارز تخصیصی برای تأمین نیازهای کشور حدود یک‌میلیاردوصدمیلیون دلار به واردات کالاهای اساسی شامل برنج، جو، حبوبات، دام زنده، ذرت، روغن، شکر، کره، کنجاله سویا، گندم و گوشت اختصاص یافته است.

* معادل ۳۳۰میلیون دلار نیز برای واردات دارویی شامل تجهیزات پزشکی، داروی ساخته‌شده، شیر خشک و مواد اولیه دارو تخصیص پیدا کرده است.

دولت و پافشاری صحیح روی دلار ۴۲۰۰ تومانی

به هر حال دولت اعلام کرده که دلار به اندازه نیاز در اختیار است و جهانگیری ذخیره ارزی ایران را رقم ۱۵۰میلیارد دلار دانست. رقمی که به هیچ عنوان نه تنها نگران‌کننده نیست بلکه در صورت ادامه برجام با همتایان اروپایی می‌توان انتظار داشت روند تعادلی را نیز در پیش گیرد.